Praha - Ve Státní opeře Praha se poprvé českému publiku představil mexický tenorista David Lomelí, kterého doprovázela slovenská sopranistka Eva Hornyáková. Jejich pěvecké i herecké výkony se setkaly s nadšeným ohlasem. Pěvec, jenž patří mezi největší talenty mladé generace, zazpíval v Česku poprvé. V zaplněném divadle přednesl italský a francouzský operní repertoár a v závěru ve své mateřštině i španělské zarzuely. Za dirigentský pult Severočeské filharmonie Teplice se postavil Charles Olivieri-Munroe.
David Lomelí nabídl večer plný emocí
„Je skvělé, že Praha má možnost poslechnout si takovou mladou hvězdu, protože Lomelího hlas je velmi unikátní, je velmi barevný a lyrický,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 dirigent Charles Olivieri-Munroe.
Usměvavý Lomelí zahájil koncert nejznámější melodií z Donizettiho oper, árií Nemorina z Nápoje lásky. K ukázkám z Pucciniho Bohémy si přinesl víno. Role básníka Rudolfa, díky níž si vysloužil označení nejlepšího tenoristy současnosti, a švadlenky Mimi přednesli pěvci dokonale i herecky. Objímali se, tančili a v zápětí sklidili obdivné „Bravo!“. V jejich podání zazněly nejen árie, ale i milostný duet O Soave Fanciulla (Ty sladká dívčino), který ukončili dlouhým polibkem.
Druhou část večera otevřela kromě předehry árie La donna é mobile (Ó, jak je měnivé to srdce ženy) z Verdiho Rigoletta, která patří k nejznámější hitům operní tvorby. Značného uznání se poté dostalo i Hornyákové za šperkovou árii Markétky z Gounodovy opery Faust a Markétka. Cavatina Fausta v podání Lomelího tuto část koncertu vygradovala.
Vystoupení doplnilo i temperamentní orchestrální paso doble La Lumia Carlo od českého skladatele Václava Trojana. Závěr koncertu nakonec ozdobily dojemné španělské zarzuely. Právě jejich melodie pěvce provázely v dětství, a tak o jejich obsahu dlouze barvitě vyprávěl.
Rodák z metropole Mexico City posluchačům několikrát poděkoval za vřelé přijetí, „skvělé divadlo i orchestr“. S Prahou se Lomelí rozloučil árií Nessun dorma z posledního aktu Pucciniho opery Turandot, která bývala exkluzivním číslem Luciana Pavarottiho, a publikum jej odměnilo ovacemi vstoje.
Lomelí vyhrál před čtyřmi lety, jako první Mexičan v historii, první cenu prestižní soutěže Operalia Plácida Dominga. Tehdy jako jediný laureát zvítězil v kategoriích opera i zarzuela. „To, co jsem se od Placida Dominga naučil, bylo zasáhnout publikum. Aby, když diváci odejdou z koncertu, nepřemýšleli pouze o hudbě, ale i o sobě a vlastním životě,“ řekl David Lomelí v rozhovoru pro ČT24.
V brzké době se chystá nastudovat role Werthera i rytíře De Grieux. „Jednou bych chtěl zpívat Trubadúra, ale to je ještě dost daleko, nebo Viléma Tella od Rossiniho, určitě i Othella. Nemohu se dočkat, až vyskočím na jeviště v černé masce, ale hlasové síly v mém věku na to ještě nemám,“ řekl. Před publikem prý stále cítí trochu ostych. Denně se mu zdá neuvěřitelné, že má u něho ohlas. „Jsem z toho nadšený a často si říkám: 'Bůh mi žehnej',“ dodal.