Bratislava - Slovenské banky dnes začaly s vyplácením peněz klientům zkrachovalých nízkonákladových aerolinek SkyEurope za nevyužité letenky zaplacené platebními kartami. Jako první začala peníze vracet Tatra banka, další peněžní ústavy by se měly k vyplácení přidat v nejbližších dnech. Čas mají maximálně do konce října, kdy uplyne minimální lhůta na reklamace u zahraniční banky, v níž měla SkyEurope účet.
Slovenské banky vracejí peníze za letenky SkyEurope
„Jde o prvních 20 klientů, u nichž bylo ukončeno reklamační řízení, a postupně budeme vyplácet i další,“ řekl mluvčí Tatra banky Boris Gandel. Dodal, že pokud bude vše řádně doloženo a ověřeno, je velmi pravděpodobné, že budou odškodněni všichni.
Banky evidují tisíce žádostí o vrácení peněz za letenky s datem odletu po 1. září, kdy SkyEurope zbankrotovaly. V posledních týdnech před zastavením provozu stihly aerolinky prodat víc než čtvrt milionu letenek na lety, které se už neuskutečnily. Tři největší slovenské banky, Slovenská sporiteľňa, VÚB banka a Tatra banka, dostaly celkem žádosti od přibližně 3500 lidí. Několik dalších stovek reklamací potvrdila i UniCredit Bank.
V Česku už klienti SkyEurope peníze dostávají několik týdnů. Například
Česká spořitelna podle své mluvčí Kristýny Havligerové odškodnila stovky
lidí z několika tisíc evidovaných žádostí. Naproti tomu Raiffeisenbank, na
kterou se obrátily s reklamacemi desítky klientů SkyEurope, zatím vyplácení nezahájila a přeposílá žádosti na banku letecké společnosti.
Bratislavský okresní soud vyhlásil konkurz na nízkonákladového přepravce začátkem září, když se nezdařil pokus o jeho restrukturalizaci. SkyEurope byla od svého vzniku v roce 2001 ve ztrátě a letos se její problémy v důsledku finanční krize a hospodářské recese ještě prohloubily.
Podávat reklamace na nevyužitou letenku mohou cestující i nadále, a to až do uplynutí 120 dní ode dne plánovaného odletu. K ní musí přiložit i letenku, případně potvrzení rezervace. Uplatnit pohledávku v rámci konkurzu je možné do soboty 24. října.