Galerie hlavního města Prahy (GHMP) připravila výstavu, která je reakcí na „neutuchající přitažlivost a atraktivitu“ devadesátých let. „Zlatá devadesátá“ odborné ani širší veřejnosti nedají podle autorů expozice stále spát. Instalace Heroin Crystal vybírá patnáct výtvarných umělců, které GHMP vystavovala v letech 1994 až 2002.
Heroin Crystal spojil umělce „zlatých devadesátých“
Název výstavy Heroin Crystal inspirovala stejnojmenná instalace a fotografie Jiřího Černického z roku 1999. „Je charakteristická působivou vizualitou se zneklidňujícím podtextem typickým pro devadesátá léta obecně,“ připomíná kurátorka Olga Malá.
Na výstavě jsou zastoupena díla, která GHMP zakupovala od porevolučních časů až do současnosti. Výběr nemá ambici hodnotit výtvarnou scénu devadesátých let, chce návštěvníkům přiblížit tvorbu patnácti autorů spojených s tehdejší dobou. A zároveň jejich někdejší tvorbu představit současným mladým návštěvníkům.
„Existuje již generace mladých lidí, kteří ještě neměli příležitost vidět na vlastní oči kupříkladu legendární sci-fi instalaci Veroniky Bromové Na hraně obzoru stejně jako řadu dalších klíčových děl té doby,“ podotýká Olga Malá.
Jaká byla témata
Výstava zároveň připomíná témata, jež před třiceti lety stála v popředí zájmu umělců. Například Krištof Kintera a Michal Pěchouček se věnovali autostylizace a performanci, Milena Dopitová rozebírala identitu a ženskou problematiku, Jiří Černický sledoval ekologickou a sociální výpověď a Štěpánka Šimlová reflektovala mediální realitu.
Heroin Crystal potrvá téměř do konce srpna v Domě U Kamenného zvonu, tedy na místě, kde se v roce 1994 konal první ročník Bienále mladého umění Zvon. Kromě samotných děl prezentuje výstava také dobové pozvánky, katalogy, fotografie z vernisáží i reakce v médiích.