Andy Warhol dojedl hamburger, Tom Friedman připravil Big Big Mac

První tištěná zmínka o hamburgeru se podle Oxfordského slovníku objevila v lednu 1889. O plátku mletého masa vloženém do žemle jako o jídle poprvé psaly noviny v americkém městě Walla Walla. Původem hamburský steak přivezli za oceán námořníci a vystěhovalci, kvůli pohodlnější konzumaci ho začali vkládat mezi dva chleby, později housky. Odkaz na německý přístav je už pozapomenut, hamburger je dnes symbolem popkultury a Ameriky. I proto inspiroval nejednoho umělce.

Populární kulturu, konzum a masovou produkci povýšil – zejména na svém vrcholu v šedesátých letech – do uměleckého zorného pole pop-art. V nabídce uměleckých hamburgerů nemůže chybět ten od popartové ikony Andyho Warhola. Koneckonců tohle „jednoduché americké jídlo“ bylo prý jeho oblíbené.

Warholovy burgery z osmdesátých let se odklání od výrazných barev jeho nejznámějších odkazů na konzumní společnost. Vystačí si s bílým pozadím a černou barvou. Ve stejné době se nechal dánským režisérem Jorgenem Lethem přesvědčit k tomu, aby se stal hlavní postavou jeho video-artu. Leth, Warholův obdivovatel, při návštěvě ve výtvarníkově ateliéru poslal svého asistenta pro hamburgery a pak Warhola požádal, aby je před kamerou snědl.

Ve zhruba čtyřminutovém videu sledujeme, jak Warhol otevírá sáček, vyndává burger, a než se do něj zakousne, namočí housku v kečupu. Na konci, po náležité pauze, přímo do očí divákovi sdělí: „Jmenuji se Andy Warhol a právě jsem dojedl hamburger.“

Zřejmě nejameričtější jídlo nezvolil Leth náhodou. „Jako přistěhovalec Warhol obdivoval myšlenku, že v Americe konzumují lidé stejné jídlo a nápoje bez ohledu na své postavení – prezident pije stejnou kolu jako on. Střet kultur hluboce ovlivnil náměty jeho umění. Hamburger by se mohl stejně dobře objevit jako pocta myšlence amerického života,“ vysvětlila kunsthistorička Zuzanna Stańska z DailyArt Magazine.

Velké věci tam, kde by neměly být velké věci

K pop-artu se řadí i Claes Oldenburg, který hamburger v roce 1962 vystavil v galerii na Manhattanu. Šlo o skutečně obří porci, průměr naddimenzovaného díla přesahoval dva metry, na výšku měřil zhruba metr třicet.

Pro materiál sochy se Oldenburg rozhodl nezvolit očekávaný mramor nebo bronz. Experimenty s netradičními materiály v té době nahrazovaly dosud platné představy o umění. „Přišlo mi naprosto přirozené, že když se člověk rád dotýká věcí, rád se dotýká jak měkkých, tak tvrdých předmětů. Pokud se chystáte vytvořit sochu ze skutečných věcí kolem sebe, proč se je nepokusit udělat měkké, abyste do nich mohli šťouchat a ony měnily tvar,“ osvětlil později svůj nápad.

Jeho tehdejší manželka Patty Mucha ušila plátky housky a masa z plachtoviny, do požadovaného tvaru je umělec vycpal kartonovými krabicemi a pěnovou gumou. Proslul právě často naddimenzovanými sochami jídla a věcí každodenní potřeby. Inspirovaly ho prý showroomy automobilek nebo výloha manhattanského obchodu, za níž stály klavíry. „Věci, které byly velké v obchodě, o němž byste si mysleli, že by v něm neměly být tak velké věci,“ vysvětlil.

Sám takový obchod zařídil. Projekt The Store zaplnil nejprve tričky či hodinkami, které ovšem nebyly skutečné, a také nadrozměrným kusem dortu, kornoutem se zmrzlinou – a hamburgerem. Zhotovil i dvě propojené sochy dvojitých cheeseburgerů, tentokrát téměř stejně velké jako jejich skutečné předobrazy. Ani ty nebyly jedlé, použil na ně plátno, sádro a lak.

„Jsou důkazem Oldenburgovy sochařské vynalézavosti a jeho záliby prokládat díla vtipným a občas i černým humorem. Každý z hamburgerů, zdánlivě objekt určený k jídlu, umístěný vedle sebe a obložený hromadou různých přísad, připomíná zároveň ústa připravená k zakousnutí,“ popisuje Muzeum moderního umění v New Yorku.

Měkkou sochu obřího hamburgeru má ve svých sbírkách Ontarijská umělecká galerie. S exponátem se prý návštěvníci rádi fotí ve všelijakých vtipných pózách, a pro ty, kteří se do Toronta nedostanou, připravili kurátoři na YouTube kanále muzea návod, jak si takovou měkkou sochu jídla vyrobit doma:

Hamburger jako zátiší

I jako odkaz na Oldenburga a vůbec pop-art se dá chápat Big Big Mac, který v roce 2015 připravil pro milánské trienále Tom Friedman. Výstava byla součástí světové výstavy EXPO s tématem „uživit planetu, energie pro život“. Název díla hlásá nepřehlédnutelnou skutečnost, že také Friedman vytvořil hamburger v nadživotní velikosti, v průměru měří téměř metr a třicet centimetrů.

Maso v housce, vše z nabarveného pěnového polystyrenu, pověsil na zeď vertikálně jako obraz. „Je to pocta rychlému občerstvení? Moderní zátiší? Ať už je to cokoli, rozesměje vás to,“ píše v The Guardian kritik umění Jonathan Jones.

Pouští se i do srovnání s Oldenburgovým dílem. „Friedman si dělá legraci z tradice umění, které vypadá jako život, a skutečných předmětů, které jsou přijímány jako umění. Oldenburg oslavoval staromódní newyorské jídelny: jeho hamburgery jsou domácí a domácké. Friedman naopak oslavuje korporátní Big Mac – vždy stejný, ať jste kdekoli. Jen tentokrát větší,“ míní.

Hamburger z plachtoviny od Claese Oldenburga
Zdroj: AGO/Oldenburg Claes

Okurka na stropě a krvavý klaun

To Paul McCarthy ve video performanci Bossy Burger z roku 1991 dal celkem explicitně najevo, co si myslí o vlivu rychlého občerstvení na západní společnost. Ve videu se objeví jako klaun převlečený za kuchtíka a s maskou Alfreda E. Neumana, popkulturní postavičky pihovatého chlapce s odstátýma ušima. Příprava burgeru může zpočátku působit jako zábavně-edukativní návod nějakého dětského pořadu, pak se ale zvrhne.

V roce 2022 se v Michael Lett Gallery v Aucklandu objevil na stropě plátek okurky. Ve skutečnosti šlo o dílo názvem Pickle v hodnotě 10 tisíc novozélandských dolarů. Australský umělec Matthew Griffin okurku vyhodil na strop výstavní síně poté, co ji vyndal z cheeseburgeru McDonald’s. Dílo – připomínající svým pojetím banán, který pomocí lepicí pásky „vystavil“ Maurizio Cattelan a který následně prodal za 120 tisíc dolarů – mělo podle galeristy zpochybnit, co má hodnotu. Diskusi se mu podle The Guardian povedlo vyvolat, názory oscilovaly od označení za „geniální“ po konstatování, že je to pěkná pitomost.

V Melbourne zase v roce 2015 vyvolal pohoršení mural na jednom z podniků. Streetartový umělec Mike Makatron na zdi domu vyvedl obří hamburger, který kromě salátu, sýru či rajčat naplnil také těly v různých sexuálních pozicích. 

Kuchařka masa in vitro od Koerta van Mensvoorta
Zdroj: Mensvoort.com

Uštrikované maso ze zkumavky

Budoucnost hamburgeru nastiňuje umělec, filozof a vědec Koert van Mensvoort, jenž stojí za konceptem Next Nature. Jeho záměrem je pomoci planetě pochopením možností, které přináší technologie. Všechny své zájmy propojil na hostině budoucnosti a následně v kuchařce kultivovaného masa, tedy masa pěstovaného „ze zkumavky“ kultivací živočišných buněk.

O propagaci této alternativy se mimochodem zásadně zasloužil v roce 2023 vědec Mark Post, když v televizi z masa in vitro připravil právě hamburger. Koert van Mensvoort pojal více než čtyřicítku svých receptů více umělecky, aby tak nastínil změnu v kultuře stravování. Hamburger v kuchařce chybí, ale například tatarský biftek je ve skutečnosti uštrikovaný.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 46 mminutami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025
Načítání...