V roce 1989 začala filmařka Helena Třeštíková sledovat několik studentek zdravotnické školy. Dvě z nich, Karolínu a Ester, doprovázela kamera i nadále. Za třiceti lety jejich života se 5. a 12. ledna na ČT2 ohlédnou dva časosběrné dokumenty.
Karolína a Ester. Helena Třeštíková shrnuje 30 let života dvou bývalých sestřiček
„V době mých studií na FAMU jsem v létě pracovala jako sanitářka v nemocnici. Byla jsem na nově zřízeném oddělení těžkých popálenin, kam se mnou nastoupilo několik sestřiček – čerstvých absolventek střední zdravotní školy. Zaujal mě život mladých dívek, jež se ve své práci setkávají s velmi vyhrocenými situacemi – bolestí, strachem, beznadějí – a musí se s tím nějak vyrovnávat,“ popisuje Helena Třeštíková, jak se k tématu dostala.
„Ta práce v nemocnici pro mě znamenala strašně zajímavou zkušenost, kterou jsem se rozhodla někdy v budoucnosti zpracovat,“ dodává. Do tématu se pustila po úspěchu Manželských etud, v nichž se po léta vracela k osudům několika sezdaných párů. Dokument Sestřičky měl premiéru v roce 2001, kdy Česká televize snímek uvedla jako součást projektu Ženy na přelomu tisíciletí.
Otevřené výpovědi
Z pěti studentek, jež šly po maturitě vlastní cestou, často mimo zdravotnictví, nakonec televizní štáb nepřestal navštěvovat dvě.
„Na začátku mi bylo šestnáct let a přišlo mi zajímavé něco natáčet. Pokračovala jsem proto, že jsme se s Helenou spřátelily i mimo kameru a také proto, že si jí velmi vážím, mám ji moc ráda. A kdy se vám stane, že vám někdo báječný udělá z vlastního života dokument?“ podotýká Karolína Sýkorová-Trojanová.
„Karolína byla nespoutaný živel už na škole. Měla lehké problémy s drogami a jeden ročník školy opakovala. Pak se vrhla do realitního podnikání, kde se jí střídavě dařilo a nedařilo. Nikdy ale nepropadla žádné skepsi, v každé životní situaci se snažila hledat nějaké řešení a byla až extrémně aktivní. Byla vždy velmi otevřená a autentická v popisování svých životních peripetií,“ říká o jedné z hrdinek Třeštíková.
Druhou protagonistku diváci znají z obrazovek jako moderátorku Ester Janečkovou. „Je zajímavé mít možnost takové životní retrospektivy, rekapitulace. V něčem se to dá přirovnat k psychoterapii. Věděla jsem, že nemá cenu cokoliv skrývat, že je při takovém natáčení potřeba naprostá otevřenost,“ nepochybuje.
Příběhy, které mapují dobu
Zatímco záběry do roku 2000 byly součástí zmiňovaného dokumentu Sestřičky, nový materiál z období posledních dvaceti let zveřejňuje Helena Třeštíková poprvé. Přeje si, aby snímky o Karolíně a Ester vyvrátily občasné podezření, že se ve svých časosběrech zaměřuje na lidi z okraje společnosti, jako byl recidivista René nebo narkomanka Katka.
A prozradila, že se zaznamenáváním svých dalších osudů souhlasí i hrdinky jejího nejnovějšího vysílaného projektu – Karolína a Ester.