Glosa z Berlinale: Zlatého medvěda zaujal sexuální experiment pro elitu. Nebo pro snoby

Všechny vítězné filmy letošního Berlinale mají nápadnou společnou nit. Vypovídají o tom, jak překonávat nečekané životní překážky a že je k tomu potřeba odvaha. U vítězného snímku Nedotýkej se mě, na kterém se podíleli čeští producenti, můžeme ocenit odvahu samotných filmařů, že experimentální film na téma sexuálních odlišností natočili. A přijímat svůj nový obličej a nový život, což musí hrdina ve filmu Tvář, oceněném druhou hlavní cenou, na to je také potřeba odvaha.

Vítězný snímek Nedotýkej se mě (Touch Me Not, režie Adina Pintilieová) rozdělil novináře i diváky. Takové filmy mají festivaly rády. Je to film, z kterého lidé ve velkém odcházeli, ale kterému ti, co vydrželi, nakonec zatleskali. Jedni novináři jej oceňovali pro vizinářství a odvahu, a jiní psali, že nic podobného nemá v soutěži Berlinale co dělat.

Vize pro nemnohé

Každopádně je to snímek, na který normální diváci do kina nepřijdou. Dokonce i jeho příznivci uznávali, že je pro úzkou skupinu lidí. Vyhrál film pro intelektuální elitu, která bude rozebírat jeho vizionářství a umělecké postupy. A možná vygeneruje i mnoho snobů. Ale bezpochyby i takovéhle filmy mají právo na existenci.

3 minuty
Nedotýkej se mě, bručí šokovaný Zlatý medvěd
Zdroj: ČT24

Experiment na pomezí dokumentu a hraného filmu vznikl ve štědré evropské koprodukci, do které se kromě Rumunska, Německa, Bulharska a Francie zapojilo i Česko. Je otázka, do jaké míry by se měla podobná díla podporovat a do jaké míry je oceňovat hlavními cenami.

Ocenění pro takto vyčnívající minoritní film popírá přístup, který podporuje například Jiří Menzel, oceněný právě letos cenou Kamera Berlinale za přínos světové kinematografii, pro něhož divák vždycky byl důležitý.

Naproti tomu Velká cena poroty pro polskou Tvář nebo Stříbrní medvědi udělení v jednotlivých kategoriích se obracejí k filmům, jejichž vyprávění je pro běžné publikum přístupnější a srozumitelnější. Tvář (Twarz) má v centru pozornosti mladého muže, který po těžké nehodě prošel několika transplantacemi obličeje a hledá svou původní identitu, přičemž okolí mu to příliš neusnadňuje.

Kromě toho film ukazuje zrádnost úsloví „přej a bude ti přáno“ v tom, jak neočekávaně tato přání mohou být vyplněna. Tvář představuje bigotnost polské společnosti, ale zůstat jen u tohoto zhodnocení je omezené. Naopak je fascinující, jak se režisérce Małgorzatě Szumowské podařilo zachycením života lidí na provinční vesnici popsat obraz společnosti nejen polské, ale i naší středoevropské a zřejmě i obecně lidské.

Další podoby odvahy

Na odvážné činy se zaměřily obě ceny za herecké výkony. To je případ paraguayské herečky Any Brunové ve filmu Dědičky (Las herederas). Hraje ženu, která musí po uvěznění své přítelkyně vzít život do vlastních rukou a tím objevuje neznámý nový svět – ten v páru s milovanou a pečující partnerkou neznala.

A ještě nápadnější je patrná tendence k odvaze ve francouzském filmu Modlitba (La prière), kde se Anthony Bajon jako dvaadvacetiletý Thomas snaží zbavit své závislosti na těžkých drogách v odvykacím centru v horách a bojuje i se svými vnitřními pochybnostmi.

Jedním z překvapení hlavního programu byla mimo jiné i nepřítomnost asijsko-pacifického teritoria, obvláště když jsou to kinematografie, které do Berlína často přicházely s inovacemi, a odjížděly s početnými cenami. Jiná kritická poznámka může směřovat k porotě, která nijak nezohlednila citlivý a u nákupčích populární norský film Utøya 22. července.

Na kvalitu soutěžních filmů se snášela během festivalu kritika, kterou rozhodnutí poroty ještě částečně podpořilo. Letos byl oslaben také pro Berlinale tradiční politický apel vítězných filmů.

Možná je to výzva divákům, aby našli osobní odvahu a nebáli se udělat osudový krok – ať už vůči sobě, nebo vůči druhým. To by mohlo být poselství vítězných filmů Berlinale. Jen je podle mého názoru škoda, že vřídlo „odvážných“ berlínských filmů omezuje na vrcholu titul, který k mnoha divákům nedotryská.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 20 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...