Ochrana životního prostředí je tématem i pro svět umění. Pražská Galerie Rudolfinum oslovila české i zahraniční umělce, aby připravili svá díla za minimálního užití energie na výrobu a transport. Pro název výstavy zvolila galerie výraz označující hraní na akustické nástroje, tedy bez elektřiny – Unplugged.
Galerie Rudolfinum vystavuje unplugged, umělcům musel stačit koňský povoz a denní světlo
Například Tomáš Moravec na výzvu „environmentálního uvažování“ reagoval sochařskou instalací Manuport. Využil torzo pomníku odbojáře Karla Aksamita z padesátých let, které mělo původně skončit na skládce. Výtvarník jej ale převezl do svého ateliéru a vytvořil recyklované umělecké dílo. Jedenapůltunový kámen mohou návštěvníci navíc rozpohybovat. „Aby jako střelka kompasu rotoval a hledal nové umístění, které by už jinak neměl,“ vysvětluje Moravec.
Stačí kolo nebo kůň
Těžkou sochu přivezl do galerie koňským spřežením, na valník ho naložil bez pomoci techniky. „Pro mě použití koňského spřežení není návratem na stromy, ale spíše uvědomění si, co všechno používáme a jestli je to opravdu nutné,“ podotýká kurátor David Korecký.
Další díla dopravili umělci do Rudolfina třeba na čtyřkoláku nebo na kole, tak jako asistent belgického výtvarníka Rinuse van de Veldeho. Cesta se sérií kreseb mu z Antverp do Prahy trvala týden. „Říkali jsme mu, že vlakem to úplně stačí, ale on prý, že je vášnivý cyklista a rád je přiveze,“ prozradil kurátor.
Asi nejdále šlo rakouské sochařské duo Nicole Six & Paul Petritsch. Nepřivezli nic, své dílo vytvořili přímo v galerii mimo jiné z odpadu a drobných předmětů, které zaměstnanci či návštěvníci vytrousili po budově. Třeba z kancelářských sponek nebo knoflíků nalezených u šaten.
Energií šetřilo Rudolfinum nejen při dopravě, ale i snížením výkonu klimatizace nebo ruční výrobou katalogu. K osvětlení výstavy si vystačí pouze s denním světlem. Unplugged zůstane Rudolfinum do 29. listopadu.