Jan Schmid předkládá zběsilou komedii o absurdnostech života

Praha - Škaredá středa aneb Teta z Halifaxu je další premiérou autorského divadla Studio Ypsilon, které i přes nepřízeň magistrátních úředníků pokračuje v úsilí pobavit a zaujmout diváka. 26. dubna se odehrálo první představení „trochu zběsilé komedie o absurdnostech dnešního života“, jak označuje hru její autor a režisér Jan Schmid. Na jevišti se sešli herci Martin Dejdar, Jana Synková, Jiří Lábus, Oldřich Navrátil, Renata Rychlá či Lilian Malkina. Výpravu k inscenaci vytvořil výtvarník Jaroslav Malina, autory hudby a hudebního nastudování jsou Miroslav Kořínek, Martin Bohadlo a Dominik Renč.

Hra Škaredá středa vznikala začátkem 90. let v Kanadě. Schmid napsal příběh na téma emigrace a proměny mentality, kdy člověk zpřetrhá vztahy a vazby k domovu. Text autor později ztratil a před časem nalezl jeho část, na kterou pak navázal. „Jde o jeden velký trapas, u kterého se sejdou lidé, které doba shodou okolností postavila proti sobě, takže jsou diváci svědky různě obrácené logiky. Jde o příběh dvou rodin, který se proplete a chce situaci řešit groteskně nesmyslným nápadem. Jenomže ono je vždycky všechno trochu jinak a blbost se stěhuje,“ přiblížil dále inscenaci Schmid.

  • Jana Synková ve hře Jana Schmida Škaredá středa aneb Teta z Halifaxu - Studio Ypsilon, premiéra 26. 04. 2013. zdroj: Studio Ypsilon
  • Lilian Malkina při zkoušce hry Jana Schmida Škaredá středa aneb Teta z Halifaxu - Studio Ypsilon, premiéra 26. 04. 2013. zdroj: Studio Ypsilon

Tato novinka je jedním z dalších připomenutí padesátého roku založení Studia Ypsilon. V příštím roce na ně naváže výročí 50 let od první premiéry představení Encyklopedické heslo XX. století. Všech více než 110 inscenací, které pak následovaly, připomene publikace Cesta Ypsilon, která by měla vyjít do konce roku.

2 minuty
Škaredá středa v Ypsilonce
Zdroj: ČT24

V inscenaci jednu z hlavních rolí hraje nový člen souboru Oldřich Navrátil, který webu ČT24 poskytl krátký rozhovor:

Proč jste přijal angažmá ve Studiu Ypsilon?

Do angažmá jsem vlezl hlavně z finančních důvodů, ale ne mých, nýbrž divadla. První hostování proběhlo ve hře Muž na větvi a Jan Schmid mi potom nabídl, zda bych nechtěl hrát i v další premiéře, mě to potěšilo, jenže dovětek byl, že divadlo nemá na honoráře hostujících herců a nabídl mi roční smlouvu a já to přijal.

Je nějaký rozdíl mezi postavami těchto dvou her?

Muž na větvi byl zcela postaven na tzv. „ypsilonovské“ poetice, text se převážně tvoří na jevišti, hodně se improvizuje a teprve následně se z toho skládá hra. Z počátku jsem z toho byl hodně vykulený a dost jsem se s touto metodou pral. Naproti tomu Škaredá středa je pevný text, což je mi bližší. Navíc jsem byl docela pyšný, že mi nabídl další práci, protože divadlo Ypsilon je, ať si říká, kdo chce, co chce, už dnes legenda. Navíc, atmosféra při zkoušení v tomto divadle je skvělá, což je pro mne zásadní. Protože kdyby se na herce křičelo, jak se dělo, když jsem byl ve svém prvním angažmá, před 40 lety, tak by mě sem nikdo nedostal. Tady nebyl jediný konflikt, skvělá práce, to je dneska skoro zázrak.

Musím se ale přiznat, že nejsem divadelníkem tělem a duší, když se mě zeptáte, co mám nejraději, tak odpovím nedělat nic, ale nějak se živit musím. A takové to, že se někdo tváří, že když dostane nabídku, tak to zvažuje, jestli se mu role líbí, nebo ne, tomu nevěřím. Podle mého, všichni to berou, jak to leží a běží, každý má rád práci za peníze. To se týká i reklamy, dnes už to není žádná hanba, jsou to dobré peníze za krátkou dobu. Pro mě je rozhodující, s kým hraji, nesmí tam být žádný prudič a blbá nálada. Když jsem hrál u Karla Heřmánka, tak to bylo utrpení. Sedli jsme do auta a ticho, žádný kontakt, nic. Naštěstí to představení mělo jen 14 repríz. Já potřebuji mít příjemné lidi kolem sebe. A to tady mám.

Takže, máte vůbec herectví rád?

Mám. Když je dobrá práce, tak mi to vyhovuje, ale je fakt, že kdybych měl hodně peněz, tak bych si dokázal najít jinou činnost, asi bych cestoval, i když tvrdím, že jsem lenoch, abych jenom ležel, to bych nedokázal. A musím přiznat, že herectví mě opravdu baví. Když se daří a publikum jde s vámi, tak to je nádherné, nejkrásnější věc, co znám. Ale zase, když se nedaří, tak to je peklo. Zvláště malé scény přinášejí různá úskalí. Například dnes se mi stalo, že v závěrečné scéně, která vrcholí mým prohlášením, kdy to buduji, stavím tu větu dramaticky až k té důležité pointě, přesně v ten okamžik, kdy měla nastat, si jedna z divaček v první řadě tak říhla, že mě to úplně odrovnalo, ale ještě jsem se vzpamatoval a nahodil motor a - ona to udělala znovu. Konec hry. To je také divadlo.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...