Pro výtvarníka Pavla Duška je hlavním materiálem beton. Své nejnovější betonové reliéfy nyní představuje v pražské Trafo Gallery. Zobrazuje na nich neexistující interiéry. K výstavě s názvem In the House vychází stejnojmenná publikace s betonovou obálkou.
In the House Pavla Duška je víc než beton. Vytvořil z něj i publikaci o výstavě
Pavla Duška fascinuje materiál i architektura, především ta meziválečná. Jeho dlouhodobým tématem je konstruování a vnímání prostoru, jak naznačuje pojmenování projektu In the House, koncentruje své úvahy do ztvárnění interiéru.
„Nejsou to konkrétní místa, spíš mix mých myšlenek, vzpomínek a rekonstrukce míst, které si tak dobře nepamatuju a snažím se je vytáhnout z paměti. Vznikne nová realita na základě transformace,“ popisuje Dušek své malované betonové reliéfy neboli obrazoobjekty.
Upravuje je tak, aby je zdi galerie unesly. „Je to jenom skořepina, dutý kus,“ upřesnil. I tak betonové reliéfy na výstavě váží až dvě stě kilogramů. Ve srovnání s těmito díly má betonový katalog k výstavě „pouhá“ dvě kila.
Vandalismus to není, i když vlastně je
Svá díla umisťuje Dušek i mimo galerii. Jeho malby zájemci najdou v ulicích Prahy, Benátek, Berlína nebo Paříže. „Snažím se vytvořit takovou estetickou formu, která v lidech popře princip vandalismu. Skrze estetiku úplně odmítnou přijmout fakt, že to je vandalismus, i když vlastně je,“ vysvětluje.
Kromě betonu objevuje jiné jak tradiční, tak méně běžné materiály, například bronz nebo keramiku. „Každý materiál klade úplně jiný odpor a každý mi dovoluje pracovat s barvou jinak. Nerad bych, aby mě lidi vnímali jako člověka, který jenom betonuje,“ říká.
I na výstavě v Trafo Gallery tak zůstává především malířem. Jeho obrazoobjekty si tu je možné prohlédnout do konce dubna.