Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů dílů loni vzrostly o 0,8 procenta na rekordních 1,102 bilionu korun. Z toho finální výrobci utržili 617,5 miliardy korun, tedy o 0,6 procenta více než v předchozím roce, oznámili zástupci Sdružení automobilového průmyslu. Proti předchozímu roku, kdy byl růst sedmiprocentní, tempo výrazně zpomalilo.
Tržby automobilek v Česku loni stouply na nový rekord, růst ale výrazně zpomaluje
Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara odvětví v minulém roce zřejmě dosáhlo svého vrcholu. „Z dat našich členů i veřejných zdrojů lze vysledovat podstatné snížení tempa růstu z předchozích let a vyčerpání trhu práce. S ohledem na transformaci odvětví, vývoj na evropských a světových trzích a další rizika můžeme očekávat podobný vývoj i v letošním roce,“ uvedl Wojnar.
„Škoda, že ty tržby nejsou ještě vyšší. Ukázalo se, že ten zcela vyčerpaný trh práce firmy fakticky omezil. Je před námi mnoho výzev, nová regulace emisí CO2, která fakticky automobilkám předepisuje vyrábět elektrická vozidla. Dnes ale nejsou v Česku proto nastavená pravidla, začíná se stávat ostrovem, ale takto se k tomu stavět nedá,“ komentuje výsledky ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Produkce v celkové hodnotě 920 miliard korun šla na export. Proti předchozímu roku vývoz vzrostl o 0,3 procenta. Export z 31 procent směřoval do Německa, sedm procent mířilo do Francie, 6,6 procenta do Velké Británie a 6,4 procenta do Španělska.
Produkce se loni zvýšila o 1,7 procenta na nový rekord 1,437 milionu vozů a rostla již pátý rok v řadě. Výroba největší automobilky Škoda stoupla o 3,3 procenta. Export osobních vozidel meziročně vzrostl o dvě procenta, zatímco domácí poptávka o 1,7 procenta poklesla. Výroba autobusů se za leden až prosinec zvýšila o 5,6 procenta na 4890 vozů. Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa, pak vyrobila 1493 strojů, tedy o 162 kusů více než v roce 2017.
Průměrná mzda v autoprůmyslu se loni zvýšila o 8,7 procenta na 40 865 korun měsíčně. Byla tak o 28 procent nad celorepublikovým průměrem v Česku. Dělníci v automobilkách brali průměrně 34 556 korun, což je nárůst o 8,4 procenta. Počet zaměstnanců ve firmách sdružení se zvýšil téměř o čtyři procenta na 133 079 lidí.
„Musíme se připravit na zhoršování podmínek na trhu. Je důležité masivně investovat do automatizace a robotizace výroby v situaci, kdy na trhu chybí desítky tisíc lidí. Dalším tématem je snižování emisí a nástup elektromobility. Výrobci se na nástup elektromobility a další trendy intenzivně připravují, ale hlavní bude přesvědčit zákazníky,“ dodal Wojnar.
Podle Wojnara odvedly firmy sdružení a jejich zaměstnanci loni nejméně 62 miliard korun do státního rozpočtu v podobě daně z příjmu a plateb na sociální a zdravotní pojištění. Vláda by se proto měla podílet na vytváření podmínek pro úspěšnou transformaci odvětví, například odstraněním administrativních a technických překážek pro elektromobily a jejich dobíjení, podotkl.
Tržby českého autoprůmyslu vzrostly podle vedoucího partnera EY Petra Knapa loni nejpomaleji od roku 2009, což může naznačovat blížící se zpomalení sektoru. „Nicméně tento malý růst také zobrazuje omezení daná nedostatkem pracovní síly. I vzhledem k tomu, že tempo vstupu nových investorů se zpomaluje, tak je toto číslo poměrně logické – a buďme rádi aspoň za tuto stagnaci. Začínající elektrifikace tohoto odvětví i další změny mohou přinést pro český Autoland ještě méně příznivé zprávy,“ řekl.
Tuzemský automobilový průmysl reprezentuje 26 procent průmyslové výroby a 23 procent exportu Česka. Podílí se jednou třetinou na investicích do výzkumu a vývoje. Česko je stále jedničkou ve výrobě autobusů na jednoho obyvatele a dvojkou v produkci osobních aut na hlavu. V absolutních číslech je v objemu produkce 5. v Evropě a 15. na světě.
Za pět měsíců letošního roku bylo vyrobeno 621 681 osobních aut, což je 0,5 procenta meziročně méně. Podařilo se tak zmírnit téměř čtyřprocentní propad z prvního čtvrtletí.
Evropské sdružení výrobců automobilů zhoršilo prognózu prodeje aut v EU
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) zhoršilo výhled prodeje osobních aut v EU pro letošní rok. Nyní očekává, že počet registrací osobních vozů letos klesne o jedno procento na více než 15 milionů. Předchozí prognóza svazu přitom počítala s jednoprocentním růstem.
„Kromě nejistoty způsobené brexitem a změnou makroekonomických podmínek to představuje přirozenou stabilizaci trhu,“ uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert v prohlášení. Nový odhad je tak v souladu s revizí prognózy Evropské komise, která snížila odhad růstu hrubého domácího produktu EU na letošní rok směrem dolů. Ekonomický růst má výrazný vliv na prodej aut.
Růst prodeje aut v EU zpomaluje od roku 2015, kdy stoupl o 9,5 procenta, loni však již jen o 0,1 procenta. V prvních pěti měsících letošního roku se prodej aut v EU meziročně snížil o 2,1 procenta na 6,7 milionu vozů.
ACEA také uvedla, že automobilový sektor se nyní na celkové zaměstnanosti v EU podílí 6,1 procenta: poskytuje práci 13,8 milionu Evropanů. Nejvíce zaměstnanců v tomto odvětví mají Německo, Francie, Polsko, Británie a Rumunsko.
Loni se v EU vyrobilo 19,2 milionu vozů. Celkem je v EU 229 závodů na výrobu osobních a nákladních aut, autobusů a motorů, které se nacházejí v 19 z 28 unijních zemí.