Špatná péče o zákazníky připraví české firmy ročně o miliardy

Praha – O 19,3 miliardy korun přicházejí firmy v České republice kvůli nespokojenosti zákazníků s nabízenými produkty a službami. Z pohledu roku 2008 tato suma představovala 0,5 procenta hrubého domácího produktu Česka. Firmy si ale za to, že neudrží zákazníky, a tím přicházejí o zisky, obvykle mohou samy. O spokojenost svých klientů totiž málo dbají a mnohdy se vůbec nesnaží vytvořit trvalý vztah.

„To číslo je neskutečně vysoké. Já bych řekl, že ten účet je opravdu dramatický a ukazuje, že péče o zákazníky má velmi významnou roli v realizaci obchodních záměrů,“ podotkl Martin Veselka, regionální ředitel Genesys, která provedla průzkum spokojenosti českých zákazníků.

Obchodní vztah na základě negativní zkušenosti s péčí o zákazníky podle průzkumu v Česku ukončilo 56 procent klientů. Průměrný účastník průzkumu ročně uzavřel 18 obchodních vztahů a ukončil zhruba jeden.

Firmy přitom svým chováním nepoškozují jen samy sebe, nýbrž celou českou ekonomiku. Polovina lidí, kteří odcházejí od zvolené společnosti, je tak znechucena, že zamýšlený obchod již vůbec nerealizuje. Hospodářství tak každý rok přichází zhruba o 10 miliard korun.

Za všechno může marketing

Podle šéfredaktora časopisu Marketing & Media Daniela Köppla ovšem není špatná péče o zákazníky jen problémem Česka, projevuje se v globálním měřítku. „Od devadesátých let je marketing postaven na tom, že výhodnější je získat nového zákazníka, než si toho stávajícího udržet,“ míní Köppl.

Dokladem tohoto trendu jsou reklamní kampaně řady bank i telefonních operátorů, jejichž cílem je nalákat nové klienty. Poté, co podepíší smlouvu, o jejich blaho se již nikdo nezajímá. K tomuto trendu však nutí pracovníky společností mimo jiné i nastavené trendy odměňování, obvykle totiž bývá navázáno na počet nově získaných zákazníků.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...