Cílem filmařů, herců a fanoušků kinematografie je v těchto dnech francouzská Riviéra. V Cannes totiž začíná už šestasedmdesátý ročník jednoho z nejvýznamnějších filmových festivalů světa. Zahájení obstará francouzský snímek z doby Ludvíka XV. s Johnnym Deppem v hlavní roli. O hlavní cenu, Zlatou palmu, se uchází novinky Akiho Kaurismäkiho, Wima Wenderse či Hirokazu Kore'edy. Mimo soutěž patří k očekávaným světová premiéra dalšího dobrodružství Indiany Jonese. Česká tvorba se festivalovému publiku představí díky dvěma krátkým snímkům z pražské FAMU.
Filmový festival v Cannes zahájí Depp jako Ludvík XV. Českou tvorbu zastupuje FAMU
Zahajovací snímek Jeanne du Barry – Králova milenka natočila francouzská režisérka Maïwenn, zároveň ztvárnila titulní roli nemanželské dcery, které se podařilo dostat do přízně Ludvíka XV., ovšem její příběh skončil pod gilotinou za Velké francouzské revoluce. Stárnoucího krále si zahrál Johnny Depp a pozornost k historickému dramatu poutají také zvěsti o nevraživosti mezi touto hollywoodskou hvězdou a francouzskou režisérkou, které natáčení provázelo.
Hlavní soutěž letošních Cannes se hemží známými jmény, včetně filmařů, kteří Zlatou palmu v minulosti už získali. Aki Kaurismäki přidal čtvrtý díl k jeho takzvané trilogii ztracenců. Tragikomedie Kuolleet lehdet (Spadané listí) vypráví o setkání dvou osamělých lidí, jejichž snahu najít v tom druhém svou jedinou a poslední lásku hatí alkoholismus i ztracené telefonní číslo.
Wes Anderson natočil poctu science fiction. Do Asteroid City, které by bylo nezajímavým místem na mapě, kdyby ho před lety nezasáhl meteorit, přestěhoval Scarlett Johanssonovou či Toma Hankse. Japonský režisér Hirokazu Kore'eda představí Kaibutsu (Monstrum). V příběhu o lásce, sociálních konfliktech a tajemstvích nahlíží na situaci týkající se malého chlapce jeho očima i z perspektivy matky a učitele.
Do Japonska zamířil také Wim Wenders, jenž promítne poetickou a dojemnou úvahu o hledání krásy v každodenním životě. Hlavním hrdinou snímku Perfect Days je čistič toalet v Tokiu, který fotografuje stromy. Ken Loach umístil strom přímo do názvu svého nejnovějšího počinu – jmenuje se Starý dub, stejně jako hospoda, která je v upadající hornické vesnici posledním veřejným prostorem pro setkávání místních. A stane se tak místem konfliktu kvůli nově příchozím syrským migrantům.
Šest filmů v hlavní soutěži režírovaly ženy, například Italka Alice Rohrwacherová, Rakušanka Jessica Hausnerová nebo Francouzky Justine Trietová a Catherine Breillatová. Vítěze bude vybírat porota v čele se švédským režisérem Rubenem Östlundem. Zlaté palmy se budou předávat 27. května.
Celebrity a odbory
Na úvod letošního ročníku převezme čestnou cenu americký herec a producent Michael Douglas. Z letošních plakátů na přítomné shlíží tvář francouzské herecké ikony Catherine Deneuveové.
K očekávaným hvězdám patří také Harrison Ford, jenž v Cannes uvede ve světové premiéře nejnovější díl ze série o Indianu Jonesovi. Archeologa a dobrodruha ztvárnil na plátně poprvé před více než čtyřiceti lety, v dobrodružném snímku Indiana Jones a nástroj osudu se objeví digitálně omlazený.
Lesk festivalu v Cannes dodávají filmové hvězdy a s nimi spojený luxus. Letošní ročník se ale odehrává v kontextu dlouhotrvajících protestů proti penzijní reformě. „Odbory už několikrát prohlásily, že chtějí festival narušit. Prefektura zakázala jakékoliv demonstrace přímo na Boulevard de la Croisette a v rámci festivalu, nicméně minimálně dvě velké akce se už plánují. Odbory daly jasně najevo, že se pokusí přerušit dodávky energie tak, aby se nepromítalo,“ uvedl zpravodaj ČT ve Francii Jan Šmíd.
Élektra a Osmý den z FAMU
Českou kinematografii reprezentují dva krátké snímky v soutěžní sekci La Cinef (dříve Cinéfoundation). Darja Kaščejevová, která za svůj předchozí snímek Dcera posbírala desítky ocenění, včetně nominace na Oscara, v Cannes uvede intimní příběh inspirovaný postavou z řecké mytologie Élektrou.
„Je o osamění, rozpadajících se rodinách, protože podle statistik se skoro každé druhé manželství rozpadne a co potom s dětmi, s holkami, které neměly vzorec rodiny, a jak je to ovlivní v dospělosti,“ upřesnila Kaščejevová. Při tvorbě si vyzkoušela kombinaci animace a práce s herci.
Tématem druhého soutěžního snímku z FAMU je dospívání v prostředí striktní náboženské sekty. Režisér Petr Pylypčuk vycházel ve filmu Osmý den ze zkušenosti, kterou načerpal ve svém blízkém okolí. Sleduje příběh dvou teenagerů, kteří se rozhodnou utéct z uzavřené náboženské komunity. Pracuje s tématy domácího násilí, pokřivených mezilidských vztahů, sexuality a individuality.
Osmý den, natočený v koprodukci České televize, je po osmi letech prvním filmem z katedry režie FAMU, který Cannes uvede. „Je to obrovský úspěch pro celý štáb, pro školu, budeme tam mezi patnácti filmy, které jsou to nejlepší ze studentského filmu na světě, takže obrovská pocta,“ těší Pylypčuka. Film natočil s neherci. Tvorba z FAMU zaznamenala v Cannes úspěch v roce 2009, kdy v sekci Cinéfoundation zvítězila Bába od Zuzany Kirchnerové (Špidlové).
V nesoutěžním programu Cannes Focus Script pro projekty ve vývoji představí FAMU ještě snímek Gone, který připravuje polský režisér Piotr Jasiński ze zahraniční katedry této filmové školy.