Martin Štrba, Martin Žiaran, Petr Racek, Diviš Marek a Václav Tlapák jsou letošními laureáty cen Asociace českých kameramanů. Ocenění obdrželi za vynikající kameramanské umělecké dílo v oblasti filmu a televize. Za studentskou tvorbu byl porotci vyzdvižen Leo Michael Bruges. Za celoživotní kameramanské dílo byl v 26. ročníku oceněn Jiří Šámal.
Kameramanské ceny si odnáší Štrba či Žiaran. Celoživotní čest a sláva náleží Jiřímu Šámalovi
V kategorii vynikající kameramanské filmové dílo vynikl Martin Štrba. Trojnásobný držitel Českého lva (za filmy Je třeba zabít Sekala, Hořící keř a Masaryk) si cenu vysloužil za drama Šarlatán (za něž je opět v nominacích Českého lva). Příběh vycházející ze skutečného osudu léčitele Jana Mikoláška natočila Agnieszka Hollandová.
Vynikající kameramanské televizní dílo podle poroty vytvořil Martin Žiaran. Původem slovenský kameraman nasnímal minisérii Herec, kterou pro Českou televizi natočil jeho krajan Peter Bebjak.
Porotci se také usnesli, že z kameramanů dokumentárních počinů cena v šestadvacátém ročníku právem patří Petru Rackovi. Spolu s režisérem Martinem Pávem sledoval Vlky na hranicích v dokumentu o návratu vlků do české krajiny a obecněji také o našem rozpolceném vztahu k přírodě.
Ceny za kameramansky přínosné dílo si odnášejí Diviš Marek, který natočil černobílé historické drama Bohdana Slámy Krajina ve stínu, a Václav Tlapák, jenž je obrazově podepsán pod krátkometrážním příběhem Jsme si o smrt blíž. Snímek o parazitovi a jeho touze po přátelství je absolventským počinem Báry Anny Stejskalové.
Jiří Šámal točil trezorové filmy i oblíbené seriály
Cenu AČK a DILIA (divadelní, literární, audiovizuální agentura) za celoživotní kameramanské dílo náleží Jiřímu Šámalovi. K prvotinám třebíčského rodáka patří mimo jiné absolventský film režiséra nové vlny Jana Němce Sousto. Podílel se také na snímcích, které se kvůli politickému podtextu nebo přílišné syrovosti dostaly místo do kin do trezoru, jako byl Stud Ladislava Helgeho nebo Čest a sláva od Hynka Bočana a Pasťák od téhož režiséra.
Vedle Hynka Bočana spolupracoval Šámal nejčastěji s Antonínem Moskalykem. „A to jak již na televizním filmu Barometr, v němž jeho úsporná kamera podtrhla herecké mistrovství Ladislava Peška a Jarmily Kurandové, tak na klasických dílech české kinematografie, jako je Babička, pohádka Třetí Princ či válečné drama Kukačka v temném lese,“ připomíná AČK.
S Bočanem a Moskalykem se Šámal potkal na place také při natáčení divácky úspěšných seriálů osmdesátých a devadesátých let (Panoptikum města pražského, Přítelkyně z domu smutku, O zvířatech a lidech). Mezinárodní filmovou cenu za kameru získal Jiří Šámal za hudební film Slovanské tance režiséra Václava Hudečka z roku 1973.
Kameramanská tvorba Jiřího Šámala zahrnuje více než čtyřicet titulů především z oblasti hraného filmu a k jeho profesnímu záběru patří i fotografie, spolupráce na audiovizuálních projektech a velkoplošná projekce osvětlení historických památek, zmínit lze například několikaletou práci na osvětlení hradu Carevec v Bulharsku.
Studentská cena pro Lea Michaela Brugese
Uznání, které AČK uděluje společně s Ochrannou organizací autorskou studentům oboru kamera na tuzemských filmových školách, náleží skotskému kameramanu Leovi Michaelu Brugesovi. Momentálně žije v Německu, nedávno ale dokončil pražskou FAMU. Ocenění je vyzdvihnutím mimořádného počinu v oblasti obrazové koncepce filmu. „Leo je posedlý vizuálním vypravováním, ať už jde o hrané, dokumentární nebo komerční filmy,“ stojí ve vysvětlení. Uznání mu patří konkrétně za snímek Art of a New Era.
Předání cen odloženo
V porotě šestadvacátého ročníku zasedli kameramani Lukáš Hyksa, Marek Janda, Daniel Souček, Jan Malíř a Jan Lukeš. Spolu s nimi také režisér Jiří Strach a střihač Adam Brothánek.
Podobně jako další výroční ocenění i Ceny Asociace českých kameramanů nemohly být letošním laureátům předány osobně. Slavnostní večer je v plánu, jakmile to epidemiologická situace dovolí.