Boj o moc zná své smutné vítěze. Ve finále seriálu se rozhodlo, kdo převezme rodinnou firmu

Otázka, kdo z dětí miliardáře Logana Roye převezme rodinný podnik, je po pěti letech a čtyřech sezonách seriálu Boje o moc zodpovězena. O víkendu se odvysílal poslední díl. Titul, za nímž stojí britský autor Jesse Armstrong, balancoval mezi ironickou černou komedií a temným rodinným dramatem. Diváci i kritika devětatřicet epizod oceňovali za konstantní úroveň kvality – seriál v minulých letech vyhrál dva Zlaté glóby i dvě ceny Emmy za nejlepší televizní drama.

V první epizodě úvodní série Boje o moc se zdálo, že se osmdesátiletý Logan Roy vzdá své pozice v čele mediálně-zábavního konglomerátu lehce, když sám odejde do důchodu a pozici zkrátka předá jednomu ze svých dospělých dětí – pravděpodobně buď Kendallovi, Siobhan či Romanovi.

Velmi záhy se však ukázalo, že nepůjde o hladké následovnictví, protože vést miliardový podnik chce více zájemců. Navíc se jej v průběhu sezon snaží agresivně převzít i jiné subjekty a rodina neschopná konsensu čelí pokusům o puč se stále většími obtížemi. Navíc se musí vyrovnávat i se skandály uvnitř firmy, kterým nepomáhá, že každé z dětí má s otcem trochu jinak toxický vztah, čehož on využívá.

Britský tvůrce Jesse Armstrong původně Boj o moc koncipoval jako celovečerní film o rodině mediálního magnáta Ruperta Murdocha, ten se ale do výroby nedostal. Nakonec pro stanici HBO napsal nový scénář volně inspirovaný různými mocnými mediálními rodinami, jako jsou kromě Murdochových i Redstoneovi či Sulzbergerovi. Sám Murdoch prý seriál nikdy neviděl, časopis Vanity Fair nicméně informoval, že magnátova exmanželka má dle rozvodového spisu zakázáno kontaktovat producenty kvůli dějovým konzultacím.

Panteon televizních dramat

Podle recenzí jde o seriál, díky němuž šlo pochopit miliardářské sociopaty, kteří manipulují se svým okolím, protože šlo o prokreslené charaktery, nikoliv karikatury. Filmaři vytváření aliancí i osnování pučů na opulentních banketech často snímali ruční kamerou jako komediální sitcom. „Na Boji o moc nebyla jedinečná velkolepost, s jakou by nahlížel na krále průmyslu, nýbrž způsob, jakým dokázal odhalit, jak zranitelní a malí ve skutečnosti byli,“ píše v ohlédnutí za seriálem Variety.

Deník The Guardian označil finále v pětihvězdičkové recenzi jako „skvělé, hrůzostrašné sbohem“, The Telegraph zmiňuje „téměř dokonalé rozloučení“, podle kritika listu totiž některé z motivů a situací tvůrci v poslední sérii už opakovali, navíc v posledních epizodách chyběl patriarcha Logan Roy hraný Brianem Coxem.

„Existuje jen hrstka seriálů, které skutečně dosáhly vrstevnaté hloubky a tvůrčích ambicí opravdu velkého uměleckého díla. Boj o moc to dokázal tím, jak je napsaný i natočený. Zaslouží si místo vedle sérií jako The Wire – Špína Baltimoru, Rodina Sopránů či Deadwood na samém vrcholu panteonu televizních dramat,“ dodává po premiéře finále The Independent.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
před 1 hhodinou

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
včera v 17:16

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025
Načítání...