Brilantní Helen Mirrenová bojuje o Dámu ve zlatém a vyrovnání s minulostí

Zničili její rodinu, zabili její přátele a přinutili ji opustit místa, která milovala. Nikdy jí to nemohou vrátit. Nikdy jim to nemůže odpustit! A teď chce filmová Dáma ve zlatém zpátky jen to, co jí patří – slavný portrét své krásné tety Adely Bloch-Bauerové, kterou geniální malíř, portrétista vídeňské společnosti a provařený svůdce Gustav Klimt, někdy v roce 1907 zahalil do zlata. Jenomže pak do Vídně secesních měšťanských salonů a kaváren napochodovaly hákové kříže…

Maria Altmannová si ještě po létech v L.A. dokáže vybavit, jak tehdy náckové hladově rabovali v jejich vídeňském domě a nepřehlédli ani nápadný portrét Dámy ve zlatém, po němž na zdi zůstal jen prázdný otisk. Po válce našel tenhle Klimtův obraz čelné místo ve vídeňské galérii Belvedere, kde se stal ikonickým symbolem nezcizitelného, národního, kulturního dědictví. Zdálo se, že čas již vykonal své a jeho skutečný příběh se rozplynul v zapomnění. Jenomže Maria Altmannova nezapomněla! Na potupu, urážky a ponižování židovských obyvatel Vídně, na otce, který si do poslední chvíle snažil zachovat starosvětskou důstojnost, a matku, která věděla ještě dříve, než jí to řekla, že se s nimi přichází rozloučit, protože má poslední šanci proklouznout se svým manželem za oceán, ke svobodě a životu.

A také nezapomněla na svoji emancipovanou tetu Adelu a její úžasný obraz, který zářil v jejich domě, na to, jak jí vyprávěla o životě a nabádala, aby ho nikdy neprožívala ve strachu a obavách. A tak se bez bázně, s vědomím, že to nebude jednoduché a že se bude muset vrátit do míst, která už nikdy nechtěla navštívit, rozhodla, že se pokusí tenhle rodinný klenot získat zpátky. Když našla v pozůstalosti své sestry dopis, který jí všechno tohle připomněl, spojila se s mladým právníkem Randym Schönbergem, s nímž postupně nalezla společnou řeč i vědomí identických kořenů, a rozhodla se, že si to napřímo rozdá se zaťatým, rakouským ministerstvem kultury, neústupnou galérií Belvedere, zaujatou restituční komisí, jejími mlžícími advokáty a nevyzpytatelnou justicí.  

Začíná boj o rakouskou Monu Lisu!

Dáma ve zlatém, natočená britským režisérem Simonem Curtisem podle scénáře rodáka z Athén Alexi Kaye Campbella, je silná tím, že se jedná o ekranizaci autentického příběhu (vydatně medializované) mezinárodní, restituční kauzy, jejíž ústřední protagonistku ztvárnila britská první dáma současné herecké scény, brilantní, spolehlivá a jako vždy na svoji roli maximálně soustředěná, Helen Mirrenová.

Je to především ona, která navzdory průměrné, deskriptivní režii Simona Curtise, který tu nepřekročil hranice své dosavadní (vesměs televizní) tvorby, táhne tenhle film nahoru, takže není zas až tak úplně vyloučené, že se podobně jako jeho Můj týden s Marilyn dočká také nějaké té oscarové nominace. Marii Altmannové dodává eleganci, cílevědomou zarputilost i schopnost věrohodně překonávat chvíle, kdy to unavená a dehonestovaná hodlá zabalit, kdy už nemá chuť ani sílu dál pokračovat. Je to netriviální, všudypřítomný, esprit, emoce i sympatie vyvolávající výkon a toto je především její film, kterého se (k jeho prospěchu a našemu potěšení) zmocnila. Jakkoli tvoří zajímavý a fungující tandem s kanadským sympaťákem Ryanem Reynoldsem, který jako její právní poradce dělá, co může, aby vystoupil z jejího stínu, a má k tomu ve scénáři i poměrně dostatek prostoru, válcuje i jeho tahle subtilní, chic dáma bez zjevné námahy a velkých gest, nenapodobitelným způsobem, jakým vedle něj jen prostě je.   

Její příběh je vyprávěn ve dvou vzájemně se prolínajících a doplňujících rovinách, mixujících aktuální reál a dobové, vzpomínkové retrosekvence tvořené flasbacky, které snímku vtiskují atmosféru, autenticitu a věrohodnost. Dáma ve zlatém vypráví o lidech, kteří vlastně udělali „jen“ to, co museli. A také o tom, jak pohodlné, snadné a nepatřičné je zapomínat a jak těžké je obhájit pravdu a prosadit spravedlnost. Její příběh je zdánlivě jednoduchý a nenápadný, ale také zvláštním způsobem silný a gradující, naplněný emocemi, atmosférou a napětím. Trvalo to šedesát osm let, než se Maria Altmannová a Dáma ve zlatém znovu setkaly, a na prchavý okamžik u toho byli i ti, kterou celou dobu nosila v srdci a kvůli kterým se znovu naučila být šťastná.

WOMAN IN GOLD/DÁMA VE ZLATÉM

USA/Velká Británie 2015, 110 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Simon Curtis. Scénář: Alexi Kaye Campbell. Kamera: Ross Emery. Hudba: Martin Phipps, Hans Zimmer. Hrají: Helen Mirenová (Maria Altmannová), Tatiana Maslanyová (mladá Maria Altmannová), Ryan Reynolds (Randy Schönberg), Katie Holmesová (Pam). V kinech od 25. června 2015

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...