Chris McGrath zachytil přírodní katastrofy, válku i pokusy migrantů dostat se do vytoužené Evropy. Za snímek ke zmizení novináře Džamála Chášakdžího byl oceněn v letošním ročníku World Press Photo. Vítězná fotografie je spolu s dalšími nejlepšími fotkami prestižní soutěže vystavena do konce června na Staroměstské radnici. Doplňuje je širší výběr z McGrathovy tvorby, který získal také Cenu Prahy.
Fotograf Chris McGrath vidí za tragédií osobní příběh
Prvenství v kategorii Aktualita obdržel McGrath za momentku z tlačenice novinářů, kteří sledují příjezd saúdských vyšetřovatelů na konzulát v tureckém Istanbulu. Ti měli prošetřit zmizení nepohodlného žurnalisty Džamála Chášakdžího.
Původem australského fotografa ale profese zavedla do mnoha koutů. V roce 2017 se například nalodil na jeden ze záchranářských člunů, které vyplouvali na pomoc migrantům, jejichž riskantní útěk z Libye do Itálie přes Středozemní moře často končil tragédií. Jednu osobní připomíná McGrathův snímek křičící ženy v záchranné vestě.
„Vtáhli jsme ji do lodi. Křičela a já jsem nerozuměl, co říká. Udělal jsem několik snímků a pak jsem se jí snažil porozumět. Říkala: Baba, baba. Její dítě bylo ve vodě. To jsem nevěděl. Rychle jsem běžel na záď a snažil se ho najít. To se mi podařilo, ale bohužel bylo mrtvé. Všechny děti z té lodi ten den zemřely,“ popisuje tehdejší okamžiky fotograf.
Stejně silný příběh zachytil v březnu 2011 v Japonsku, když ostrovy zasáhlo zemětřesení o síle devíti stupňů. Následná desetimetrová vlna tsunami zdevastovala severovýchod země a poškodila jadernou elektrárnu Fukušima. Největší japonská tragédie od druhé světové války si vyžádala na dvacet tisíc mrtvých a nezvěstných.
„Pracoval jsem tam dlouhou dobu. Těmto oblastem se lidé měli vyhnout, nesměli se vrátit zpátky. Nebezpečí jaderné katastrofy ve Fukušimě pořád trvalo. Pohyboval jsem se touto krajinou a potkal jsem muže. Nemohl jsem uvěřit, že tam stojí celý v bílém obklopený ruinami. Bylo to ohromující. Řekl mi, že se snaží kopat v místě, kde stál jeho dům. Hledal svoje osobní věci. Byla to opravdu vypovídající scéna,“ přibližuje další z vystavených snímků McGrath.
Fotografovat začal v jednadvaceti letech pro agenturu Getty Images. Z rodné Austrálie odešel nejdřív do New Yorku, pak do Singapuru a Tokia. „A kde to skončí? Nevím. Pořád mě baví každý den fotit a pracovat venku. Takže budu pokračovat kamkoliv mě to zavede,“ říká.
Před dvěma lety se přestěhoval do Istanbulu a zaměřil se na Blízký východ. Jedním z posledních příběhů zachycených jeho fotoaparátem ukazuje ženy, které uprchly před boji v syrském Baghúzu, zároveň jsou ale podezřívané z příbuzenských vztahů s bojovníky takzvaného Islámského státu.