Lákavý svět jednoho z nejlepších současných německých dramatiků

Praha - Narodil se v roce 1969 v Tyrolsku, jeho původní profesí je herectví, dnes je jedním z nejuznávanějších německých dramatiků; Händl Klaus se 12. února zúčastnil inscenace své hry Temně lákavý svět v Divadle Komedie a po jejím skončení vedl s členy pražského divadla a diváky diskusi o své tvorbě.

Hra s atmosférou filmů Alfréda Hitchcocka nebo Davida Lynche vznikla podle třetího, dosud posledního Klausova textu, za nějž byl v roce 2006 zvolen německou kritikou v anketě časopisu Theater heute dramatikem roku. Režie se ujala Katharina Schmittová, která je i autorkou scény. Z původně zhruba tříhodinového textu vytvořila 75minutovou inscenaci odehrávající se na minimalistické scéně tvořené vyvýšeným stupínkem s posuvnými deskami v pozadí.

Klausův text pohrávající si s identitou sestává z replik, v nichž promluva jedné osoby často plynule přechází ve věty druhé postavy a slova zní jako hudba. Klade enormní nároky na herce, jak Klaus přiznal, mnoho herců a hereček se při pohledu do scénáře zalekne a roli odmítne. Všichni představitelé pražské inscenace - Ivana Uhlířová, Daniela Kolářová a Marian Roden - se shodli na zvláštním rytmu slov, Marian Roden, který měl na celou přípravu 21 dnů, poukázal na logický smysl textu a zvláštní pouto, který mezi postavami na jevišti vzniká.

2 minuty
Reportáž Lucie Klímové
Zdroj: ČT24

Ve scénářích Händla Klause téměř chybí scénické připomínky, autor je podle svých slov zvědavý, co daný režisér z textu vytvoří. Pražskou inscenaci označil za velmi soustředěnou na text a samotné postavy, na rozdíl například od mnichovské inscenace plné hudby nebo „žhavé“ španělské inscenace. Katharina Schmittová do inscenace vybírala pasáže, ve kterých postavy vyjadřují své vzájemné vztahy, vynechala - k potěšení Daniely Kolářové - například dlouhý monolog o fotosyntéze.

Mladý dramatik při psaní textu čerpá ze své herecké zkušenosti, postavy „vidí a slyší“. Vždy vychází z určitého konfliktu mezi postavami. Předem nekoncipuje, nechává postavám volnost a rád se nechá překvapit jejich vývojem. „Sbírání a konzervování vyjadřuje strach ze smrti,“ říká k charakteristickému motivu svých her. Pasážemi s exaktní, vědeckou řečí pak zase často vyjadřuje jediné okamžiky, kdy jeho postavy mluví pravdu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
před 3 hhodinami

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
před 13 hhodinami

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
včera v 11:00

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025
Načítání...