Na dubnovém design weeku v italském Miláně budou zastoupeni i čeští designéři a výrobci. Projekt Made by Fire podle Moravské galerie v Brně, která projekt ve spolupráci s festivalem Designblok připravila, ukáže největší výběr českého skla, porcelánu a keramiky na milánské přehlídce v novodobé historii Česka. Vedle prezentace tuzemské produkce a umu slouží výběr rovněž k zamyšlení nad směřováním českého designu a sklářského průmyslu.
Made by Fire. V Miláně vystaví české sklo, porcelán a keramiku a s nimi otázky, které pálí design i průmysl
Výstava Made By Fire předloží návštěvníkům bezmála stovku exponátů a autorských děl od výrobců a exportérů skla, porcelánek, matadorů české designové scény i nastupující generace autorů. Svou práci tímto způsobem zahraničním zájemcům představí čtyřicítka českých autorů.
Víc než broušený křišťál
V Miláně se potkávají díla zavedených jmen, jako jsou Rony Plesl, Eva Eisler, Lucie Koldová či Jan Plecháč s díly studentů a čerstvých absolventů uměleckých škol. Tuzemský průmysl zastupují značky jako Bomma, Lasvit, Preciosa nebo Thun 1794.
Přímo pro design week vznikly světelný patchwork od oceňovaného studia Dechem, sklo studia LLEV foukané do formy z mycelia či vázy, na nichž sklářský designér František Jungvirt demonstruje aktualizování tradičních postupů.
„Povědomí o českém skle skončilo u broušeného olovnatého křišťálu. My ale dnes musíme ukázat, že umíme dobře dělat design, abychom mohli konkurovat francouzským či italským značkám. To je současnost, která zajímá naše vrstevníky,“ domnívá se.
Za jakou cenu
K současnosti a jejím otázkám se vztahuje už sama koncepce výstavy. Designér Maxim Velčovský společně se studiem edit!architects navrhl rozmístit díla na sokly ve tvaru barelů. Odkazují k tématu energií.
„Kurátorky se zamýšlejí nad tím, za jakou cenu věci vyrábíme, a to nejen finanční, ale i za jakou cenu bereme ropu třeba z Ruska nebo jiných zemí. Energie hraje roli v každém porcelánovém hrníčku nebo skleničce, ze které pijeme,“ podotýká Velčovský.
Do výstavy se vstupuje bránou z historických maleb českých fabrik doplněných pěticí nových pláten od Dominika Formana. Instalace upozorňuje, že Česko je jednou z mála zemí, která dokáže zajistit kvalitní design, suroviny i výrobu na jednom místě.
Výzvy pomíjivosti
Projekt Made by Fire se snaží vyzvat k zamyšlení právě nad otázkami, které přináší zvyšující se náklady, souboj s levnou asijskou produkcí, udržitelnost výroby nebo význam zachování řemesla.
„Historie nejen českého designu je založená na krizích. Všechny firmy, které přežily, přežily díky inovacím, založených na technologii, designu nebo na umělcích, kteří posouvali hranice, aby se firmy mohly odlišit od ostatních,“ zmiňuje Velčovský, že současná složitá situace – vyvolaná pandemií covidu, energetickou krizí i válkou na Ukrajině – vybízí zároveň k hledání nových řešení.
Pomíjivost, která s sebou přináší zánik, ale i vznik, symbolizuje mimo jiné dílo, které Velčovský v Miláně vystavuje – porcelánové vázy původně vymodelované ze sněhu.
Velčovský stojí rovněž za jedním z děl vybočujících z běžného použití skla, keramiky a porcelánu. Dovezl světelnou instalaci vraku auta dovezeného z válečné zóny na Ukrajině. Tradiční hranice překračuje také zrcadlový billboard Kláry Horáčkové nebo živá performance Mirror Man sklářského výtvarníka a sochaře Stanislava Müllera.
Ředitel pořádající Moravské galerie Jan Press by si přál, aby se podobné výběrové přehlídky staly běžnou praxí. „Český design vytváří obrovskou hodnotu pro české hospodářství a český stát by se měl reprezentovat formou takových velkých výstav,“ připomíná.
Sama galerie před dvěma lety otevřela zrenovované Uměleckoprůmyslové muzeum, které si dalo za cíl podporu soudobého českého designu. A to i prezentací v zahraničí.