Sobotka: Minimální mzda vyžene šoféry ze zaměstnaneckého poměru

Vynucování minimální mzdy v Německu nebo ve Francii může zaměstnance v dopravě vytlačovat ze zaměstnaneckého poměru do pozice osob samostatně výdělečně činných (OSVČ), uvedl během sjezdu Odborového svazu dopravy premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Zákon nařizující platit pracovníkům na území těchto dvou západoevropských zemí místní minimální mzdu se totiž vztahuje jen na zaměstnance, a je tím podle předsedy vlády diskriminační.

„Je to v neprospěch řidičů. V okamžiku, kdy budou nuceni přecházet do pozice OSVČ, tak to samozřejmě snižuje jejich zabezpečení a snižuje jejich možnosti a práva vůči zaměstnavatelům,“ uvedl Sobotka. Ve Francii i v Německu je pojetí samostatně podnikajících osob jiné než v Česku. Na OSVČ proto nové zákony nemyslely.

Vláda proto podle Sobotky už více než rok tlačí na Evropskou komisi, aby rozhodla, zdali jsou zákony platné v obou evropských zemích v souladu s evropským právem.

Mluvčí Evropské komise Anna-Kaisa Itkonenová připomněla, že už v září zahájila evropská exekutiva řízení s Francií i Německem kvůli dopadům jejich národní legislativy o minimální mzdě na oblast mezinárodní dopravy. 

Například v Německu má tlak komise vliv alespoň do té míry, že místní úřady řidiče dosud nepokutují, přestože nařízení o minimální mzdě platí od začátku letošního roku. Do médií se ale nedávno dostal případ, kdy pokutu dostal český řidič ve Francii.

Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová uvedla, že ve sporu o vynucování minimální mzdy v dopravě stojí Evropská komise na stejné straně jako Česká republika. „Do doby, než se toto vyřeší, tak by státy tato opatření určitě uplatňovat neměly,“ poznamenala Marksová, která dnes o tématu jednala s eurokomisařkou pro zaměstnanost a sociální věci Marianne Thyssenovou.

Jednání vlády však není možné podle premiéra chápat tak, že česká vláda nepřeje řidičům vyšší platy. Tuzemské spediční firmy budou muset platy podle něho stejně zvyšovat bez ohledu na nařízení o minimální mzdě v západních zemích. Obává se ale, aby tato nařízení nefungovala jako nástroj, jak se zbavit konkurenčních českých firem na západoevropském trhu.

Jednání o platech šoférů autobusů

Kromě platů kamionových dopravců jezdících v mezinárodní dopravě premiér s odboráři jednal také o navyšování platů šoférů autobusů na pravidelných linkách. Na začátku měsíce vláda schválila zvýšení minimální mzdy šoférů jezdících na dotovaných linkách ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun.

obrázek
Zdroj: ČT24

Kdo ale nakonec navýšení platů zaplatí, bude jasné až z výsledků jednání mezi vládou a kraji, které linkovou dopravu objednávají. Nyní premiér očekává, že po vzniku koalic po krajských volbách a ustanovení nového vedení Asociace krajů vládu k vzájemnému jednání vyzvou noví zástupci krajů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...