Dokumentarista a cestovatel Dan Přibáň a jeho tým v neděli u pražského Rudolfina symbolicky zahájili další cestu žlutými trabanty po světě. Vznikne během ní i další film. Podpořit je na start přišly stovky lidí, desítky fanoušků přijely přímo v legendárním vozidle z produkce NDR. Posádka vyrazila na pátou a prý poslední výpravu, povede z jižní Indie do Česka. Do Asie se auta přesunou na lodi.
Dan Přibáň opět cestuje. Prvním trabantem, který objede svět
K cestování trabantem Dana Přibáně mimo jiné inspiroval František Alexander Elstner, československý cestovatel přezdívaný lovec kilometrů. „Kromě Hanzelky a Zikmunda jsme měli před druhou světovou válkou množství dalších cestovatelů, které komunisti v podstatě vymazali,“ připomíná Přibáň.
Elstner na svůj první výlet vyrazil už začátkem třicátých let, v poválečných časech se pak stal držitelem rekordu za přejezd Sahary. Ve voze Aero Minor ujel denně přes čtyři sta kilometrů. „Když se na to auto podíváte, tak je to vlastně trabant z plechu. Udělal s ním v roce 1947 obrovskou cestu, takže bylo zvláštní, když jsme pak v roce 2007 slyšeli, že to nejde,“ podotýká Přibáň.
Pletli si je s Mr. Beanem
S dalšími podobnými nadšenci už projel a zdokumentoval své cesty po všech koutech světa. Procestoval Afriku, Jižní Ameriku i Austrálii a Oceánii. Snímek o jeho poslední dobrodružné expedici - Trabantem do posledního dechu - vidělo v kinech téměř 55 tisíc diváků. Pět týdnů se držel v nejnavštěvovanější dvacítce.
Plno bylo i v neděli před pražským Rudolfinem, kde nová cesta symbolicky začínala. Že trabant poutá pozornost, jsou cestovatelé zvyklí. „Když jsme jeli Indonésií, všichni volali: ‚Mr. Bean! Mr. Bean!‘, protože trabant vypadá jako mini cooper Mr. Beana, tedy na družení s lidmi je to asi nejlepší věc na světě. Když normálně cestujete autem, jste v něm od lidí oddělení, ale trabant je zaprvé pořád rozbitý, takže pořád potřebujete někoho se svářečkou, a za druhé nejde přehlédnout,“ nepochybuje Přibáň.
25 tisíc kilometrů Asií
Tentokrát cestovatele čeká 25 tisíc kilometrů. Vyrazit plánují v dubnu z jižní Indie. Přes Nepál, Čínu, Pákistán a Kyrgyzstán chtějí dojet do uzbeckého Samarkandu, nejvýchodnějšího bodu první trabantí cesty. Poté přes Kazachstán a Rusko do Prahy.
Dan Přibáň to vše chce absolvovat ve stejném voze, v němž v roce 2007 vyjel na první expedici Hedvábnou stezkou. „Když z východu dojede znovu do Prahy, tak to bude první trabant na světě, který objel svět. To už je sám o sobě dost velký cíl,“ přiznává další motivaci cestovatel.
Na cestách většinou vznikne na pět set hodin natočeného materiálu. Film z té poslední by měl jít do kin příští rok v březnu, na podzim ho pak Česká televize odvysílá jako seriál.