Andy Warhol dojedl hamburger, Tom Friedman připravil Big Big Mac

První tištěná zmínka o hamburgeru se podle Oxfordského slovníku objevila v lednu 1889. O plátku mletého masa vloženém do žemle jako o jídle poprvé psaly noviny v americkém městě Walla Walla. Původem hamburský steak přivezli za oceán námořníci a vystěhovalci, kvůli pohodlnější konzumaci ho začali vkládat mezi dva chleby, později housky. Odkaz na německý přístav je už pozapomenut, hamburger je dnes symbolem popkultury a Ameriky. I proto inspiroval nejednoho umělce.

Populární kulturu, konzum a masovou produkci povýšil – zejména na svém vrcholu v šedesátých letech – do uměleckého zorného pole pop-art. V nabídce uměleckých hamburgerů nemůže chybět ten od popartové ikony Andyho Warhola. Koneckonců tohle „jednoduché americké jídlo“ bylo prý jeho oblíbené.

Warholovy burgery z osmdesátých let se odklání od výrazných barev jeho nejznámějších odkazů na konzumní společnost. Vystačí si s bílým pozadím a černou barvou. Ve stejné době se nechal dánským režisérem Jorgenem Lethem přesvědčit k tomu, aby se stal hlavní postavou jeho video-artu. Leth, Warholův obdivovatel, při návštěvě ve výtvarníkově ateliéru poslal svého asistenta pro hamburgery a pak Warhola požádal, aby je před kamerou snědl.

Ve zhruba čtyřminutovém videu sledujeme, jak Warhol otevírá sáček, vyndává burger, a než se do něj zakousne, namočí housku v kečupu. Na konci, po náležité pauze, přímo do očí divákovi sdělí: „Jmenuji se Andy Warhol a právě jsem dojedl hamburger.“

Zřejmě nejameričtější jídlo nezvolil Leth náhodou. „Jako přistěhovalec Warhol obdivoval myšlenku, že v Americe konzumují lidé stejné jídlo a nápoje bez ohledu na své postavení – prezident pije stejnou kolu jako on. Střet kultur hluboce ovlivnil náměty jeho umění. Hamburger by se mohl stejně dobře objevit jako pocta myšlence amerického života,“ vysvětlila kunsthistorička Zuzanna Stańska z DailyArt Magazine.

Velké věci tam, kde by neměly být velké věci

K pop-artu se řadí i Claes Oldenburg, který hamburger v roce 1962 vystavil v galerii na Manhattanu. Šlo o skutečně obří porci, průměr naddimenzovaného díla přesahoval dva metry, na výšku měřil zhruba metr třicet.

Pro materiál sochy se Oldenburg rozhodl nezvolit očekávaný mramor nebo bronz. Experimenty s netradičními materiály v té době nahrazovaly dosud platné představy o umění. „Přišlo mi naprosto přirozené, že když se člověk rád dotýká věcí, rád se dotýká jak měkkých, tak tvrdých předmětů. Pokud se chystáte vytvořit sochu ze skutečných věcí kolem sebe, proč se je nepokusit udělat měkké, abyste do nich mohli šťouchat a ony měnily tvar,“ osvětlil později svůj nápad.

Jeho tehdejší manželka Patty Mucha ušila plátky housky a masa z plachtoviny, do požadovaného tvaru je umělec vycpal kartonovými krabicemi a pěnovou gumou. Proslul právě často naddimenzovanými sochami jídla a věcí každodenní potřeby. Inspirovaly ho prý showroomy automobilek nebo výloha manhattanského obchodu, za níž stály klavíry. „Věci, které byly velké v obchodě, o němž byste si mysleli, že by v něm neměly být tak velké věci,“ vysvětlil.

Sám takový obchod zařídil. Projekt The Store zaplnil nejprve tričky či hodinkami, které ovšem nebyly skutečné, a také nadrozměrným kusem dortu, kornoutem se zmrzlinou – a hamburgerem. Zhotovil i dvě propojené sochy dvojitých cheeseburgerů, tentokrát téměř stejně velké jako jejich skutečné předobrazy. Ani ty nebyly jedlé, použil na ně plátno, sádro a lak.

„Jsou důkazem Oldenburgovy sochařské vynalézavosti a jeho záliby prokládat díla vtipným a občas i černým humorem. Každý z hamburgerů, zdánlivě objekt určený k jídlu, umístěný vedle sebe a obložený hromadou různých přísad, připomíná zároveň ústa připravená k zakousnutí,“ popisuje Muzeum moderního umění v New Yorku.

Měkkou sochu obřího hamburgeru má ve svých sbírkách Ontarijská umělecká galerie. S exponátem se prý návštěvníci rádi fotí ve všelijakých vtipných pózách, a pro ty, kteří se do Toronta nedostanou, připravili kurátoři na YouTube kanále muzea návod, jak si takovou měkkou sochu jídla vyrobit doma:

Hamburger jako zátiší

I jako odkaz na Oldenburga a vůbec pop-art se dá chápat Big Big Mac, který v roce 2015 připravil pro milánské trienále Tom Friedman. Výstava byla součástí světové výstavy EXPO s tématem „uživit planetu, energie pro život“. Název díla hlásá nepřehlédnutelnou skutečnost, že také Friedman vytvořil hamburger v nadživotní velikosti, v průměru měří téměř metr a třicet centimetrů.

Maso v housce, vše z nabarveného pěnového polystyrenu, pověsil na zeď vertikálně jako obraz. „Je to pocta rychlému občerstvení? Moderní zátiší? Ať už je to cokoli, rozesměje vás to,“ píše v The Guardian kritik umění Jonathan Jones.

Pouští se i do srovnání s Oldenburgovým dílem. „Friedman si dělá legraci z tradice umění, které vypadá jako život, a skutečných předmětů, které jsou přijímány jako umění. Oldenburg oslavoval staromódní newyorské jídelny: jeho hamburgery jsou domácí a domácké. Friedman naopak oslavuje korporátní Big Mac – vždy stejný, ať jste kdekoli. Jen tentokrát větší,“ míní.

Hamburger z plachtoviny od Claese Oldenburga
Zdroj: AGO/Oldenburg Claes

Okurka na stropě a krvavý klaun

To Paul McCarthy ve video performanci Bossy Burger z roku 1991 dal celkem explicitně najevo, co si myslí o vlivu rychlého občerstvení na západní společnost. Ve videu se objeví jako klaun převlečený za kuchtíka a s maskou Alfreda E. Neumana, popkulturní postavičky pihovatého chlapce s odstátýma ušima. Příprava burgeru může zpočátku působit jako zábavně-edukativní návod nějakého dětského pořadu, pak se ale zvrhne.

V roce 2022 se v Michael Lett Gallery v Aucklandu objevil na stropě plátek okurky. Ve skutečnosti šlo o dílo názvem Pickle v hodnotě 10 tisíc novozélandských dolarů. Australský umělec Matthew Griffin okurku vyhodil na strop výstavní síně poté, co ji vyndal z cheeseburgeru McDonald’s. Dílo – připomínající svým pojetím banán, který pomocí lepicí pásky „vystavil“ Maurizio Cattelan a který následně prodal za 120 tisíc dolarů – mělo podle galeristy zpochybnit, co má hodnotu. Diskusi se mu podle The Guardian povedlo vyvolat, názory oscilovaly od označení za „geniální“ po konstatování, že je to pěkná pitomost.

V Melbourne zase v roce 2015 vyvolal pohoršení mural na jednom z podniků. Streetartový umělec Mike Makatron na zdi domu vyvedl obří hamburger, který kromě salátu, sýru či rajčat naplnil také těly v různých sexuálních pozicích. 

Kuchařka masa in vitro od Koerta van Mensvoorta
Zdroj: Mensvoort.com

Uštrikované maso ze zkumavky

Budoucnost hamburgeru nastiňuje umělec, filozof a vědec Koert van Mensvoort, jenž stojí za konceptem Next Nature. Jeho záměrem je pomoci planetě pochopením možností, které přináší technologie. Všechny své zájmy propojil na hostině budoucnosti a následně v kuchařce kultivovaného masa, tedy masa pěstovaného „ze zkumavky“ kultivací živočišných buněk.

O propagaci této alternativy se mimochodem zásadně zasloužil v roce 2023 vědec Mark Post, když v televizi z masa in vitro připravil právě hamburger. Koert van Mensvoort pojal více než čtyřicítku svých receptů více umělecky, aby tak nastínil změnu v kultuře stravování. Hamburger v kuchařce chybí, ale například tatarský biftek je ve skutečnosti uštrikovaný.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...