Ve francouzském Cannes začíná jedna z nejprestižnějších filmových přehlídek. O hlavní cenu bude s novým filmem usilovat Jan-Luc Godard, Spike Lee nebo Asghar Farhadi, jehož dílo festival zahajuje. Festival potrvá do 19. května, na závěr by diváci měli vidět film Terryho Gilliama o Donu Quijotovi, pokud ve středu soud nerozhodne jinak. Pozornost bude věnována i Miloši Formanovi a Janu Němcovi.
Cenu z Cannes může získat Jean-Luc Godard i Spike Lee. Festival připomene Formana
O příštím držiteli Zlaté palmy z Cannes rozhodne devítičlenná porota pod vedením herečky Cate Blanchettové, která je dvojnásobnou držitelkou Oscara za filmy Letec a Jasmíniny slzy. Mezi řadovými členy poroty jsou i další světoznámá jména – například ruský režisér Andrej Zvjagincev sám v minulosti v Cannes posbíral řadu cen s filmy Jelena, Leviatan a Nemilovaní.
Do poroty se dostali také kanadský režisér Denis Villeneuve, který loni natočil pokračování filmu Blade Runner, francouzská herečka Léa Seydouxová nebo americká herečka Kristen Stewartová.
Přehlídku otevře film Everybody Knows renomovaného íránského tvůrce Asghara Farhadiho, který se proslavil snímkem Rozchod Nadera a Simin a který už dvakrát neúspěšně soutěžil o Zlatou palmu a letos tak má třetí šanci. Snímek Everybody Knows natáčel Farhadi na Pyrenejském poloostrově se španělskou hereckou dvojicí Penélope Cruzovou a Javierem Bardemem.
Godardův starý film tváří festivalu, nový soutěží o cenu
Do soutěže může zasáhnout i The Image Book od legendy francouzské kinematografie Jeana-Luca Godarda, jenž stál v centru tamní nové vlny v šedesátých letech a jehož Bláznivý Petříček z roku 1965 je letos na plakátech festivalu. V Cannes se Godardova díla objevují pravidelně, zatím ale jenom Sbohem jazyku před čtyřmi roky dosáhlo na Cenu poroty.
Cenou poroty byl v minulosti oceněn i japonský autor Hirokazu Kore'eda, a to s filmem Jaký otec, takový syn. Podobně jako jeho další film Naše malá sestra ale nezískal Zlatou palmu. Může se to změnit s novým snímkem Shoplifters, v němž se rodina pomáhající si krádežemi v obchodech ujme opuštěné holčičky.
Americký film zastupují Spike Lee a David Robert Mitchell. Lee, který se soustředí na černošskou tematiku a proslavil se snímky Jednej správně nebo Malcolm X, uvede BlacKkKlansman, v němž se afroamerický policista snaží infiltrovat do buňky Ku-klux-klanu. Mitchell, jehož předchozí hororový snímek Neutečeš pronikl do výběru Týdnu kritiky v Cannes, pak nabídne film Under the Silver Lake, v němž Andrew Garfield ztvárnil muže, který se zamiluje do sousedky a v momentě jejího záhadného zmizení se ji snaží vypátrat.
Cold War je pak názvem soutěžního filmu od polského režiséra Pawla Pawlikowského, jehož Ida byla před několika lety oceněna Oscarem. V Cold War Pawlikowski zachycuje milostný příběh v padesátých letech minulého století. Podobně jako Idu natočil i svůj zatím poslední snímek v černobílém formátu.
Celkem pořadatelé do hlavní soutěže zahrnuli 21 snímků. Mimo soutěž se představí i Lars von Trier s dramatem The House That Jack Built nebo další střípek populární sci-fi ságy Star Wars - v režii Rona Howarda se odvypráví příběh o začátcích pašeráka Hana Sola.
Diváci mohou zajít i na filmy od Formana a Němce
Mimo soutěž bude zastoupena i tuzemská kinematografie. V oblíbeném kině na pláži přehlídka uvede poctu Miloši Formanovi, který letos v dubnu zemřel. Diváci tak budou moct vidět Hoří, má panenko. V sekci klasik, kde se objeví 2001: Vesmírná odysea, Zloději kol, Byt nebo Řidič slečny Daisy, pak budou uvedeny digitálně restaurované Démanty noci Jana Němce. Návštěvníci přehlídky ale budou moct vidět i některé české koprodukce, třeba drama Touch Me Not, které letos zvítězilo na Berlinale.
Závěr má pak obstarat Muž, který zabil Dona Quijota, dlouho připravovaný snímek Terryho Gilliama. Jisté to ale úplně není, pařížský soud se ještě zabývá otázkou, zda může být dílo promítáno. Portugalský filmový producent Paulo Branco, který zpočátku na filmu s Gilliamem spolupracoval, totiž tvrdí, že vlastní práva ke snímku, a požaduje po organizátorech festivalu, aby film neuvedli. Gilliam se těmto tvrzením brání. Rozhodnutí soudu bude ve středu.
Festival se rovněž musí vypořádat s výzvou v podobě zvýšené pozornosti věnované postavení žen v souvislosti s kampaní #MeToo. „Chceme udržet krok s měnícím se světem,“ poznamenal ředitel přehlídky Thierry Fremaux.
Ředitel slíbil, že festival vyváží podíl mužů a žen ve výběrových komisích a jmenuje více žen do čela porot. Letos tvoří hlavní porotu pět žen a čtyři muži. V budoucnosti také chtějí vybírat více filmů, které natočily ženy. Pouze tři z letošních filmů v hlavní soutěži natočily ženy. V historii canneského festivalu navíc dostala palmovou trofej pouze jedna filmařka, Australanka Jane Campionová. Fremaux rovněž oznámil, že v sobotu se po červeném koberci projde zhruba stovka žen při symbolickém gestu, které má „potvrdit jejich přítomnost“.