Cenu Divadelních novin za nejlepší tvůrčí počin v činohře dostal v pondělí Jan Mikulášek za svou režii hry Thomase Bernharda Mýcení. Uvedlo ji pražské Divadlo Na zábradlí. Za nejlepší herecký výkon sezony bez ohledu na žánry byla oceněna Tereza Marečková za roli mladé talentované skladatelky Vítězslavy Kaprálové v Huse na provázku. Ceny získali také Apolena Vanišová s Petrem Krushou nebo Lenka Vágnerová.
Cenu Divadelních novin za činohru dostalo Mýcení režiséra Jana Mikuláška
Mikuláškovo Mýcení dostalo letos již Cenu Josefa Balvína pro nejlepší českou inscenaci německy psaného textu, kterou udílí Pražský divadelní festival německého jazyka. V pondělí si Mikulášek odnesl také Cenu Divadelních novin. „Tohle zkoušení stálo hodně sil a každé ocenění ukazuje, že inscenace rezonuje, a to síly zase vrací,“ řekl Mikulášek při přebírání ceny.
Mýcení, již několikátá hra sarkastického a ironického rakouského dramatika Thomase Bernharda, měla Na zábradlí premiéru v březnu. Mýcení je pozdním románem Bernharda, často se říká, že tím nejvytříbenějším.
Slavnostní setkání několika přátel u večeře se v tomto příběhu stane hlubokou, ironickou a jízlivě zábavnou sondou do života lepší společnosti. Román Mýcení ve své době vyvolal jeden z největších skandálů v dějinách moderní rakouské literatury. Ihned po vydání v roce 1984 následovala žaloba pro nactiutrhání; kniha byla ve své době dokonce policejně zakázána.
Ceny Divadelních novin se v pondělí v Divadle Na zábradlí udílely i v dalších kategoriích. Za nejlepší herecký výkon sezony bez ohledu na žánry byla oceněna Tereza Marečková za roli Vitky ve stejnojmenné hře o mladé talentované skladatelce a dirigentce Vítězslavě Kaprálové. Hru Kateřiny Tučkové v režii Anny Petrželkové uvedlo Divadlo Husa na provázku.
V kategorii Loutkové a výtvarné divadlo cenu dostali Apolena Vanišová a Petr Krusha za projekt Kračun, experimentální výtvarné divadlo pracující s prvky stínového divadla, přírodními materiály, filmem i loutkami.
V oblasti tanečního a pohybového divadla porota cenu udělila Lence Vágnerové za koncept, choreografii a režii inscenace Amazonky. V kategorii hudebního divadla cenu mají Jiří Nekvasil za režii a Bruno Ferrandis za hudební nastudování opery Aloise Háby Přijď království tvé.
Jiří Havelka byl oceněn za režii inscenace Společenstvo vlastníků, které hraje divadlo Vosto5. Zvítězil v kategorii Alternativní divadlo. „Děkuju Divadelním novinám, divadlu i sousedům. Všichni mí sousedi se proměnili na diváky, doufám, že to bude pokračovat dál a všichni sousedé se stanou diváky,“ řekl Havelka.
Publikačním počinem roku je kniha Česká divadelní fotografie 1859–2017, kterou vydal Divadelní ústav.