Praha – Státní správa za prvních devět měsíců letošního roku vypsala veřejné zakázky v hodnotě 249 miliard korun. To je o 46,3 % více než ve stejném období loni. Vyplývá to z nejnovější analýzy společností CEEC Research, NESS a Komory administrátorů veřejných zakázek. Nadále se však nedaří tendry dotahovat do konce – každé páté výběrové řízení vypsané od začátku roku bylo zrušeno.
Veřejných zakázek je o polovinu víc než loni. Každou pátou ale stát zrušil
Úřady za tři čtvrtě roku zahájily celkem 6 883 výběrových řízení, meziročně o pětinu víc. „Výběrových řízení podstatně přibylo, také jsou v průměru objemově větší. Navíc se očekává další výrazné zintenzivnění nových výběrových řízení zejména ve stavebnictví. Problémem by paradoxně mohl být nedostatek kapacit, který je v některých regionech vidět už nyní, a to u části železničních staveb,“ komentoval čísla ředitel CEEC Research Jiří Vacek.
Stát má letos k dispozici víc peněz na investice a jednotlivé instituce z nich chtějí vyčerpat maximum. Růst počtu zakázek i jejich hodnoty potvrdil třeba obchodní ředitel projektové společnosti Valbek Lukáš Hruboň. „Právě připravujeme 25 nabídek pro Ředitelství silnic a dálnic na největší stavby v republice v celkové hodnotě zhruba 900 milionů korun,“ uvedl Hruboň s tím, že pokud se zadání nebude protahovat, měli by mít všichni projektanti co dělat. „Což by bylo dobré znamení pro celý trh stavebnictví,“ míní ředitel.
Pořád se soutěží na cenu, stěžují si firmy
Právě výběr vítěze a definitivní podepsání smlouvy ale zůstává problémem. Z tendrů zahájených v letošním roce byla zatím úspěšně ukončena jen třetina, tedy zakázky za 85,3 miliardy korun. Zhruba každé páté výběrové řízení bylo naopak zrušeno. V hodnotě zakázek to odpovídá desetině celkového finančního objemu (27,5 miliardy korun).
„V letošním roce jsme zaznamenali znatelný nárůst zakázek na výstavby a rekonstrukce od veřejných investorů. Prodleva mezi vypsáním a samotným zadáním zakázky je často bohužel až příliš dlouhá. Za jeden z největších nešvarů veřejných zakázek na stavební práce ale považuji soutěžení na nejnižší cenu. To má většinou vliv na kvalitu i ekonomičnost projektu a poškozuje české stavebnictví jako celek,“ upozornil obchodní a marketingový ředitel Schindler CZ Vladimír Steiner.
Navzdory růstu stavebnictví pořád nedosáhlo na předkrizová čísla z let 2007 a 2008. „Není to důvod k přehnanému optimismu, nicméně ten zdvih české ekonomiky a potažmo i českého stavebnictví je zřetelný. Je to téměř pětiprocentní nárůst,“ říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
Dostatek peněz na investice bude mít stát pravděpodobně i v roce 2015. Například Státní fond dopravní infrastruktury by měl utratit nejméně 95 miliard korun. „Pokud se skutečně podaří vyčerpat všechny prostředky, bude se jednat o největší čerpání v novodobé historii,“ sdělil už dřív ředitel fondu Tomáš Čoček (více zde). U dopravních staveb tak nebudou hlavní překážkou finance, ale spíš malý počet připravených projektů.