Hrát, či nehrát V+W? Komplikované dědictví Osvobozeného divadla

Jana Wericha, jednoho z nejvýznamnějších českých umělců, si v těchto dnech připomínáme v souvislosti se 110. výročím jeho narození. Stalo se tak 6. února 1905. O několik měsíců později, 19. června, spatřil světlo světa Jiří Voskovec. Spolu vytvořili nepřekonatelnou uměleckou dvojici. Nelze vzpomínat na Wericha, aniž by nám vzápětí na mysl nepřišel Voskovec a rovněž Osvobozené divadlo. Jejich umělecký výraz, ať už mluvíme o herectví, nebo autorských textech, byl novátorský, originální a osobitý. Herecké kreace dvojice V+W si můžeme připomenout z několika filmů, avšak divadelní tvorbu je možné přiblížit dnešnímu divákovi jen novým nastudováním některé z her, které stvořili pro Osvobozené divadlo. Inscenování her Voskovce a Wericha však přináší nejedno úskalí a současní divadelníci se často trápí otázkou: hrát, či nehrát V+W?

Revoluci v tehdejší divadelní konvenci přinesla už první z nich, Vest pocket revue (1927), do zlatého českého dramatického fondu se dále zapsaly hry Caesar (1932), Osel a stín (1933), Kat a blázen (1934), Balada z hadrů (1935), Nebe na zemi (1936), Těžká Barbora (1937) a Pěst na oko (1938). O významu a popularitě těchto děl nikdo nepochybuje, ovšem jejich pozdější inscenování, ať už v běžných repertoárových divadlech, či v různých divadelních uskupeních, se v průběhu let ukázalo jako velmi problematické a ne vždy se může mluvit o úspěchu.

Humor V+W má rád snad každý, proč tedy jejich hry a hříčky jsou pro pozdější inscenátory tak tvrdým oříškem, že si na něm zuby vylámal nejeden zdatný divadelník? Příčin to má několik.

Nenapodobitelná komická dvojice

To, že je něco v uměleckém světě označeno za výjimečné, má na svědomí především osobitý, originální umělcův vklad. Originalita byla i největší devizou dvojice V+W. Jejich poetiku, styl nelze kopírovat, napodobit, ba ani příliš parafrázovat. Všechny jejich hry byly postaveny na nich. Byť se to některým kolegům nemuselo moc zamlouvat, všichni ostatní byli vlastně jen nahrávači ústřední dvojici (tedy kromě svébytné hudební složky, kterou rovněž naprosto osobitým způsobem vytvářel Jaroslav Ježek), nahrávači, kteří nikdy nehráli charaktery, ale vždy jen obecné typy, takže i jejich herectví se neslo v obecné rovině (zlý, hodný, tupý, krásná, ošklivá, svůdná atd.)

Jan Werich a Jiří Voskovec ve hře Caesar v Osvobozeném divadle (1932)
Zdroj: ČT24/ČTK

Drobnokresba a hra s detailem byla vyčleněna jen pro dvojici klaunů. Kvalita inscenace byla tudíž závislá na Voskovcovi s Werichem. Bez nich, bez jejich originálního hereckého i slovního humoru, nadhledu, jakési klaunské noblesy už to nikdy nebylo ono. Každý z pozdějších představitelů postav, které pro sebe V+W stvořili, se vlastně vůči nim musel jaksi vyhranit, najít si svoji polohu a svůj osobitý výraz a to je u tak autorských věcí velmi, velmi ožehavé.

Záludná revuální forma

Další věc, která následné inscenování her této dvojice znesnadňuje, je jejich forma. Jednotlivé scénky a skeče jsou volně zavěšeny na jednoduchou dějovou linku, jako korálky na silonový vlasec. Je zde dost místa pro improvizaci (ale zase jen ústřední dvojice) a prostoru pro reakci na případnou dobovou událost, přibyl zpěv, tanec a nedostižné předscény. Každé nové inscenování takto rozvolněné formy si žádá silný režijní vklad a originální herecký um, jenž dokáže každou ze scén vypointovat a divadelně pojmout. Přitom je nutné vybudovat pevný, ale svižný rytmus představení.

Ožehavost politické satiry

Nejproblematičtějším faktem však byla a nadále zůstává ukotvenost her V+W v dobovém kontextu. Voskovec s Werichem vytvářeli především politickou satiru, která s dobou vzniku stojí a padá. Tehdejší drzé, odvážné či burcující narážky dnešního diváka míjejí a v tomto směru je vždy zapotřebí přistoupit k aktualizaci. Pak se ovšem lehce stane, že na původním půdorysu z dílny V+W vznikne něco naprosto jiného.

Jan Werich a Jiří Voskovec ve hře Osel a stín v Osvobozeném divadle (1932)
Zdroj: ČT24/ČTK

Příkladem budiž šumperská inscenace Nebe na zemi z roku 2012, jejíž adaptaci Dita Lánská ve své recenzi popisuje takto: „Původní text byl značně přepracován. Především mytologicko-středozemní ukotvení děje bylo nahrazeno řešením bližším poměrům české (a moravské) kotliny. Tento posun mění i vyznění. Místo Jupitera toužícího okusit 'nebe na zemi' a dohadujícího se s manželkou Juno otevírá představení dialog čerta s Bohem. Místo sochy boha Merkura se čert vyptává na místní poměry oživlé sochy svatého Floriána. Místo dvojice ničemníků, správců Jupiterova chrámu – kněze a kostelníka, které ztvárňovali Voskovec s Werichem, intrikuje na šumperské scéně katolický kněz a farská kuchařka Barka. Ta představuje propojení hry s pohádkovou tvorbou Jana Wericha, postava totiž přímo odkazuje k jeho knize Fimfárum.“

Zde se vkrádá neúprosná otázka, na co potřebovali v Šumperku Voskovcovu a Werichovu předlohu (ale vlastně, ten titul je taky hodně důležitý, že?).

Ovšem podobným více či méně podařeným aktualizacím se nevyhnulo žádné nové nastudování jejich her (např. Městské divadlo Brno momentálně uvádí Těžkou Barboru v úpravě Jana Šotkovského a Stanislava Slováka, který k představení říká: „V našem pojetí se ze hry nic nevytratilo, zvolili jsme ale jinou dramaturgicko-režijní koncepci. Zatímco v originále postavy prvního a druhého žoldnéře vystupují na forbínu, zde do hry vstupují a utváří ji. Stávají se autory představení.“ Hru Nebe na zemi ve vlastní úpravě kromě Šumperku uvádí Těšínské divadlo atd).

Těžká Barbora
Zdroj: ČT24/ČT

A ať jsou novodobé satirické šlehy sebevíc vtipné, vždy to jaksi zadrhává. Výjimku ovšem tvoří inscenace v divadle ABC z přelomu 50. a 60. let, ve kterých Jiřího Voskovce nahradil Miroslav Horníček. Spojení Werich–Horníček přineslo další vrstvu originálního humoru, aktuální nadhled se zachováním potřebných souvislostí.

Obecně vzato, lepších výsledků, než jakých dosahují novodobé inscenace her V+W, vesměs dosahují představení, která zpracovávají širší téma V+W, například dramatizace jejich korespondence či divadelní adaptace jejich životních příběhů nebo různé kabarety a revue sestavené z produkce trojice V+W+J. (třeba Divadlo ABC nastudovalo V+W Revue, Divadlo Na zábradlí s úspěchem uvádí představení Korespondence V+W). Takovéto inscenace jsou totiž postaveny na vlastní poetice toho kterého divadla, nikoli na specifickém stylu pánů Voskovce a Wericha a z jejich tvorby (a také z Ježkovy) vyzobávají jen to nejlepší a osvědčené.

9 minut
Tvůrci Divadla Na zábradlí o Korespondenci V+W
Zdroj: ČT24

110. výročí narození Jana Wericha na ČT:

  • Černá hodinka s Janem Werichem (6. 2. 23:45 ČT art) - Werich čte dopis W. Shakespearovi (1964)
  • Magistři smíchu (6. 2. 00:25 ČT art) - krátký průřez českou filmovou komedií první poloviny dvacátého století (1978)
  • U nás v Kocourkově (7. 2. 15:00 ČT1) - Jan Werich jako falešný hrdina v české satirické komedii podle námětu Karla Poláčka (1934)
  • Těžká Barbora (7. 2. 20:20 ČT art) - Jan Werich a Miroslav Horníček v legendární hře Osvobozeného divadla. Inscenace Divadla ABC z roku 1960
  • Drahý zesnulý (8. 2. 21:45 ČT2) - Jan Werich v hlavní roli komedie o povedených příbuzných a jednom domnělém nebožtíkovi (1964)
  • Magnetické vlny léčí (8. 2. 22:40 ČT2) - Jan Werich a Jiří Sovák v úsměvné parodii z amerického Západu o tom, jak dva chytráci napálí hlupáka (1965)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...