Zkratka PPP v Česku nemá dobrou pověst. Dostavba dálnice D4 za soukromé peníze to má změnit

Projekt dostavby dálnice D4 z Prahy na Písek by mohl mít stavební povolení v druhé půlce roku 2019. Příští rok na podzim by měl také skončit výkup pozemků. Uvedli to zástupci ministerstva dopravy při prezentaci projektu pro soukromé investory. Dostavba 32 kilometrů dálnice D4 se totiž má stát prvním úspěšným PPP projektem, tedy akcí připravovanou za spolupráce veřejného a soukromého sektoru.

Bezmála sto firem projevilo zájem postavit chybějící úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem,  téměř osmdesát z nich je ze zahraničí. V pondělí se na ministerstvu dopravy seznámily s detaily mnohamiliardového projektu zhruba 35 kilometrů dálnice.

Jde o přitom o takzvaný PPP projekt, kdy stavbu zaplatí soukromý investor, další třicet čtyřicet let se o silnici stará a stát mu za to platí. Řidiči přitom nepozná, že jede po soukromé autostrádě, bude mu stačit obyčejná dálniční známka.

„Jednoduše řečeno je to jakýsi pronájem. Stát bude té společnosti platit za to, že je dálnice v perfektním stavu a že je průjezdná,“ upřesňuje šéf resortu Dan Ťok (nestraník za ANO). Takový model v Česku v případě budování a provozování dálnice nebyl ještě nikdy spuštěn.

Ministerstvo ještě letos uspořádá první kolo tendru, v něm vybere čtyři finalisty. „Vybereme ty, u nichž máme co nejvyšší jistotu, že projekt dokončí a že ho dokončí dobře. Čili firmy, které mají zkušenosti,“ popisuje jedno z hlavních kritérií Ťok.

Za poradce projektu si ministerstvo loni v listopadu vybralo sdružení České spořitelny a společností White&Case Obermeyer Helika. Za přípravu projektu jim stát zaplatí 26 milionů korun.

Tendr na koncesionáře by měl být zahájen letos v dubnu, v červnu by pak zájemci o účast měli podávat své žádosti. Samotný soutěžní dialog s vybraným okruhem uchazečů by měl začít v říjnu. Ve stejné době má projekt získat nové stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). 

Pokud půjde vše bez průtahů, mezi středočeskou Příbramí a jihočeským Pískem by se mohlo začít stavět v druhé polovině příštího roku. První auta by pak na nový úsek vyjela nejdříve v roce 2021.

Pochybný začátek a opatrnost

Partnerství veřejného a soukromého sektoru se ve světě uskutečňuje v nejrůznějších oborech. Od dopravní infrastruktury, přes ubytovací kapacity, zdravotnictví, školství, vodárenství či třeba obranu. 

V Česku však má tato spolupráce špatnou nebo přinejmenším spornou pověst. Už od samého začátku. 

Jedním z prvních projektů PPP měla být v Česku výstavba dálnice D47 na Ostravu. Vláda tehdejšího premiéra Miloše Zeman zadala v roce 2002 zakázku na stavbu dálnice bez výběrového řízení izraelské společnosti Housing&Construction. Stavba i s 30letou zárukou na údržbu vozovky měla stát kolem 125 miliard korun.

Necelý rok poté se nová vláda rozhodla po pochybnostech o předražení zakázky dohodu vypovědět a dálnici postavit z vlastních zdrojů. Zakázku řešila i policie, podezření z korupce se ale nikomu prokázat nepodařilo a případ byl odložen. 

Od doby D47 jsou v Česku projekty PPP stále velice ojedinělé. „Česká republika ještě v podstatě tuto možnost ani neotestovala na to, aby se dalo říct, že se jí v tomto směru nedaří,“ říká analytik ČSOB Petr Dufek.  

Proč tomu tak je? Například v časopisu Komora (vydávaném Hospodářskou komorou ČR) se to přisuzuje zejména nestabilitě politického prostředí a politickému zvyku, který nastupujícím velí rušit co možná nejvíce rozhodnutí těch odcházejících. Dalším důvodem je podle časopisu slabá právní vymahatelnost závazků. To pak vede k tomu, že soukromý sektor považuje PPP projekty v Česku za neúnosně rizikové.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24

Nekvalitní institucionální prostředí, které představuje pro soukromé firmy riziko, zmiňuje i ekonom Komerční banky Marek Dřímal. Uvádí také vysokou náročnost přípravy staveb a jiných projektů. 

Analytik Dufek pak vidí jako hlavní příčinu pomalost v projektování a přípravě výstavby. „Ostatně to je něco, co blokuje výstavbu (dálnic a silnic I. třídy) již řadu let,“ dodává. 

Výkonná ředitelka Asociace pro veřejné zakázky Natálie Polášková také připouští, že se tyto projekty v ČR zatím příliš neprosadily. Na vině vidí složitost, nákladnost a zejména délku přípravy PPP projektu.

„Podmínky PPP projektu se tvoří nejen pro dobu výstavby, jedná-li se o stavbu, ale též pro dobu provozování díla a poskytování služeb, a to na poměrně dlouhou dobu dopředu, není výjimkou časový horizont 20 až 30 let,“ přibližuje Polášková v časopise Komora.

Za problém považuje ředitelka i rozdělení rizik mezi veřejný a soukromý sektor a jejich pokrytí v průběhu života projektu. Ze strany soukromého partnera bývá podle ní na začátku velká míra nejistoty, zda se jeho investice do projektu vrátí s přiměřenou mírou zisku.

Přijde čas PPP až dojdou evropské peníze?

Víra, že se PPP projekty v Česku rozběhnou, však neklesá. Zahraniční příklady jsou inspirací. Jak uvádí Dufek: „Při samotném využití možnosti PPP projektů není nic jednoduššího, než se inspirovat zkušenostmi zemí kolem nás, které tuto variantu výstavby využívají.“ 

Jsou však i další důvody pro rozmach PPP projektů.

„Čas těchto projektů určitě ještě přijde, a to díky tlaku na veřejné rozpočty, v nichž se kvůli rostoucím mandatorním výdajům stále méně prostředků dostává na investice. Nezbude, než se snažit přivést peníze na investice ze soukromé sféry,“ domnívá se Polášková. 

Podobný důvod udává ředitel oddělení projektového financování ČSOB Jan Troják. Pro server Kurzy.cz zmínil, že od roku 2020 již nebudou k dispozici dotační prostředky z EU fondů pro implementaci dopravní infrastruktury.

„PPP se můžou ke slovu dostat poté, co proud evropských peněz ustane. Čistým plátcem do EU by se Česko mohlo stát v letech 2023–2025 a tehdy by se tak pozornost státu mohla obrátit k PPP projektům,“ domnívá se ekonom Komerční banky Marek Dřímal. 

Dálnice D4 a silnice I/4 – současný stav
Zdroj: ČT24
  • V současnosti je v provozu část rychlostní komunikace D4 mezi Prahou a Skalkou, navazující úseky povedou buď ve zcela novém profilu, nebo využijí trasu stávající silnice I. třídy. Počítá se například s novým obchvatem Čimelic nebo Chraštic.

Novou šanci se PPP projektům rozhodla dát i současná vláda v demisi Andreje Babiše (ANO). Ve svém programovém prohlášení uvádí, že do výstavby dopravní infrastruktury zapojí formou PPP soukromé investory.

„Realizací pilotního projektu PPP zajistíme dostavbu a další provozování nedokončené části dálnice D4. Na základě zkušeností s projektem bude tento postup použit i u dalších dálnic (např. D7, D6, D3 nebo D35),“ zmiňuje se v dokumentu.    

Předseda dopravní sekce Hospodářské komory ČR Emanuel Šíp považuje za hlavní výhodu těchto projektů urychlení výstavby. Soukromý koncesionář má totiž zájem co nejdříve brát požitky z dokončené stavby.

Dále má soukromník lepší schopnost řídit odborná rizika či uplatnit nové technologie. Za nevýhody považuje Šíp to, „že vše musí být ze strany státu plně připraveno, musí být dokončeny výkupy pozemků, musí být minimálně územní rozhodnutí a stát také musí mít jasnou představu o svých prioritách.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB oslabila korunu a přivodila inflaci, velká chyba, říká Michl

„Nad inflací ještě nemáme vyhráno ze dvou důvodů – před covidem byly příliš dlouho nulové úrokové sazby, vytvořila se tak spousta nových peněz. A pak Česká národní banka udělala velkou chybu a sama přivodila inflaci tím, že oslabila korunu. Tam jsme doopravdy chybovali a nesmíme to znovu dopustit,“ prohlásil v Interview ČT24 moderovaném Ninou Ortovou guvernér centrální banky Aleš Michl s odkazem na působení svého předchůdce ve funkci Jiřího Rusnoka.
před 7 hhodinami

Koruna se startem léta posiluje, turisté v cizině ušetří

Koruna posílila vůči euru, což pro Čechy znamená, že se pro ně státy eurozóny stávají výhodnějšími destinacemi na léto. Levnější pro ně budou nejen hotely, ale i suvenýry a občerstvení. Euro aktuálně stojí 24,65 koruny, což je nejméně za poslední rok. Koruna ale posílila i k řadě jiných měn, takže jsou pro Čechy dostupnější i destinace mimo eurozónu. Vyšší zájem je i o fakultativní výlety, které se platí v místní měně. Díky silné koruně by tak mohl do ciziny vyjet rekordní počet turistů. Analytici věří, že česká měna bude na konci prázdnin ještě silnější.
před 16 hhodinami

Česko spolu se sedmnácti státy EU žádá o změnu obchodování s povolenkami ETS 2

Česko zaslalo Evropské komisi požadavky na změnu obchodování s emisními povolenkami z dopravy a vytápění budov, označovanými jako ETS 2. Dokument podepsalo dalších sedmnáct států Evropské unie, informovalo ministerstvo životního prostředí. Státy žádají například pravidelné zveřejňování informací o tempu zavádění obnovitelných zdrojů nebo nastavení mechanismu, který by omezil výkyvy cen povolenek.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Vláda schválila navýšení příplatku pro Vězeňskou službu i celníky

Navýšení stabilizačního příplatku pro Vězeňskou službu (VS) o tři tisíce korun ve středu schválila vláda. Premiér Petr Fiala (ODS) novinářům po zasedání vlády řekl, že rozhodnutí se týká také celní správy a Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS). Vláda také oznámila, že zařadila na vnitrostátní sankční seznam ruského občana Olega Osipova, dlouholetého spolupracovníka bývalého ruského prezidenta a premiéra Dmitrije Medvěděva.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Evropská komise navrhla klimatický cíl pro rok 2040

Evropská komise ve středu navrhla jako závazný klimatický cíl pro rok 2040 snížení emisí oxidu uhličitého o devadesát procent ve srovnání s rokem 1990. Informovala o tom místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberaová. Stalo se tak navzdory výhradám některých států, například České republiky, které chtěly tento krok odložit. Návrh ovšem vůbec poprvé počítá s tím, že země EU budou moci využívat takzvané uhlíkové kredity z rozvojových států k dosažení cíle v oblasti emisí.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Šest firem dostalo masivní pokutu za kartely kolem železnic

Celkem 157 milionů korun musí na pokutách zaplatit šestice firem, které se zabývají opravami a modernizací železničních stanic a přejezdů. Podle antimonopolního úřadu (ÚOHS) firmy uzavíraly kartelové dohody a manipulovaly tak s veřejnými zakázkami, které zadávala Správa železnic v letech 2015 až 2021.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Nezletilí těžko shánějí brigádu na léto. Některé to žene do šedé zóny

Někteří mladí lidé do osmnácti let mají problém sehnat na léto brigádu. Vyplývá to z vyjádření personálních agentur i samotných zájemců o přivýdělek. Poptávka i nabídka přitom jsou. Jenže zatímco zaměstnavatele odrazují omezení spojená s věkem, kdy nezletilí nemůžou například pracovat s penězi, uchazečům o brigády se zase nelíbí nabízené pozice. Někteří kvůli tomu volí raději práci načerno.
včera v 11:59

Stát získal miliony, lidé se vyhnuli pokutám. Daňové echo se osvědčilo

Přes padesát milionů korun bylo dodatečně zaplaceno na daních v rámci projektu Daňové echo, který rozjela Finanční správa. Konkrétní lidé byli skrze tento nástroj upozorněni na možné chyby v dřívějších podáních, více než sedmdesát procent z oslovených na výzvu reagovalo. Úřad teď podobné cílené zprávy zvažuje také u silniční daně.
včera v 06:30
Načítání...