Kouř, celovečerní filmový debut režiséra Tomáše Vorla, se vrací do města, kde se natáčel. Jevištní adaptaci kultovního snímku totiž připravilo ostravské Divadlo Petra Bezruče. Příběh nováčka, který nastupuje do velké továrny, byl ve filmu kritikou socialistických firemních poměrů. Místo děje v divadle zůstalo, změnila se ale doba.
Je to fajn, fajn, fajnový. Současnost dostává v Ostravě Kouř
Divadelní inscenace začíná tam, kde film končil – převratem ve společnosti i ve fabrice. Základ samotného příběhu ale zůstal stejný, jen se v čase posunul o třicet let dopředu.
„Napadlo nás, jak by ten podnik vypadal dnes a co se ve společnosti nakonec netransformovalo,“ vysvětlila spoluautorka a režisérka divadelní adaptace Kristýna Kosová. Přenesení filmového střihu usnadnilo, že snímek byl dílem Divadla Sklep. „Poetika je tak hodně divadelní,“ dodala Kosová.
Obsahem rozhovorů nových šéfů jsou luxusní vozy a teambuildingy. Místo inženýra Mirka Čápa, jehož hrál ve filmu Jan Slovák, přichází do svého prvního zaměstnání inženýrka Mirka v podání Markéty Matulové. Postupně odkrývá tajemství projektu, který se zametl pod koberec.
„Říkali jsme si, že bychom se měli podívat na to, v čem normalizační myšlení a mocenské struktury přetrvávají dodnes,“ doplnil spolutvůrce inscenace Adam Svozil.
Dnes kultovní Kouř měl premiéru v roce 1991, tvůrci divadelního „rytmikálu posttotalitního věku“ se v té době teprve narodili. Divadelní Kouř v Ostravě uvádí od 23. listopadu.