Praha - V Česku se rozšiřuje síť čerpacích stanic nabízejících biopaliva. Podle společnosti ČEPRO totiž v tuzemsku zájem o alternativní pohon stoupá. Evropská unie si navíc loni dala za cíl zvýšit do roku 2020 podíl biopaliv v celkové spotřebě pohonných hmot na 10 procent. V poslední době ale z Bruselu zaznívá, že biopaliva ničí životní prostředí víc než benzin nebo nafta.
Zájem o biopaliva v ČR stoupá
Biopaliva se ve světě využívají už zhruba 40 let, jako alternativní pohon ale zatím úplně neuspěla. Teď jim, mimo jiné i v Česku, nahrává zhoršující se ekonomická situace mnoha lidí. „Je to určitě dáno obecně rostoucí cenou pohonných hmot na tuzemském trhu a tak samozřejmě větší část motoristů hledá určitou alternativu,“ uvedl ředitel divize PHM, biopaliva a OZE Agrofertu Martin Kubů.
Na biopaliva ale přitom stejně jezdí skoro všichni. Do všech pohonných hmot se totiž už teď v tuzemsku přimíchává nízké procento biosložky. Obchodní ředitel firmy ČEPRO Jan Duspěva podotýká: „V současné době Evropská unie drží strategii jejich nasazování.“
Biopalivo pro i proti přírodě
„Nové palivo E85 obsahuje 85 procent bioetanolu a díky tomu, že je oproštěno od spotřební daně, je cenově výhodnější. Přesto, že jeho výroba je mnohem nákladnější,“ vysvětluje redaktor časopisu Auto 7 Michal Štengl.
Odpůrci biopaliv však poukazují na dodatečné dopady na životní prostředí při jejich výrobě. Kvůli pěstování technických plodin, ze kterých se biopaliva vyrábí, se totiž kácí pralesy a vysušují se mokřady nebo rašeliniště. Dalším mínusem může být možný škodlivý vliv biopaliv na spalovací motory, zejména naftové. Ve vzduchu visí také problém zdražení potravin v důsledku užívání zemědělských ploch pro pěstování rostlin, z nichž se biopaliva vyrábějí.