Na filmovém festivalu v Benátkách se bude promítat koprodukční drama Otec. Na snímku slovenské režisérky Terezy Nvotové se podílela i Česká televize. Příběh podle skutečné události rekonstruuje rodinnou tragédii. Soutěžit bude v sekci Orizzonti (Horizonty).
Příběh inspirovaný skutečnými událostmi vypráví o otci, jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat důvěru své ženy a zachránit manželství. Otce ztvárnil Milan Ondrík. „Neměla jsem jinou alternativu, nedělala jsem žádné castingy. Věděla jsem, že musí hrát tuhle roli. A je excelentní,“ říká Nvotová.
Ondrík ke své roli poznamenává: „Postava otce byla pro mě obrovskou hereckou i lidskou výzvou. Projít s ním jeho bolestnou cestu a zkusit pochopit, co se odehrává uvnitř člověka, který ztratí všechno, mě hluboce zasáhlo.“
Hlavní ženskou postavu, manželku, hraje Dominika Morávková. „Je to i příběh lásky mezi těmito dvěma postavami, kde je náročné milovat a ještě náročnější přestat milovat,“ doplnila Nvotová. Ve filmu se objeví i česká herečka Anna Geislerová.
Inspirované skutečnou tragédií
K natočení svého třetího celovečerního snímku se Nvotová inspirovala skutečnou událostí na Slovensku, při níž otec nechtěně zapříčinil smrt svého dvouletého dítěte, uvádí Slovenský filmový ústav.
„Ten film je do jisté míry psychologické drama, někdy až thriller, hlavně ve smyslu zkoumání lidského psyché. Co všechno se děje v mozku, čemu věříme, že tady fungujeme, že máme věci pod kontrolou, soudíme ostatní, co dělají, a myslím si, že film jako prostředek nás dokáže přivést k něčemu, co by nám mohlo i otevřít srdce. Mně srdce otevřel. Tím, že jsem přijala, že i já jsem tak omylná, i mně by se mohla stát taková obrovská chyba, pocítila jsem obrovskou empatii,“ podotýká.
Snímek natočila na pár velmi dlouhých záběrů. „Pro mě je jazyk filmu stejně důležitý jako samotný příběh. Nedokázala jsem si tenhle film představit v klasické epizodické struktuře, protože by to podle mě bylo jako prohlížet si fotoalbum ze dne pohřbu. A to nechce vidět nikdo. Chtěla jsem vytvořit něco jako videohru, ale v úplně jiných podmínkách, které nás vedou hlouběji do vlastního nitra. Šlo mi o to, aby se divák naplno napojil na hlavního hrdinu a ponořil se do jeho světa. A právě díky dlouhým záběrům nemá na vybranou, jeho život prožívá bez přerušení a bez odstupu,“ vysvětlila Nvotová.
Jako režisérka a scenáristka se věnuje hrané i dokumentární tvorbě. Za své předchozí snímky má několik nominací na české i slovenské filmové ceny, za drama Špína obdržela Cenu české filmové kritiky pro objev roku. Její druhý celovečerní snímek Světlonoc (2022) získal na filmovém festivalu v Locarnu Zlatého leoparda. Je také herečkou.
Festival v Benátkách se koná na přelomu srpna a září. Na podzim by měl Otec vstoupit i do českých kin.









