Goyovy Hrůzy války se poprvé vcelku představují veřejnosti

Praha - Kompletní cyklus 80 tisků, na kterých Francisco Goya zobrazil detailně a realisticky drastické výjevy ze Španělské války za nezávislost,  vystavuje pražská Chodovská tvrz. Tisky na ručním papíře, vzniklé kolem roku 1900, galerii zapůjčil český sběratel. Goya tvořil rytiny v ústraní od společnosti poté, co ohluchl. Výjevy, které si návštěvníci mohou prohlédnout do 3. května, inspirovaly i režiséra Miloše Formana při práci na filmu Goyovy přízraky.

„Jsou to velmi drsná zobrazení. Naštěstí jsou černobílá, jinak by z nich stříkala krev,“ říká kurátor výstavy Milan Martiník. Španělsko vedlo válku za nezávislost proti Francii v první polovině 19. století. Goya se při práci na výjevech inspiroval i napoleonskými válkami, dřívějšími rytinami Jacquese Callota a svými představami.

Grafiky byly vytištěny z originálních desek, vůbec první edice cyklu vyšla v roce 1863. „Není jasná technika, asi jde o kombinaci leptu a mezzotinty,“ říká o pražské kolekci Martiník. 

„Grafický cyklus Hrůzy války vznikl v podobné době, jako Goyovy tzv. ´Černé malby´. Deset let před tím pak Goya realizoval druhý podobný cyklus osmdesáti grafických listů nazvaných Caprichos, který zobrazuje malost a hloupost společnosti. Caprichos a Hrůzami války Goya o více než sto let předešel modernistické hnutí. Obě díla spolu úzce souvisí ostře kritickým pohledem, hořkým kriticismem a stylovým zpracováním. Hrůzy války jsou ale daleko explicitnější a naturalističtější ve ztvárnění utrpení způsobeném válkou,“ píší pořadatelé v průvodním textu. 

V rámci výstavy vznikne také katalog v elektronické podobě na CD-ROMu s reprodukcemi kompletního cyklu Hrůzy války, který bude k dispozici po dobu výstavy i na e-shopu Chodovské tvrze.

Francisco Goya (1746, Fuendetodos, Španělsko - 1828, Boreaux, Francie) byl dvorním malířem španělské královské rodiny, stejně jako kronikářem historie, postupem času i ostrým společenským kritikem a průkopníkem uměleckých přístupů. Bývá označován za posledního ze „starých mistrů“ a prvního moderního malíře.

Vrcholu popularity u královského dvora dosáhl v době Velké francouzské revoluce. V roce 1793 však na následky onemocnění cholerou a zřejmě vlivem olova v barvách ohluchl. Stáhl se do ústraní do Quinta del Sordo (Domu hluchého), kde vnikla jeho společensky kritická díla Caprichos a Hrůzy války, nebo tzv. Černé malby. Mezi jeho vůbec nejslavnější díla patří Nahá Maja (první světské zobrazení nahé ženy v západním výtvarném umění) a Oblečená Maja.

  • Francisco Goya: Hrůzy války autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/714/71335.jpg
  • Autoportrét (1795-1797) zdroj: wikipedia http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/714/71343.jpg
  • Francisco Goya: Nahá Maja (1797/8) zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/2/177/17692.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
16. 11. 2025

Česko získá další peníze z evropských a norských fondů, půjdou do kultury i vědy

Stát podepsal memorandum, díky kterému má získat dalších pět a půl miliardy korun z Fondů Evropského hospodářství a Norska. Prostředky přinesou více peněz na vzdělávání, kulturu, vědu či životní prostředí. Podporu ovšem získají pouze ty projekty, které usilují o snižování ekonomických a sociálních rozdílů. Peníze do fondů vkládají Island, Lichtenštejnsko a Norsko – tedy země, které nejsou součástí Evropské unie. Státy tím chtějí spolupráci s členskými zeměmi posílit. V minulosti fondy podpořily třeba i výstavbu památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech u Písku – a to částkou čtyřicet milionů korun. Česko je pátým největším příjemcem této podpory.
16. 11. 2025

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
15. 11. 2025
Načítání...