Praha – Cestovní kancelář Marine Tour vyhlásila ve čtvrtek večer úpadek. V současnosti má v zahraničí zhruba 700 klientů. Jejich návrat bude zajištěn ve spolupráci s pojišťovnou Generali, u níž je firma pojištěna. Dalších skoro 4000 lidí ale na dovolenou už neodletí. Cestovní kancelář se specializuje na zájezdy v Turecku a Řecku.
Zkrachovala CK Marine Tour, v zahraničí má 700 klientů
Kvůli úpadku neodletí na dovolenou 3750 klientů, kterým měla začít v pátek nebo později v průběhu léta. Podle mediální zástupkyně cestovní kanceláře Simony Kopové je bude firma neprodleně informovat. "Ti, kteří odlétají v pátek, jsou aktuálně kontaktováni telefonicky, sms a e-mailem. Další informace cestovní kancelář poskytne v nejbližší době." Marine Tour začne také rozesílat formuláře, aby mohli lidé žádat o odškodnění, a plánuje zřídit bezplatnou informační linku s číslem 800 800 100.
"Klientům, kteří měli na dovolenou odjet již dnes a zítra i všem dalším klientům, jejichž zájezdy se neuskuteční, se za tuto situaci omlouváme. Asistenční službě pojišťovny poskytneme veškerou součinnost tak, aby mohli být řádně odškodněni," uvedl nový jednatel CK Marine Tour Radomír Huscher. Jen v pátek a v sobotu mělo odjet zhruba 500 lidí.
Na 700 klientů, kteří už v zahraničí jsou, se vrátí v původně plánovaném termínu. "Pobyty i lety by měly být řádně zaplaceny," ujistila Kopová. První turisté se z dovolené v Turecku, Bulharsku a Řecku vrátí už v pátek, další budou následovat postupně až do 3. července.
Cestovní kancelář byla pojištěna na téměř 45 miliónů korun, což podle Huschera stačí na plné vypořádání nároků. "Do ekonomických potíží se cestovní kancelář dostala především kvůli novým platebním podmínkám ze strany agentury v Turecku," sdělil Huscher.
Své nároky na odškodnění mohou klienti hlásit u asistenční služby pojišťovny Generali. "Ve spolupráci s asistenční službou jsme zahájili potřebné kroky, abychom zajistili návrat klientů cestovní kanceláře zpět do vlasti. Další podrobnosti včetně termínů jednotlivých odletů ze zahraničí budou známy v nejbližších hodinách," slíbil generální ředitel pojišťovny Pavel Mencl.
Podrobné instrukce k odškodnění najdou klienti na internetových stránkách pojišťovny. Doložit veškeré dokumenty je třeba nejpozději do šesti měsíců od vyhlášení úpadku. Kontakt na asistenční službu by pak měli najít přímo ve smlouvě nebo v přiložených smluvních podmínkách. "Klienti by měli správně obdržet i kartičku pojišťovny s kontaktem na asistenční službu. Také delegátka by měla mít kontakty na pojišťovnu," vysvětlila Kateřina Petříčková, výkonná ředitelka Asociace cestovních kanceláří a agentur.
Mohlo jít o řízený bankrot, tvrdí Papež
O tom, že Marine Tour je zřejmě ve vážných problémech, psaly ve středu večer Novinky.cz. "Podle informací, které mám k dispozici já, došlo v nedávné době – v řádu dnů – ke změně majitele a s největší pravděpodobností se jedná o cílený krach," uvedl místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.
Nasvědčuje tomu podle něj třeba to, že společnost údajně přestala komunikovat se svými obchodními partnery nebo že vyměnila majitele, ale "ne v pozitivním smyslu, že by firmu převzal investor, který ji bude dál provozovat a vylepší cash flow". "To jsou věci, které na mě jako na člověka, který je v oboru 25 let, působí trochu podezřele," dodal Papež.
Majitelka CK Marine Tour Stanislava Aknar firmu ve čtvrtek skutečně prodala. Změna nicméně ještě není patrná v obchodním rejstříku. Web Marine Tour je mimo provoz a vyklizené jsou i její kanceláře v sídle na pražských Vinohradech.
Úpadek CK Marine Tour je jeden z největších za poslední roky. Letos se jedná o třetí cestovní kancelář, která zkrachovala. Naposledy zkrachovala takto velká cestovka v roce 2012, CK World Travel měla tehdy v zahraničí přes 500 klientů.