Vzájemně dost podobné, a přesto tak rozdílné jsou dva slavné mariánské obrazy z poloviny 14. století. Mohlo by se zdát, že jde o práci jednoho umělce, nalezneme však možná více rozdílů než shod. Deskový obraz madony v červeném plášti, jenž pochází z Veveří u Brna, úzce souvisí s Vyšebrodským oltářem. Vzácnost materiálů a vytříbený projev, které byly použity u obrazu Madony ze Zbraslavi, můžou zase souviset s objednávkou císaře Karla IV. Detaily a podrobnosti o dílech prozradí kurátor Ondřej Faktor.
Madona z Veveří a Madona ze Zbraslavi
Ondřej Faktor je kurátorem pro edukační činnost Sbírky starého umění Národní galerie v Praze (klášter sv. Anežky České, expozice středověkého umění v Čechách a střední Evropě). V centru jeho odborného zájmu je středověké umění, zejména pak gotické malířství - nástěnné, ale i deskové. K 650. výročí narození krále Václava IV. uspořádal přednáškový cyklus Krásný sloh, spolupracoval též na přípravách k výstavě Rožmberkové, jež probíhala ve Valdštejnské jízdárně.
Národní galerie v Praze nikdy nezavírá - Mariánské obrazy (zdroj: ČT24)
Seriál Národní galerie nikdy nezavírá pokračuje opět v neděli 30. září. Kurátorka Helena Dáňová představí sochu sedící Panny Marie z dílny Mistra Kefermarktského oltáře. Všechny předešlé díly naleznete zde.