Dana Sahánková ve své kresbě nikdy nenajde stání

3 minuty
Faustovská výstava Dany Sahánkové
Zdroj: ČT24

Goethův Faust, jeden z nejvýznamnějších textů nejen německé literatury, se dlouhodobě prolíná do témat malířky Dany Sahánkové. Faustovská tematika tak nechybí ani na aktuální výstavě v pražské Trafo Gallery, kde ale umělkyně představuje i díla z dalších cyklů. Opakovaně pracuje s černou barvou a velkoformátovou kresbou.

Název výstavy – Ve své slupce nikdy nenajdeš stání – je pozměněnou replikou z Goethova Fausta. Ve veršované tragédii ji pronáší pokušitel Mefistofeles. Dana Sahánková ďábla nevnímá jen jako negativní postavu. „Nutí člověka k pohybu, aby nezůstal celý život zakonzervovaný v jedné podobě. To se mě dotýká nejvíc,“ vysvětluje s odkazem na další Mefistofelovu větu: „Té síly díl jsem já, jež, chtíc vždy páchat zlo, vždy dobro vykoná.“

Podobně jako v Goethově Faustovi i v obrazech Dany Sahánkové lze objevovat více interpretací. Například na vystaveném sedmimetrovém plátně. „Je na něm spousta zvířat, nábytku… Návštěvník si zpočátku udělá nějakou představu, co na obraze vidí, ale čím déle se na něj dívá, tím víc zvířat odkrývá, až do okamžiku, kdy tam začne vidět to, co jsem vědomě nenakreslila, co už je jeho vlastní imaginace,“ upřesňuje výtvarnice. 

Právě zvířata jsou nejčastějším tématem jejích perokreseb. Figury kreslila naposledy jako studentka AVU, teď se k nim po letech vrací. Původně chtěla být sochařkou, už během studií ji ale chytla kresba. Do 21. dubna může v Trafo Gallery chytnout i návštěvníky její výstavy. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Břečka, nebo budoucnost? AI obrázky v sobě mají morbidní odér, říká expert

Reklamy na plakátech, titulní stránky časopisů, ale i lidskoprávní kampaně – to všechno lze vytvořit pomocí obrazových generátorů, které nahrazují práci kreativců, grafiků či fotografů. Jejich práci ale předtím bez souhlasu vytěžily, podotýká v rozhovoru pro ČT24 reklamní fotograf Adam Bartas. Vizuální kultura se podle něj nenávratně mění, což prý přinese i inflaci tohoto syntetického obsahu.
před 2 hhodinami

„Obrovský frajer, rovný chlap“. Zemřel herec Jiří Bartoška

Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Filmografie tohoto herce, oblíbeného i díky charismatu, čítá desítky rolí. Zapsal se například v trilogii z pravěké Osady Havranů, jako lékař záchranné služby v seriálu Sanitka či v komedii Teorie tygra, za niž získal Českého lva. Přes tři desetiletí stál také v čele filmového festivalu v Karlových Varech, který po sametové revoluci pomohl znovu vybudovat.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Euforii i obavy zachycuje program ČT k výročí konce války

Česká televize připravila k připomenutí osmdesáti let od konce druhé světové války desítky premiérových dokumentů a dílů dokumentárních cyklů. Přinášíme výběr některých z nich, k vidění jsou či budou na obrazovce i v iVysílání.
včera v 09:00

„A hrdý buď, žes vytrval...“ Hrdý Budžes dosáhl tisícovky repríz, nejvíc to není

Inscenace Hrdý Budžes slaví tisící reprízu. Hra podle bestselleru Ireny Douskové získala diváckou popularitu i díky obsazení Báry Hrzánové do hlavní role osmileté Helenky, která ze svého pohledu komentuje život v normalizaci. Tisícáté přestavení je na českých scénách určitě úspěch, i když do rekordmana, jímž je Kouzelný cirkus, Hrdému Budžesovi ještě pár tisíc chybí.
7. 5. 2025
Načítání...