22:22 - The Chemistry Gallery podruhé vyrovnává skóre

Pražská The Chemistry Gallery okolo sebe soustředila skupinu dnes uznávaných autorů (dalo by se říci až na hraně kultovního zbožňování), které v různých seskupeních a výstavních programech stále prezentuje. Před rokem uspořádala galerie skupinovou výstavu 22:22, v těchto dnech pokračuje druhým ročníkem pod názvem 22:22 2.

V roce 2008 zahájila dnes již uznávaná a jasně profilovaná galerie svoji činnost - bylo to v malých intimních prostorách vinohradského bytu. Přes plošný handicap si až zázračně získala pozornost neobvyklým výběrem autorů a velmi rychle se vytvořivším stálým publikem. Přes tematickou odvahu, kterou některé její výstavy přinášely, se postupně výraz galerie ustálil na prezentaci klasické zobrazivé olejomalby.

S určitou čitelnou konzervativností, která vypočítavě a svým způsobem i rafinovaně v konceptu propojuje stopy malířství starých, všeobecně uznávaných mistrů s prací mladých, k realismu, v některých případech až k hyperrealismu zaměřených tvůrců. Šikovný marketing, dnes výhodná poloha galerie v bývalých Dopravních podnicích a řada nakupujících sběratelů drží Chemistry stále v popředí zájmu. Alespoň u těch diváků, kteří jsou vědomě a záměrně schopni sledovat široké spektrum současné tvorby a nezůstávají zabetonováni v jednom směru či zájmu.

V rámci série 22:22 2 se galerii podařilo vystavit stálé autory, kteří začali být i světově uznáváni – připomeňme Cenu diváků pro Michala Ožibka v roce 2010 v National Portrait Gallery v Londýně, stejnou cenu o rok později tamtéž pro Jana Mikulku a cenu Královské společnosti v Londýně rovněž pro Jana Mikulku za výstavu v Mall Galleries v roce 2013.

Všichni vystavení prokazují, byť již na této výstavě nepřekvapují gigantickými formáty, jasné znaky vývoje i dokonce změny výtvarného názoru a rukopisu. Jan Mikulka prohlubuje své zaujetí klasickou realistickou malbou, v tomto případě zbavenou osobitého podtextu a exprese. Michal Ožibko překvapí vystavenou dynamickou abstrakci s nečekanou barevnou agresí.

Zdeněk Trs drží svoji tvář i nadále – jeho plastické hyperrealistické malby jsou obchodně velmi úspěšné a jeho sběratelé jej nespouštějí z hledáčku. Aleš Brázdil a Jakub Hubálek abstrahují do jednoduchých, výrazově jednoznačných vyjádření, tematicky volící předem stanovená líbivá (pochopitelná) témata. Šestici uzavírá výrazná ženská malířská osobnost - Alžběta Josefy.

Vcelku se jedná o osvěžující a s chutí přijímanou výstavu, která je citlivě nainstalována v odpočinkovém rytmu. Skupina vystavujících potvrzuje líbivý výběr kurátora, kvalitu děl, určité zklidnění a několik příjemných překvapení. Návštěva 22:22 2 není chybou, je to soubor nezpochybnitelných kvalit i příjemného prožitku.

Kdy a kde: The Chemistry Gallery, Bubenská 1, 170 00 Praha 7. Výstava potrvá do 19. 7. 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
před 4 hhodinami

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
před 9 hhodinami

Zemřel filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler

Ve věku 84 let zemřel v pondělí v Hradci Králové filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler. Učil na Katedře dokumentární tvorby FAMU, byl také autorem rozhlasových her a odborných studií o dokumentárním filmu. Věnoval se především filmům se sociální a etnografickou tematikou a dokumentárním portrétům.
před 12 hhodinami

Alžírsko propustilo vězněného spisovatele Boualema Sansala, je v Berlíně

Alžírsko omilostnilo a propustilo vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP. Sansal byl v červenci odsouzen k pěti letům vězení, protože se podle soudu provinil výroky, které údajně poškozují územní celistvost země. Spisovatel přicestoval do Berlína, potvrdila agentuře AFP mluvčí německého prezidenta Cerstin Gammelinová.
včeraAktualizovánovčera v 22:24

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
včera v 07:00

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
11. 11. 2025

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025
Načítání...