T-Mobile končí v USA, vznikne nový superoperátor

New York/Frankfurt nad Mohanem – Mezi americkými mobilními operátory se chystají velké změny. Německý Deutsche Telekom se dohodl s dosavadní dvojkou na americkém telekomunikačním trhu - operátorem AT&T - na prodeji své americké mobilní divize T-Mobile USA za 39 miliard dolarů. Vznikl by tak největší provozovatel služeb pro mobilní telefony ve Spojených státech. Transakce se ale zřejmě stane terčem intenzivního zkoumání ze strany regulačních orgánů kvůli obavám, že by mohla vést k nárůstu cen. AT&T proto předpokládá, že její dokončení zabere zhruba rok.

Gigi Sohnová, prezidentka skupiny Public Knowledge:

„Známe výsledky podobných dohod. Jsou to vyšší ceny, menší možnost výběru a méně inovací.“

T-Mobile USA je nejmenší ze čtveřice amerických mobilních operátorů. Ve srovnání s AT&T nabízí relativně levné zákaznické programy. Generální ředitel AT&T Randall Stephenson uvedl, že jeden z cílů akvizice bude přimět zákazníky T-Mobile USA k přechodu na chytré telefony, u kterých se platí vyšší měsíční poplatky.

Po sloučení s AT&T bude nová skupina kontrolovat zhruba 43 procent amerického trhu se službami pro mobilní telefony. Tržní podíl nynější jedničky Verizon Wireless činí 34,5 procenta. Verizon Wireless má v současnosti 102 milionů zákazníků, AT&T 96 milionů a T-Mobile USA 34 milionů.

Dohoda nejspíš narazí na regulátory

Deutsche Telekom vydělá prodejem amerického T-Mobilu 25 miliard dolarů v hotovosti a dostane osm procent akcií AT&T, což z něj učiní největšího akcionáře společnosti. Chystaná transakce ale bude nejspiš čelit přísnému přezkoumání ze strany Federální komise pro telekomunikace (FCC) i ministerstva spravedlnosti. Je pravděpodobné, že sloučené skupině nařídí prodat některé aktivity.

Zákaznice T-Mobilu:

„T-Mobile má velmi dobré služby. Pokud se v tomto ohledu nic nezmění, je všechno v pořádku.“

AT&T s odporem regulátorů počítá. Ve snaze si je naklonit tak už firma slíbila, že investuje osm miliard dolarů do rozšíření superrychlého bezdrátového připojení k internetu do venkovských oblastí. Jejím cílem nyní bude pokrýt touto sítí 95 procent obyvatel USA namísto dříve plánovaných 80 procent.

Deutsche Telekom podniká i v České republice a na Slovensku. Firma je většinovým akcionářem českého telekomunikačního operátora T-Mobile a slovenského Slovak Telekom.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 43 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...