Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer nově povede VW, která je hlavní značkou skupiny Volkswagen. Kdo Schäfera v českém podniku nahradí, německá automobilka nesdělila. Dosavadní šéf VW Ralf Brandstätter od srpna převezme aktivity Volkswagenu v Číně. Změny dozorčí rada vysvětlila nezbytností zefektivnit chod společnosti tak, aby byla připravena na výzvy nadcházejících let, což je především elektrifikace aut a digitalizace.
Šéf Škody Auto Thomas Schäfer převezme VW
Schäfer převezme funkci ve VW 1. července příštího roku. Do té doby podle něj Škoda uvede řadu nových verzí svých modelů. „Budeme dále rozšiřovat elektromobilitu a podporovat přerod České republiky v její centrum. Navzdory koronavirové pandemii a nedostatku polovodičů budeme bojovat o každý vůz,“ napsal Schäfer v dopise zaměstnancům.
Není zatím jasné, kdo Schäfera ve vedení Škody Auto nahradí. „Nevezmeme člověka, který bude proti Škodě, a nevezmeme člověka, který bude slabý. To si pohlídám,“ zdůrazňuje předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. Schäfer je podle něj dobrým předsedou a gentlemanem, který je férový.
Podle Povšíka zůstane Schäfer ve Volkswagenu na straně škodovky. „Je důležité pro Škodu mít někoho v koncernu na své straně,“ uvedl předseda. Podle něj je pravděpodobné, že do vedení české automobilky přijde někdo, kdo již v koncernu působí na jiné pozici.
Šéfredaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký považuje změnu ve vedení mladoboleslavské automobilky za rychlou a náhlou. Pro škodovku je proto nepříjemná, protože Schäfer nebyl v čele podniku dlouho a teprve začal realizovat své plány. „Teď v rozdělané práci bude muset odejít,“ poznamenává Rybecký s tím, že automobilka má stabilní vedení a jednoznačný dlouhodobý plán činnosti, k němuž právě i Schäfer přispěl, a proto jeho odchod nebude velkou komplikací.
Diess zůstává, přijde ale o část pravomocí
Koncernový ředitel Herbert Diess, který je v poslední době pod tlakem kvůli neshodám s vlivnou závodní radou koncernu a který měl Čínu na starosti, ve funkci zůstává. Přijde ale o část pravomocí, mimo jiné i na úkor Brandstättera, který se zároveň stane členem představenstva koncernu.
Do představenstva německé automobilové skupiny navíc od února nastoupí Hildegarda Wortmannová, která od Diesse převezme zodpovědnost za odbyt. Wortmannová je nyní šéfkou odbytu v divizi pro výrobu luxusních vozů Audi.
Členkou představenstva se od února stane také Hauke Starsová, její odpovědností budou informační technologie. Význam tohoto odvětví se podle koncernu plně projevil za nynější pandemie covidu-19.
Koncern Volkswagen hodlá v příštích pěti letech investovat kolem 159 miliard eur (asi čtyři biliony korun), z toho do segmentu elektromobility a digitalizace 89 miliard eur (2,26 bilionu korun). Volkswagen, jenž se chce do roku 2025 stát lídrem trhu s elektromobily, očekává, že v roce 2026 bude každé čtvrté prodané auto na elektrický pohon s bateriemi.
Škoda Auto provozuje v Česku tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než stovce trhů.
Thomas Schäfer se narodil 1. dubna 1970 v hesenském Marburgu. V roce 1994 vystudoval technologii výroby na Berufsakademie v Mannheimu.
Už za studií v roce 1991 začal pracovat u automobilové společnosti Daimler. V letech 1994 až 1998 působil v různých funkcích v závodě v Rastattu a necelý rok také v USA. Poté pracoval do roku 2002 na vysokých manažerských postech v pobočce automobilky DaimlerChrysler v Jihoafrické republice. Stejné firmě pomohl založit pobočku v Malajsii, kde se také stal viceprezidentem pro výrobu.
V letech 2005 až 2012 pracoval ve vysokých manažerských funkcích společnosti Daimler v Německu a v této funkci se podílel i na expanzi vozů Mercedes-Benz do Číny.
V roce 2012 nastoupil do vrcholového managementu koncernu Volkswagen. Tam nejprve řídil zahraniční výrobu a jednání o nových výrobních závodech. Od roku 2015 do nástupu do Škodovky byl generálním ředitelem jihoafrického zastoupení koncernu Volkswagen s působností i pro celý subsaharský region. V této funkci se zasloužil o rozvoj prodejní sítě na kontinentu a u některých koncernových značek radikálně pozvedl prodej i výrobu. Byl také prezidentem Africké asociace výrobců automobilů.
Předsedou představenstva automobilky Škoda Auto byl Schäfer zvolen 3. srpna 2020. Ve funkci nahradil Bernharda Maiera, který skončil v čele společnosti po necelých pěti letech.
Škoda Auto se pod Schäferovým vedením musela hlavně potýkat s dopady šíření covidu-19 a s nedostatkem součástek. Schäfer na interní konferenci managementu uvedl, že nebýt nedostatku polovodičů, dosáhla by Škoda Auto v roce 2021 rekordního výsledku, protože kapacity výroby byly vyprodané.
Pod jeho vedením Škoda představila několik nových automobilů. Měsíc po nástupu představoval důležitý symbol nové éry automobilky – elektrický model Enyaq. V září 2021 Škoda uvedla na trh novou Fabii. Začátkem června 2021 byla v závodě Chakan v indické Púně zahájena sériová výroba modelu Škoda Kushaq. Jde o první sériový model na bázi modulární platformy MQB-A0-IN, kterou společnost speciálně upravila pro indický trh.
Tato platforma, za kterou Škoda Auto převzala celosvětovou odpovědnost v rámci koncernu, se bude používat i pro další modely značek Volkswagen a Škoda. Ve střednědobém horizontu se plánuje nabídka modelu Kushaq také v ostatních rychle se rozvíjejících zemích. Nově představila Škoda také model Slavia, opět určený pro indický trh.
Schäfer také musel ve funkci řešit s odbory plánovaný přechod automobilky na výrobu elektromobilů, které mají do roku 2030 tvořit nejméně polovinu modelového portfolia automobilky Škoda Auto. Odbory mladoboleslavské automobilky v prosinci 2021 varovaly, že kvůli změnám ve výrobě způsobených přechodem na elektromobilitu by mohlo v dlouhodobém horizontu přijít o práci až deset tisíc zaměstnanců.
Schäfer ale obavy z možného propouštění odmítl už v září. V dopise zaměstnancům napsal, že Škoda získala od koncernu Volkswagen možnost vyrábět další elektromobily, takže bude možné pracovní místa v českých závodech zachovat.