Jako vyhrát grand slam v showbyznysu, říká se o dosažení mety EGOT. Tedy získání čtyř prestižních uměleckých cen, z jejichž názvů je složen tento akronym: televizní Emmy, hudební Grammy, filmový Oscar a divadelní Tony. Nejnovějším členem tohoto klubu se stal britský zpěvák a skladatel Elton John. Počet umělců, kteří na EGOT dosáhli, nepřesahuje dvě desítky, kritici ale varují před možnou devalvací.
Elton John dosáhl na EGOT. Elitní klub cen zpochybňují „lovci“ a čestná ocenění
Elton John je devatenáctým umělcem s kompletně odškrtaným seznamem EGOT. Připojil se tak k herečce Audrey Hepburnové, zpěváku Johnu Legendovi či muzikálovému skladateli Andrewovi Lloydu Webberovi. Naposledy do tohoto klubu vstoupila loni herečka Viola Davisová. Prvním členem se stal v šedesátých letech skladatel Richard Rodgers.
Rekordmanem je americký písničkář Robert Lopez, jemuž se podařilo dosáhnout mety EGOT dokonce dvakrát. „Nej“ se s jeho jménem pojí více – EGOT si připsal jako první Filipínec a Asiat, jako nejmladší laureát (není mu ještě ani padesát let). Navíc se kvalifikoval za necelou dekádu, v druhém kole sbírání cen dokonce za méně než osm let, tedy za nejkratší dobu ze všech.
Stejnou metu, tedy dublování EGOT, překonal ještě herec a filmař Mel Brooks, ovšem s jeho rekordem je spojeno „ale“, o němž ještě bude řeč.
Dá se EGOT koupit?
Naplnění podmínek pro získání EGOT má svá úskalí. S pojmem přišel v osmdesátých letech herec Philip Michael Thomas. V té době zažíval vrchol své popularity díky kriminálnímu seriálu Miami Vice a na krk si pověsil zlatý medailonek s písmeny EGOT. Netajil se ambicí všechna ocenění z akronymu získat během pár let, nicméně dosud není laureátem ani jednoho. Termín EGOT se ale ujal.
Kritik Zachary Stewart v článku na webu TheaterMania z loňského června (tedy ještě před oceněním Eltona Johna na Emmy) počítá, že počet držitelů titulu EGOT narůstá stále rychleji. Dílem proto, že tohoto úspěchu lze dosáhnout i určitým kalkulem. Třeba tím, že se umělec připojí jako producent na poslední chvíli k broadwayskému titulu, když se nějaký kus ukáže být favoritem na divadelní ceny Tony.
Stewart dokonce mluví o „lovcích cen EGOT“. Cenu Tony by měli podle něho získávat za divadelní inscenaci jen ti producenti, kteří skutečně odvedou producentskou práci, nejsou jen jménem na tučném šeku.
„Je veřejným tajemstvím, že u mnoha broadwayských představení jsou pozice producentů na prodej. V rozhovoru pro New York Times v roce 2014, jen několik měsíců poté, co hra A Gentleman's Guide to Love and Murder získala cenu Tony za nejlepší muzikál, hlavní producent Joey Parnes přiznal, že nabízí umístění nad názvem investorům, kteří vloží pouhých 35 tisíc dolarů,“ připomněl.
Producentské zapojení do představení popostrčilo – bez souzení, zda zaslouženě, či ne – k završení kýžené čtveřice cen třeba Whoopi Goldbergovou nebo Johna Legenda.
Otázkou také je, zda za „opravdové“ členy klubu EGOT lze brát ty, jimž k tomuto titulu dopomohla čestná ocenění. Takových osobností je (vedle devatenácti „standardních“ držitelů) šest, kupříkladu Barbra Streisandová či Liza Minnelliová. A také už zmíněný Mel Brooks, jenž jednu ze svých dvou oscarových sošek „nevysoutěžil“, ale dostal coby čestné uznání své práce. Nelze tedy přesvědčivě říct, že i on dosáhl na EGOT podruhé.
EGOT plnil Elton John skoro čtyřicet let
Elton John si žádným takovým háčkem radost kazit nemusí. „Jsem nesmírně poctěn, že se mohu připojit k neuvěřitelně talentované skupině vítězů ceny EGOT. Cesta k tomuto okamžiku byla naplněna vášní, odhodláním a neochvějnou podporou mých fanoušků po celém světě. Dnešní večer je důkazem síly umění a radosti, kterou přináší do života nás všech,“ reagoval na dosažení žádané umělecké mety ve svém prohlášení.
Cestu k EGOT začal v roce 1987, kdy obdržel svou první (z celkem pěti plus jedné čestné) Grammy. A to za cover skladby That's What Friends Are For, kterou nazpíval spolu s Dionne Warwickovou, Gladys Knightovou a Steviem Wonderem, aby podpořili benefici pro výzkum a prevenci AIDS.
V polovině devadesátých let následoval první Oscar za nejlepší filmovou píseň – Can You Feel the Love Tonight z animovaného Lvího krále. Na přelomu milénia si Elton John došel pro cenu Tony za muzikálovou verzi opery Aida. V obou případech spolupracoval s textařem Timem Ricem, také držitelem EGOT.
Emmy jako tečka za kariérou
Po dalším téměř čtvrtstoletí své tažení završil soškou Emmy. Vysloužil si ji přímým přenosem koncertu ze stadionu Dodgers v Los Angeles. Vystoupení uzavíralo severoamerickou část zpěvákova rozlučkového turné a zvolené místo zároveň odkazovalo k začátkům jeho popularity.
V roce 1975 na tomtéž stadionu odehrál dva vyprodané koncerty, které do jisté míry definovaly jeho pozici hudební supernovy. Na pódiu se objevil v dresu baseballového klubu Dodgers, ovšem z třpytivých flitrů, včetně typické čepice. Verzi blyštivého dresu oblékl i při koncertech v Los Angeles o téměř půlstoletí později, i když, jak poznamenává deník USA Today, se kvůli zranění kyčle nepohyboval s takovou lehkostí, natož aby jako kdysi skákal na klavír.
Právě kvůli zdravotním potížím musel Elton John část koncertního turné přesunout, do plánů také zasáhla pandemie covidu-19. Rozlučková šňůra Farewell Yellow Brick Road Tour, nazvaná s odkazem na jeden z Johnových největších hitů, tak nakonec trvala pět let. Nechyběla zastávka v Praze. Časopis Billboard uvedl, že šlo o jedno z nejvýdělečnějších turné v historii, vůbec poprvé prodej lístků vynesl více než devět set milionů dolarů. Rekord záhy překonala Taylor Swiftová, které se podařilo za mnohem kratší dobu pokořit miliardu.
Loučení s padesátiletou kariérou zakončil Elton John loni v létě ve Stockholmu. „Hrát pro vás byl můj důvod k životu a vy jste byli naprosto úžasní,“ vzkázal šestasedmdesátiletý zpěvák a skladatel svým fanouškům. Nyní chce více času prý věnovat rodině. Sice už podle svých slov nikdy nebude koncertovat, připustil ale možné vystoupení na některé jednorázové akci.
Emmy takovou příležitostí nebyly. Elton John si cenu, která mu zajistila členství v EGOT klubu, osobně převzít nemohl kvůli operaci kolene. Producent Ben Winston, jenž zpěváka zastoupil, ale označil v děkovné řeči Eltona Johna za autora „soundtracku k našim životům“.