Zraněné domácí mazlíčky vozí sanitkou veterinární záchranka

Praha – Když jde o život, každá vteřina může být klíčová. Proto vznikl systém rychlé pomoci, která má za úkol poskytnout odbornou péči každému, kdo je v ohrožení života. Zásluhou své dlouholeté historie je Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy nejstarší organizací svého druhu v Evropě. Co ale dělat, když jde o život třeba psovi? Mnoho lidí považuje domácí mazlíčky za členy rodiny. Právě proto už jezdí po Praze sanitka i za čtyřnohými pacienty.

Sanitka je u vás do patnácti minut

Ředitelka Pet-Medic Ivana Bidlová Janků:

„Jsme v integrovaném systému hlavního města Prahy. Jsme organizací firmy i vybavením aut na tom stejně jako lidská záchranka. Jezdíme na žádost hasičů, policistů, k požárům budov a podobně.“

9 minut
Ekonomika +
Zdroj: ČT24

Veterinární záchranná služba, která funguje 24 hodin denně, má historii o poznání kratší. Ivana Bidlová Janků ji založila teprve před 9 lety. Její sanitky zatím jezdí po Praze a středních Čechách. Ale i některé další kraje se mohou pyšnit tím, že poskytují domácím mazlíčkům pomoc do několika minut. Soukromé sanitky pro zvířata fungují například i v Brně nebo Pardubicích.

Pokud se váš domácí mazlíček zraní, stačí vytočit číslo 724 184 840 a dispečerka už k vám vyšle zvířecí sanitku. Ta by měla dorazit do patnácti minut. Pak už její posádka postupuje podobně jako u výjezdů za zraněnými lidmi. Nejprve se provede předběžné vyšetření pacienta, poté je třeba rozlišit akutní případy od těch méně závažných. Akutně zraněná zvířata si sanitka odveze s sebou na kliniku, kde má službu daný specialista.

Za záchranu života se platí

Výjezdy však na rozdíl od těch, které jsou mířené k lidským pacientům, nejsou hrazené žádnou pojišťovnou. Proto je třeba se připravit na to, že ošetření něco stojí. Na ceník se může každý podívat přímo na stránkách záchranné služby. Cena každého výjezdu se skládá jednak ze základní taxy za výjezd, dále jsou hrazeny ujeté kilometry a úkony na místě. Majitel zraněného zvířete si potom připlatí za noční výjezd. „Všeobecně platí: čím méně akutní výjezd, tím levnější výjezd a čím více akutní pacient, tak logicky dražší výjezd,“ popisuje šéfka výjezdové služby.

V současnosti disponuje veterinární záchranka pěti sanitkami a pracuje pro ni zhruba dvacet lidí. Jde o lékaře, kteří se střídají podle směn v nemocnicích, ale třeba i dobrovolníky, kteří pro záchrannou službu pracují bez nároku na odměnu. Většinou jde však o lidské záchranáře. Měsíčně vyjíždějí ke 150 až 300 případům. „Leden je klidnější, letní měsíce jsou nabitější,“ dodává Bidlová Janků.

Firma příliš nevydělává, ale za to zachraňuje životy

Ředitelka Pet-Medic Ivana Bidlová Janků:

„Baví nás to, je to styl života, sloužíte pořád, jste pořád na telefonu, de facto je to koníček, který ale zachraňuje životy.“

Provoz firmy Pet-Medic je drahý. Například pouhé vybavení do jedné sanitky čítá lehátko, nosítka, vakuové matrace, obvazový materiál nebo inkubační sety. „Vybavení sanitky vychází něco kolem 350 tisíc korun,“ uvedla šéfka firmy. V samých počátcích Ivana Bidlová Janků financovala provoz záchranky ze svého druhého zaměstnání, protože byla podle jejích slov „naprosto prodělečná“. Jako první sanitka postačil žigulík a fiátek, vzpomíná s úsměvem. „Dávali jsme do toho peníze z našich zaměstnání, až se to vypracovalo v profesionální firmu, jako jsme teď,“ dodává.

  • Veterinární záchranná služba autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2430/242951.jpg
  • Záchranná služba veterinární autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2430/242950.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zpětinásobit výkon větrných elektráren? Podle vznikající vlády je cíl nereálný

Vládní strategie počítá s cílem, aby v Česku do konce dekády vzrostl výkon větrných elektráren na jeden a půl gigawattu. Za pět let by se tak měl oproti současnosti zpětinásobit. Vznikající kabinet to ale nepovažuje za reálné. Podle zástupců oboru je ovšem řada projektů v přípravě a cíli se pořád ještě lze alespoň přiblížit.
před 1 hhodinou

Hospodářská krize v Libanonu vyhnala nahoru ceny elektřiny

Libanon, kdysi přezdívaný Švýcarsko Blízkého východu, uvázl v hluboké hospodářské krizi. Politická paralýza, bezpečnostní nestabilita a válka domácího teroristického hnutí Hizballáh s Izraelem z let 2023 a 2024 připravily tamní měnu o 97 procent hodnoty oproti roku 2019. Tyto problémy rovněž uvrhly osm z deseti obyvatel do vážných existenciálních problémů a zvýšily ceny elektřiny.
před 3 hhodinami

V rozpočtu může chybět až čtrnáct miliard na dávky, řekl Jurečka. Podle ANO je to víc

V návrhu rozpočtu na příští rok může chybět až čtrnáct miliard na sociální výdaje, připustil pro ČT ministr práce a sociálních věcí v demisi Marian Jurečka (KDU–ČSL). Ujistil však, že na důchody nebo dávky stát peníze prostě najít musí. Odmítl také kritiku hnutí ANO, že v resortu může scházet skoro 32 miliard korun. Pravděpodobná budoucí vládní koalice tvrdí, že v rozpočtu chybí celkem desítky miliard korun.
před 5 hhodinami

ŘSD nepodepisuje nové smlouvy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dál nepodepisuje kontrakty na nové projekty. K realizaci jsou sice připravené, jenže chybí peníze. V nejistotě se tak ocitají i klíčové stavby.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů z ekonomiky probírali povolenky ETS 2

V Událostech, komentářích z ekonomiky hovořili ekonom a hlavní poradce České bankovní asociace Miroslav Zámečník, hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda a europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) o emisních povolenkách ETS 2 nebo o plánech vznikající vlády převést poplatek za obnovitelné zdroje na rozpočet. Debatou provázela Nina Ortová.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Zrušení poplatků za obnovitelné zdroje vyjde na 18 miliard, říká Schillerová. Jurečka varuje před plošností

Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová v pořadu Otázky Václava Moravce kritizovala, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury chybí desítky miliard korun. „Dopravní stavby jsou pro nás absolutní priorita,“ uvedla. Ministr v demisi Marian Jurečka (KDU-ČSL) uznal, že tato složka je problematická. Podle ekonoma Jiřího Rusnoka by dávalo smysl kvůli dopravním stavbám i zvýšit deficit. Stejně jako Jurečka naopak kritizoval, aby schodek rostl kvůli plošnému dotování cen energií nebo snížení odvodů OSVČ.
před 18 hhodinami

V návrhu rozpočtu dopravního fondu nejsou peníze na silnice druhé a třetí třídy

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů, uvedla vláda v demisi. Pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace regionům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, obává se předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Schodek státního rozpočtu by mohl být vyšší, řekla Schillerová

Skutečný schodek státního rozpočtu by nakonec mohl být v příštím roce vyšší než zatím předpokládaných 286 miliard korun, připustila v rozhovoru pro ČT místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Její hnutí tvrdí, že ve výdajích návrhu rozpočtu, který připravila vláda v demisi Petra Fialy (ODS), může reálně chybět minimálně 85 miliard korun. Končící kabinet to ale odmítá.
15. 11. 2025
Načítání...