Klečící adorující anděl se dostal do Národní galerie, zloději mu usekli paži

3 minuty
Ukradená socha anděla se dostala do sbírek Národní galerie
Zdroj: ČT24

Mnoho ukradených uměleckých děl se nikdy nenajde, socha Klečícího adorujícího anděla z kostela na Plzeňsku je ten šťastnější případ. Barokní dílo od Ignáce Františka Platzera se podařilo navrátit trvale do Česka. Nově se stalo součástí sbírek starého umění Národní galerie Praha.

Téměř metr vysoká bohatě zlacená řezba byla nezvěstná dlouhé roky. Původně stála v někdejší hřbitovní kapli sv. Václava v západočeském městečku Úterý. V období baroka tento svatostánek spravoval klášter premonstrátů v Teplé. Sousoší andělů původně zdobilo boční oltář sv. Jana Nepomuckého. Kompletní sochařskou výzdobu pořídila dílna Ignáce Františka Platzera.

Provedení sochy podle znalců svědčí o výjimečných okolnostech zakázky. Platzerova dílna tehdy působila v Čechách krátce, a proto ji zřejmě pojala jako prestižní záležitost, aby předvedla svůj um. Výzdobu dokončila v roce 1752.

Klečící adorující anděl od Ignáce Františka Platzera, 1752
Zdroj: Národní galerie Praha

Na konci minulého století byl kostelík několikrát vykraden a mnohá díla poničena. „Každý týden byl kostel vyrabovaný. Byla to parta bývalých plzeňských veksláků, kteří začali obchodovat se starožitnostmi,“ vykládá obyvatel obce Jiří Modrý.

Klečící adorující anděl se později objevil na uměleckém trhu v zahraničí. V roce 2012 jej nabízel aukční dům im Kinsky ve Vídni. „Je velmi zajímavé, že v aukčním katalogu už bylo uvedeno, jak Platzerovo autorství, tak i původ tohoto díla,“ zaráží kurátorku Sbírky starého umění NG Andreu Steckerovou.

Chybějící paže jako memento

Sochu zakoupil soukromý sběratel, který ji nechal i zrestaurovat. Původně anděla do sbírek Národní galerie jen zapůjčil, po osmi letech pak prodal. Andělovi dodnes chybí jedna paže. „To je důsledek rabování kostela sv. Václava v Úterý, ale my jsme se, spolu s restaurátorem, rozhodli, že tu paži nebudeme doplňovat. Zůstane tak memento, jaký byl osud této sochy,“ podotýká kurátorka.

Druhý anděl, který tvoří protějšek sousoší, zůstává stále nezvěstný. Ústřední socha Jana Nepomuckého je uložena v klášteře v Teplé.

Klečícího adorujícího anděla 'potkají' návštěvníci stálé expozice starého umění. „Dali jsme divákům příležitost, aby si mohli prohlédnout i zadní stranu sochy, která je zajímavá, protože není vyhloubená, ale plná,“ upozorňuje kurátorka.

S Hradčany, kde se expozice nachází, je Ignác František Platzer spjat, měl tu mimo jiné svou dílnu, kde učil další sochaře. Jak jeho dílna vypadala, připomíná obraz Norberta Grunda, taktéž ze sbírek Národní galerie. Na dohled od Schwarzenberského paláce, v němž je sbírka starých mistrů umístěna, stojí také vstupní brána Pražského hradu s monumentálním Soubojem titánů původně právě od Platzera. Na začátku minulého století ale byly sochy nahrazeny kopiemi.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...