Andělský podíl vyzunkli loseři z Glasgowa

Tuhle rundu platí Ken Loach. Jeho pozvání na nečekaně řízného panáka má zpočátku nahořklé, přímořské, sociální aroma (s přídechem rozinek, rašeliny a glasgowské periférie), což u Kena zas až tak nepřekvapuje. To, co vás možná (a snad i příjemně) zaskočí, je, že při druhém napití ucítíte zpočátku jen docela lehce jako závan kouře, jakoby probleskla sem tam sherry, sušené ovoce a naděje, a když už tuhle lehce hořkosladkou chuť na patře téměř ztrácíte, zaplaví vás vzápětí rozverně jantarová chuť komediální nadsázky a potom dlouhé a suché dokončení, okořeněné něčím jako happy end a také vůní amerického dubu (neboť tenhle panák zrál evidentně v tom správném sudu). Prostě dobré letní filmové napití, po kterém vás hlava bolet nebude a svět vám bude na chvíli připadat o něco lepší, než je.

Zkušený režisér Ken Loach (Kes, Lůza, Hledá se Eric) už nejednou dokázal, že umí točit filmy, nemá rád falešně šťastné konce a ujíždí na sociálních dramatech. Ale navzdory této zátěži má také britský smysl pro humor (jinak by řada jeho opusů byla na mašli), který v tomto případě není zas až tak suchý, neboť se tu rozlévá kvalitní whisky (soudek za více než mega v librách, panák - raději to nepočítejte). Skoro to tak vypadá, že chtěl tentokrát udělat radost sobě i nám. A tak si (možná?) otevřel láhev výběrové skotské Ardbeg Supernova (s chutí soli, pepře, čokolády, chilli a čerstvě pražené kávy), z níž na něj dýchlo malinko dehtové aroma doutníkového dýmu, a rukou lehkou, radostnou a tradičně řemeslně zručnou natočil tenhle (na něj nezvykle optimistický) film, který si z Cannes odnesl Velkou cenu poroty a na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech obsadil druhé místo v průběžné divácké soutěži.

Vyvalte sud!

Tentokrát se Loach zbytečně nerozkecává a tak se dřív, než do sebe hodíte první štamprli, seznámíte s partičkou ztracených existencí, jimž sudičky v téhle sociální pohádce nadělily permanentí skluz po šikmé ploše. Jediný dočasný džob, který má tahle čtyřka na dohled, jsou veřejně prospěšné práce, k nimž byli odsouzeni za opileckou klauniádu v kolejišti (pako Albert), krádež papouška (kleptomanka Mo), prznění Wellingtonova pomníku (úchyl Rhino) a opakovanou agresivitu a násilí (což je případ dvacetiletého recidivisty Robbieho, který má rozdané špatné karty, kam se podíváš, a když se sjede kokainem, je lepší se mu vyhnout).

Právě propuštěný z lochu za předchozí násilí se Robbie v teplácích bezvýchodně potlouká po ulicích a vzápětí se dopouští dalšího - a k tomu čeká dítě se svojí přítelkyní, jejíž drsná rodina majitele nočních klubů v East Endu ho nenávidí a považuje za přebytečného sráče, který tu jen zabírá místo. Klasicky „loachovsky“ rozehrané sociální, „outdsiderovské“ drama, na jehož konci najdou zmuchlané Robbieho tělo někde mezi popelnicemi, říkáte si po tomhle nevlídném prologu – a překvapivě nebudete mít pravdu. 

  • Andělský podíl zdroj: Aerofilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3798/379783.jpg
  • Andělský podíl zdroj: Aerofilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3798/379782.jpg
  • Andělský podíl zdroj: Aerofilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3798/379781.jpg
  • Andělský podíl zdroj: Aerofilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3798/379785.jpg

Za svoji poslední nakládačku vyfasoval Robbie tři sta hodin veřejně prospěšných prací, kde se se svojí pozdější partou poprvé sešel, ale hlavně poznal šéfa Harryho, který mu hodil záchranné lano, naučil ho pít whisky a vzal (i s ostatními) na posvátné místo - do palírny. Zapařovací káď, kvasírna, srdce palírny - destilovna - a sudy z amerického dubu, kde dozrává pití za balík pro sběratele. Robbie má degustační talent a cítí, že tohle je místo, kde by mohl začít nový život. Ale pak narazil na zprávu o nalezení unikátního soudku s legendární skotskou Malt Mill a chystané aukci za megasumu, která má zlomit všechny rekordy. A ucítil, že tohle je jeho velká šance…

Řachněte čep!

Během zrání whisky se ze sudu odpaří každý rok asi dvě procenta obsahu. Pověst praví, že to jde na triko andělů, kteří bdí nad sudy, ale ani oni nedokáží tomuhle nebeskému pitivu odolat. Tak se zrodilo v branži běžně užívané rčení „andělský podíl“, na kterém se podnikavý koumák Robbie chce tentokrát výrazně přiživit.

Zkušený filmový veterán Ken Loach se mohl opřít o slušný scénář s nekomplikovaným příběhem, sympatickým ústředním (anti)hrdinou a dobře napsanými charaktery i dialogy, který na rozdíl od vinařské Bokovky tentokrát nalévá milovníkům tvrdých destilátů. A na rozdíl od většiny Loachových opusů je to tentokrát spíše o naději a druhé šanci, což zároveň znamená, že více vzdálené od reality, ale zato blíže konejšivému hlazení filmového diváka. Díky tomuto přístupu sice tahle story sem tam balancuje na příliš didaktické hraně (expresivní úvaha o druhé polovině dětského mozku, která je v rukou rodičů či překvapivé zjištění, že „šanci bejt mimino máš jen jednou“), stejně tak prozření bytostného hajzlíka Robbieho nemá příliš kredibilní a dotažený background, zato vás potěší (nejste-li Skotem přivyklým na kilt) úsměvnou a laskavou atmosférou, pointující bezstarostnou jízdou do lepšího života. 

  • Andělský podíl zdroj: Aerofilm
  • Andělský podíl zdroj: Aerofilms

Jsou to magoři, rváči, feťáci a zloději a Loach vás tentokrát nenutí brodit se s nimi v bahně, ale tak nějak vás posune na jejich stranu a vám je tam s nimi (navzdory tomu, jací jsou) docela dobře – a to v neposlední řadě díky sympatickým, bezprostředním a kontaktním projevům civilních herců, o kterých jste předtím zřejmě ještě nikdy neslyšeli.

Nalijte panáka a zmáčkněte dudy!

S jistým (značným) zjednoduším lze říci, že tahle sociální hříčka je něco mezi Trainspottingem a Do naha, ale vůbec nejlepší bude, když si nebudete komplikovat situaci srovnáváním a horečnatým přemítáním o tom, zda je vůbec možné takto napasovat na sebe komedii a sociální drama, a o čem že vlastně Andělský podíl je. O sociální determinaci outsiderů, kterou lze překonat jen pohádkově idealizovaným aranžmá, o tom, jak snadno lze fandit gaunerům a jak je hrdina s klasickými parametry vlastně již přežitkem? Nebo je to všechno jen rafinovaná reklama na nejsofistikovanější nápoj na světě - whisky?

Myslím, že Ken Loach tentokrát nechtěl, abyste si kladli otázky a hledali odpovědi. Vlastně chtěl daleko víc, totiž aby vám s ním (a s nimi) bylo dobře. A to fakt není zas tak velký problém. Obzvlášť když si necháte nalít něco z toho, co po nájezdu Robbieho party ještě zbylo v jedné z nejstarších skotských palíren Balblair. Kdybyste se rozhodli zajet, nachází se ve vesnici Edderton v kraji Ross-shire, produkuje čistou sladovou whisky a občas se tam najde opravdu zajímavý, zatoulaný soudek. Tak prubněte třeba ten, který vám nabídne živou vodu barvy oranžového pískovce, jež má delikátní a suchý charakter a jemnou dubovou příchuť s náznakem mořských řas.

Tenhle panák, který vám Ken Loach nalije, vás nesežehne, ale na nějakou (zřejmě ne příliš dlouhou) dobu příjemně naladí, protože je v něm naděje, optimismus a život. Tak nezapomeňte zajít!

ANDĚLSKÝ PODÍL / ANGELS' SHARE. Velká Británie/Francie/Belgie/Itálie 2012, 106 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Ken Loach. Scénář: Paul Laverty. Kamera: Robbie Ryan. Hrají: Paul Brannigan (Robbie), John Henshaw (Harry), Gary Maitland (Albert), Jasmin Rigginsová (Mo), William Ruane (Rhino). V kinech od 26. července 2012.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 11 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...