Jako kameraman natáčí Arthur Jafa videa s Beyoncé nebo její sestrou Solange, spolupracoval i na posledním filmu Stanleyho Kubricka Eyes Wide Shut. Jako vizuální umělec si skládá svůj názor na svět z útržků časopisů i videí, které najde na internetu. Své hlavní téma – vztah černošské menšiny ke společnosti ve Spojených státech – teď rozvíjí i na výstavě v pražské Galerii Rudolfinum.
Arthur Jafa se v Praze vyrovnává se stockholmským syndromem Afroameričanů
„Vzpomínám si, že Jean-Michel Basquiat říkal, jak je znepokojivé, když jste čtyřiadvacetiletý milionář a nemůžete chytit taxi. Když jsem v New Yorku a chci taxík, nikdy nezvednu ruku, abych si ho zavolal. Stojím kousek od svého kamaráda a nechám zamávat jeho. Rasismus funguje neuvěřitelně komplexně, protože v polovině případů jsou řidiči sami také černoši,“ pokouší se Jafa přiblížit svou osobní zkušenost.
Ve svých dílech se nebojí konfrontace, která od prvního okamžiku vyvolává rozporuplné emoce. Například ve videu Love Is the Message, The Message Is Death skládá působivou koláž z osobností afroamerické komunity a výjevů policejního násilí. Inspirovala ho na internetu sdílená videa zachycující policejní brutalitu.
„Někdy mám pocit, že černí Američané trpí takzvaným stockholmským syndromem. Ten film takový je. Je zvláštní směsí lásky, nenávisti, strachu a touhy v obecném vztahu ke společnosti,“ podotýká Jafa.
Prostorné výstavní síně Rudolfina vzal jako příležitost upozornit na témata rasismu v šíři, jakou si podle něj zaslouží. „Otázka je, jak vás to ovlivňuje. Jak to ovlivňuje mého otce a pak mě. Můj kamarád nedávno prohlásil, že když chcete kontrolovat lidi, nepůjdete do místnosti, kde jich je sto, a půlku jich nevyvraždíte. Stačí uříznout hlavu jen jednomu z nich, abyste získali disciplínu všech,“ komentuje například velkoformátové video o lynči. Odkazuje jím ke zkušenosti svého dědečka, který podobné události zažil.
Ke konkrétním závěrům ale Arthur Jafa diváky dovádět nechce. Je spíše sběratelem obrazů a momentek o afroamarické zkušenosti, která je nesdělitelná a skládá se z nekonečného množství fragmentů. Jedním z nich je do konce března i umělcova výstava v Rudolfinu. Ozvuky Jafovy tvorby jsou znatelné i v dílech dalších tří osobností, které jeho výstavu doplňují: fotografky Ming Smith, výtvarnice Fridy Orupabo a obsahu z YouTube kanálu Missylanyus.