Maximálně radikální DK. Bez sentimentu

Je nutné, abychom jako osobnosti byli maximálně radikální. Je to jediná svoboda, kterou máme. Slova rakouského architekta Raimunda Abrahama uvozují dokument, který pátrá po osobnosti českého tvůrce Davida Kopeckého. Snímek DK, intimní pohled na životní cestu bláznivého divouse, natočila jeho žena, režisérka Bára Kopecká. Manžel jí zemřel před čtyřmi lety ve věku 46 let.

„O Davidovi nelze říct nic, aby zároveň neplatil i opak,“ říká Kopecká, která začala natáčet hlavně proto, aby se vyrovnala se smrtí partnera. Když zemřel, byla si vdova jistá jenom tím, že to byl architekt a otec jejího dítěte. Na to ostatní musela znovu přijít. Vlastní vzpomínky a filmy, které Kopecký točil sám na pomezí homevidea a videoartu, však nestačily. Proto začala s kamerou obcházet jeho přátele a kolegy. Postupný ponor do života a díla není pouze terapií autorky, nýbrž strhujícím vyprávěním o rozporuplné a fascinující tvůrčí osobnosti, o proklatém mezi architekty.

Představte si budoucnost

Pro některé může být objevem sama existence pozoruhodného autora, pro jiné živelný svět architektonické práce, všichni pak mohou s úzkostí sledovat pátrání milující ženy, která neví, zda žila s bláznem, nebo géniem. Spolupracovníci Kopeckého popisují jako extrémně inspirativního člověka, který dokázal zapalovat druhé a překvapoval zcela nečekanými nápady. Jenže byl zcela neschopný dodržet termíny, držet se zadání stavby, návrhy donekonečna předělával. Na prvním místě byl experiment. Většinu projektů nikdy nedokončil. Za ty ostatní pak sbíral prestižní ceny.

David Kopecký studoval na Akademii výtvarných umění u Emila Přikryla, Jeho první dílo byl mrakodrap o jediném patru. V roce 1995 se postavil společně s Jánem Studeným do čela vlastní kanceláře ksa. Zaujali domem ve slovenské Stupavě, který byl jako křehký chrám světla postaven ze skleněných tvárnic. Za dům v Černošicích, který má podobu hranolu, obdrželo studio řadu prestižních ocenění včetně Piranesi Award udělované ve Slovinsku. ksa. zastupovali Českou republiku také na osmém benátském bienále.

Do Itálie přivezli svérázný návrh modulů, které měly pomoct každému, aby si utvářel prostor dle libosti. Architektura bez architektů. „Představte si stavební systémy umožňující vám rozhodovat o formě stavby, nebo její části, v níž chcete bydlet. Představte si společnost, kde vás architekti berou jako rovnocenného partnera s právem na vlastní estetické experimenty a poskytují vám k tomu intelektuální zázemí, dokonale fungující hardware a snadno zvládnutelný software. Představte si budoucnost,“ popisoval sám Kopecký.

Dětský pokoj v masu a uzeninách

To, co shledal nevkusným, vyhodil nebo zbořil. Nevkusné bylo téměř všecko. Prostor „dezinfikoval“, dokud neodřel zdi na beton, nevpustil maximum světla. Jaký byl v tvorbě, takový byl i jeho osobní život. Jako partner byl obtížný a okouzlující, báječný a děsný. Nevyzpytatelný a paličatý. „V jakési dražbě se prodávala velká vesnická samoobsluha a David onemocněl touhou ji získat. Já a dětský pokoj budeme v masu a uzeninách, zatímco on obsadí všechno od rohlíků po mléčné výrobky,“ vzpomíná Kopecká.

Rodina s malou dcerkou spala na zemi, často nebylo ani na chleba, děravá okna se ucpávala starými hadry. Kopecký odmítal ordinérní zakázky a raději pracoval na vysněných projektech, které nikdo nežádal. I domy, které se realizovaly, jejich majitelé posléze často změnili v zájmu funkce, kterou Kopecký pojímal svojsky. „Ptala jsem se, proč staví domy, ve kterých nechce nikdo bydlet. Proč místo architektury raději nedělá konceptuální umění,“ vypráví Bára: „Ale pak mi došlo, že on ho dělá.“

David Kopecký byl vyhraněný a neústupný. Rád se vrhal do rvaček, ačkoliv nemohl vyhrát, a když se rozzuřil, vyhazoval televize oknem. Jeho náladovost se začala stupňovat, když onemocněl zhoubným nádorem mozku. Začínám bejt zlej, říkal. Film je svědectvím o oddanosti, se kterou Kopecká o svého muže pečovala až do konce, kdy doma umíral. Až do poslední chvíle chtěl pracovat, ačkoliv už nedokázal mluvit ani jasně myslet.

Kopecká se naštěstí nikdy nenechá strhnout sentimentem. Její pohled je chápavý, ale přímý. Forma citlivě kopíruje kontury Kopeckého života, když koláže nervní domácí kamery přecházejí v těkavé ohledávání prostoru - sklo, neomítnutá stěna, tvář, ocel - aby nakonec vidění dospělo k poslednímu spočinutí bílého světla. Zvukovou stránku dotváří industriální rachot Kopeckého - jak jinak než - experimentální kapely.

Co si jdou vlastní cestou

DK není v první řadě filmem o architektuře, ačkoliv i jako takový slouží. Ohledává vnitřní stranu tvorby, posedlost, křehkost vize. Můžeme doufat, že snímek posloužil i jako žádaná terapie zraněné manželky Báry Kopecké. Coby režisérka vytesala více než působivé memento.

„Na našem území se nevyskytuje moc individuí, co si jdou vlastní cestou. Experimentují, hledají, nebojí se chybovat a nedělají jen to, co se očekává. Nebyla náhoda, že takřka nic nedokončil a řada spoluprací skončila velkými osobními roztržkami,“ napsal Kopeckého kolega a kritik architektury Adam Gebrian. Ten si s Kopeckým povídal na radiu Wave. Tehdy již Kopeckému kradla slova rakovina, on to ještě netušil.

DK  / ČR 2013 / 73 minut / česky / režie Bára Kopecká / kamera Braňo Pažitka / střih Michal Dvořák / produkce Česká televize / premiéra 7. listopadu

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 3 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 9 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...