Při kontrolách e-shopů v prvním čtvrtletí zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI) pochybení v 87 procentech případů. On-line obchodníci dostali celkem 285 pokut v hodnotě 2,3 milionu korun. Nejčastěji neinformovali spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení sporů či používali klamavé obchodní praktiky.
Všechno zboží skladem? Inspekce pokutovala e-shopy i za nedodržování dodací lhůty
Česká obchodní inspekce se při kontrolách soustředí na problémové internetové obchody, na které si stěžují spotřebitelé. V prvním čtvrtletí tak ČOI provedla celkem 270 kontrol.
Nejvyšší pokutu dostal provozovatel webového portálu www.mincovni-obchod.cz v celkové výši 400 000 Kč. „Jedná se však o pokutu za více porušení, například za opakované zasílání nevyžádaných zásilek v rámci tzv. sběratelského servisu,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Druhou nejvyšší pokutu 60 000 korun ČOI uložila provozovateli e-shopu rajpradla.cz za nedodržení uvedeného termínu doručení objednávky, ačkoliv deklaroval na svých webových stránkách, že „veškeré zboží má skladem“. Termín doručení 11 dní provozovatel nedodržel ani jednou během tří objednávek provedených inspektory ČOI.
Nekalé praktiky a žádné informace o tom, jak řešit spory
Ve 148 případech zjistila, že spotřebitel nebyl informován o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů na webu e-shopu. Ve 140 případech obchodník použil nekalou obchodní praktiku a ve 128 případech nebyl spotřebitel informován o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace.
„ČOI se stále více setkává s tím, že v rámci internetového obchodování se rozšiřuje nabídka výrobků a služeb prostřednictvím sociálních sítí a aukčních portálů. ČOI bude tyto nové trendy sledovat a reagovat na ně při kontrolní činnosti,“ dodal ředitel inspekce Mojmír Bezecný.