Stále více Čechů jezdí autem. A tak přibývají i kolony

44 minut
Stále více Čechů jezdí autem. A tak přibývají i kolony
Zdroj: ČT24

České silnice jsou plné jako nikdy dříve a auta na nich přibývají stále rychleji. Ukazují to data, která získala ČT od správců komunikací a ministerstva dopravy. Vyplývá z nich, že letošek zřejmě přinese rekord v celkovém počtu jízd i naježděných kilometrů.

Hodně aut je podle odborníků důkazem, že se Čechům daří pořád lépe. Ale jde také o varovný signál, že se silniční síť dostává na hranici svých možností. Jeden z odhadů předpovídá, že pokud bude růst pokračovat i dalších pět let, začne mít Česko vážné problémy.

Dálnice D5 patřila už v roce 1991 mezi ty silně frekventované. Jenže tehdejší představa o frekventované silnici se značně lišila od toho, co je dnes. Statistiky ukazují, že se od té doby zvedl celkový provoz v zemi víc než dvojnásobně – a výkyvy jsou ještě daleko větší.

Kdo projíždí po stejné dálnici v současnosti, o sedmadvacet let později a v ranní špičce, musí počítat s tím, že bude hned několikrát kvůli zácpě stát. Právě ve vnějších částech metropole je nárůst od roku 1990 nejvyšší – skoro čtyřapůlnásobný.

Intenzita dopravy
Zdroj: ČT24

„Kapacita ještě dostačuje, nicméně při jakémkoli zásahu, uzavírce, drobné nehodě, se doprava hroutí a kolabuje. To vidíme od roku 2013, 2014,“ říká vedoucí projektu RODOS na Vysoké škole báňské v Ostravě Martin Hájek.

V osm ráno bývá zdržení delší

V osm ráno je míst, kde se řidiči zdrží v koloně víc než pět minut, na mapě v jeden moment klidně i dvacet jedna. A podle toho vypadají i dopravní zprávy – všude hlásí kolony.

Hlavní boom v ježdění auty nastal po rozdělení federace. Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic stoupla intenzita dopravy na dálnicích od roku 1994 skoro na trojnásobek a mimo dálnice asi na 220 procent původního objemu. Platí, že aut je mnohem víc, a také více jezdí.

„Jsou místa, kde silniční síť adekvátní není, ale nedá se očekávat, že pokud byl nárůst počtu aut od roku 1990 trojnásobný, tak že budeme trojnásobným způsobem zvětšovat i silniční infrastrukturu,“ konstatuje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Přeprava osobním autem
Zdroj: ČT24

Je to skoro pravidlo – v půl osmé ráno se plní auty i uličky mezi novostavbami, až to kousek od Berouna chvílemi připomíná rušnou silnici. Bývalo tu pole. Za posledních deset let tady ale vyrostlo 200 rodinných domů. „Jezdím do Prahy, takže padesát kilometrů tam, padesát kilometrů zpátky, každý den,“ říká jeden z místních.

Z levné dopravy těží obecně hlavně oblasti okolo velkých měst. Počet obyvatel středních Čech už se pomalu blíží k milionu a půl. Místní sem přivedly hlavně nižší ceny bydlení než v Praze a k tomu blízkost dálnice. Jednotlivé potůčky z vedlejších ulic se tady spojují – v plné koryto řeky.

A až  šedesát procent nových aut si registruje firemní klientela. Několik se jich vrátilo z operativních leasingů po několika letech – a zřejmě půjdou dál do oběhu. Jsou to auta, která najezdí obvykle desítky tisíc kilometrů ročně.

„Nájezdy se určitě prodlužují, na trh se dostaly zahraniční firmy, které jsou zvyklé jezdit hodně. Průměrně to auto najezdí 39 tisíc kilometrů za rok, 40 tisíc,“ konstatuje ředitel rozvoje obchodu ALD Automotive Pavel Doležel.

  • Pro porovnání hustoty provozu jsou klíčové dva údaje – počet aut a kilometry, které za rok najezdí. Po revoluci bylo na území Česka registrováno necelých dva a půl milionu vozů. Letos to už je skoro šest milionů.
  • Kolik aut na silnici jezdí, ovlivňuje také jejich pořizovací cena a cena benzinu. Škoda 105 v základní výbavě stála kolem roku 1990 asi 58 tisíc – 18 průměrných hrubých platů, Favorit dokonce 26 platů.
  • Dnešní model stejné třídy – Fabia – vyjde na 259 tisíc – to odpovídá průměrné mzdě za asi 8 měsíců. Cena pohonných hmot byla v době pádu komunismu jednotná. Občas se na ně ale musely stát dlouhé fronty – třeba v polovině roku 1990.

Jezdit autem je tak pro Čechy stále běžnější. Ještě před pěti lety připadalo na každého ročně asi 6100 kilometrů, teď už je to přes 7000. Má to spojitost i s ekonomickou silou země, průměr starých členských zemí EU je kolem 10 tisíc, jenže právě v této části světa jsou v posledních letech snahy provoz omezovat.

„Přetrvává představa o automobilu jako o výrazu individuální svobody, ovšem bez dostatečného náhledu na negativní důsledky takto velkého užívání. Ten trend dnešní doby není udržitelný,“ míní dopravní sociolog Centra dopravního výzkumu Vít Gabrhel.

To samé si řekli i majitelé firmy Adler Czech. Když jim přestalo stačit jedno parkoviště, přidali druhé. A když se zaplnilo i to, zkusili jinou cestu. Mezi služební auta přidali i první elektromobil, hlavně k cestám do centra a dojíždění jedné skupiny zaměstnanců. „Po cestě do práce mám spoustu kolegů, takže se přímo nabízelo, abych je nabíral,“ vysvětluje projektový manažer Adler Czech Tomáš Holub.

Cena pohonných hmot od roku 1990 přitom stoupla zhruba čtyřikrát. Mzdy ale poskočily víc – až desetinásobně. Jízda autem tak vyjde výrazně levněji. I to vede k tomu, že auta používají Češi daleko více. Loni vycházelo podle statistik ministerstva dopravy na každého Čecha 223 jízd.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Průmyslová výroba v říjnu zrychlila meziroční růst, stavebnictví zpomalilo

Průmyslová výroba v Česku v říjnu zrychlila meziroční růst na 1,1 procenta po zářijovém revidovaném zvýšení o 0,8 procenta. Stavebnictví v říjnu naopak zpomalilo meziroční růst na 7,1 procenta. Zahraniční obchod Česka byl meziročně o patnáct miliard korun vyšší. Vyplývá to z údajů zveřejněných Českým statistickým úřadem (ČSÚ).
10:22Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turecké aerolinky Pegasus kupují Smartwings

Turecké aerolinky Pegasus Airlines podepsaly závaznou smlouvu za 154 milionů eur (3,8 miliardy korun) na koupi společnosti Smartwings patřící ČSA. Informuje o tom web Türkiye Today. Pegasus na síti X bez dalších podrobností oznámil, že podepsal dohodu o převzetí Smartwings a jejího akcionáře ČSA. Oficiálně cenu transakce ani jedna ze stran neuvedla.
08:43Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 17 hhodinami

EK by mohla brzy představit zmírnění zákazu spalovacích motorů, píše Reuters

Evropská komise by mohla 16. prosince zveřejnit balíček opatření na podporu automobilového průmyslu, uvedla agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje. Jeho součástí by měla být i mírnější verze plánovaného zákazu spalovacích motorů od roku 2035.
před 21 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 23 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 23 hhodinami

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025
Načítání...