Adéla ještě nevečeřela v kinech: Restaurátoři film zničili, tvrdí kameramani

Legendární komedie scenáristy Jiřího Brdečky a režiséra Oldřicha Lipského Adéla ještě nevečeřela se po téměř čtyřiceti letech vrací do kin v digitalizované podobě. Jako první uvedou parodii na šestákové detektivky pražská kina. Nová digitálně zrestaurovaná verze ale nebudí jen nadšení. Asociace českých kameramanů (AČK) způsob, jakým Národní filmový archiv (NFA) se snímkem naložil, kritizuje.

Asociací českých kameramanů kritizuje odbornost maďarského studia, které dostalo film na starosti, i samotnou metodu restaurování podle dobové kopie. Podle prezidenta AČK Marka Jíchy má výsledná podoba zcela jiné obrazové řešení, než jaké vytvořili v roce 1977 autoři filmu v čele s kameramanem Jaroslavem Kučerou.

Kritiky podpořil i Dalibor Lipský

„Film působí nekonzistentně, jako by se při realizaci vystřídalo několik kameramanů s rozdílným obrazovým konceptem,“ uvádí stanovisko na webu AČK. Parodii s romantizujícími prvky by podle kameramanů slušely měkké tóny, které údajně s digitalizací zmizely.

Restaurátoři film zničili, tvrdí kameramani (zdroj: ČT24)

„Kameraman Kučera používal při natáčení filmu speciální změkčovací filtry, ale tady je kontrast nastaven tak tvrdě, že by se dokonce dalo říct, že to mění žánr toho filmu na dramatizující,“ tvrdí Marek Jícha.

Kritiku kameramanů podpořil i režisérův syn Dalibor Lipský, který k digitalizaci nedal souhlas. „Barevné podání je nevyrovnané, místy dryáčnické, postrádá původní jemnocit a eleganci. Ani se zvukem není vše v pořádku. Jaroslav Kučera ani Oldřich Lipský by s touto podobou svého filmu spokojeni nebyli,“ tvrdí syn Lipského.

Šéf NFA: Výhrady jsou nepodložené

Národní filmový archiv si však za výsledkem stojí. Šéf NFA Michal Bregant uvedl, že „výhrady asociace kameramanů jsou nepodložené“. Barevnost filmu byla podle archivu nastavena podle pečlivě vybrané dobové kopie, která je z období premiéry a nevykazuje známky barevné degradace, a restaurátoři usilovali o autentický vzhled filmu.

Vlastní názor si budou moci udělat diváci v desítkách kin po celé zemi a také při vysílání České televize. Vzniklo také vydání na DVD a Blu-ray.

NFA odborně i organizačně zaštítil restaurování snímku v maďarských laboratořích Magyar Nemzeti Filmalap a spolupráci s maďarskými partnery si chválí. Restaurování filmu finančně podpořily Island, Lichtenštejnsko, Norsko a české ministerstvo kultury.

V Norsku se představí Tři oříšky pro Popelku

Podle Breganta se už brzy dočká restaurování dalších devět titulů, jejichž obnova bude dokončena do března 2016. Téměř hotové jsou již snímky Pavla Juráčka Případ pro začínajícího kata a Postava k podpírání, které budou do kin uvedeny v příštím roce.

Obnovenou premiéru bude mít také kultovní pohádka Tři oříšky pro Popelku, která je značně oblíbená také v Norsku. Slavnostní projekce se chystá 14. prosince v Oslu. Doplní ji česko-norský seminář věnovaný úspěchům tohoto snímku v zahraničí.