Šéf Škody Auto Thomas Schäfer převezme VW

Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer nově povede VW, která je hlavní značkou skupiny Volkswagen. Kdo Schäfera v českém podniku nahradí, německá automobilka nesdělila. Dosavadní šéf VW Ralf Brandstätter od srpna převezme aktivity Volkswagenu v Číně. Změny dozorčí rada vysvětlila nezbytností zefektivnit chod společnosti tak, aby byla připravena na výzvy nadcházejících let, což je především elektrifikace aut a digitalizace.

Schäfer převezme funkci ve VW 1. července příštího roku. Do té doby podle něj Škoda uvede řadu nových verzí svých modelů. „Budeme dále rozšiřovat elektromobilitu a podporovat přerod České republiky v její centrum. Navzdory koronavirové pandemii a nedostatku polovodičů budeme bojovat o každý vůz,“ napsal Schäfer v dopise zaměstnancům.

Není zatím jasné, kdo Schäfera ve vedení Škody Auto nahradí. „Nevezmeme člověka, který bude proti Škodě, a nevezmeme člověka, který bude slabý. To si pohlídám,“ zdůrazňuje předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. Schäfer je podle něj dobrým předsedou a gentlemanem, který je férový.

Podle Povšíka zůstane Schäfer ve Volkswagenu na straně škodovky. „Je důležité pro Škodu mít někoho v koncernu na své straně,“ uvedl předseda. Podle něj je pravděpodobné, že do vedení české automobilky přijde někdo, kdo již v koncernu působí na jiné pozici.

Šéfredaktor serveru Autoweek.cz Vladimír Rybecký považuje změnu ve vedení mladoboleslavské automobilky za rychlou a náhlou. Pro škodovku je proto nepříjemná, protože Schäfer nebyl v čele podniku dlouho a teprve začal realizovat své plány. „Teď v rozdělané práci bude muset odejít,“ poznamenává Rybecký s tím, že automobilka má stabilní vedení a jednoznačný dlouhodobý plán činnosti, k němuž právě i Schäfer přispěl, a proto jeho odchod nebude velkou komplikací.

6 minut
Šéfredaktor Autoweek.cz komentuje odchod Schäfera z čela škodovky
Zdroj: ČT24

Diess zůstává, přijde ale o část pravomocí

Koncernový ředitel Herbert Diess, který je v poslední době pod tlakem kvůli neshodám s vlivnou závodní radou koncernu a který měl Čínu na starosti, ve funkci zůstává. Přijde ale o část pravomocí, mimo jiné i na úkor Brandstättera, který se zároveň stane členem představenstva koncernu.

Do představenstva německé automobilové skupiny navíc od února nastoupí Hildegarda Wortmannová, která od Diesse převezme zodpovědnost za odbyt. Wortmannová je nyní šéfkou odbytu v divizi pro výrobu luxusních vozů Audi.

Členkou představenstva se od února stane také Hauke Starsová, její odpovědností budou informační technologie. Význam tohoto odvětví se podle koncernu plně projevil za nynější pandemie covidu-19.

Koncern Volkswagen hodlá v příštích pěti letech investovat kolem 159 miliard eur (asi čtyři biliony korun), z toho do segmentu elektromobility a digitalizace 89 miliard eur (2,26 bilionu korun). Volkswagen, jenž se chce do roku 2025 stát lídrem trhu s elektromobily, očekává, že v roce 2026 bude každé čtvrté prodané auto na elektrický pohon s bateriemi.

Škoda Auto provozuje v Česku tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než stovce trhů.

Thomas Schäfer se narodil 1. dubna 1970 v hesenském Marburgu. V roce 1994 vystudoval technologii výroby na Berufsakademie v Mannheimu.

Už za studií v roce 1991 začal pracovat u automobilové společnosti Daimler. V letech 1994 až 1998 působil v různých funkcích v závodě v Rastattu a necelý rok také v USA. Poté pracoval do roku 2002 na vysokých manažerských postech v pobočce automobilky DaimlerChrysler v Jihoafrické republice. Stejné firmě pomohl založit pobočku v Malajsii, kde se také stal viceprezidentem pro výrobu.

V letech 2005 až 2012 pracoval ve vysokých manažerských funkcích společnosti Daimler v Německu a v této funkci se podílel i na expanzi vozů Mercedes-Benz do Číny.

V roce 2012 nastoupil do vrcholového managementu koncernu Volkswagen. Tam nejprve řídil zahraniční výrobu a jednání o nových výrobních závodech. Od roku 2015 do nástupu do Škodovky byl generálním ředitelem jihoafrického zastoupení koncernu Volkswagen s působností i pro celý subsaharský region. V této funkci se zasloužil o rozvoj prodejní sítě na kontinentu a u některých koncernových značek radikálně pozvedl prodej i výrobu. Byl také prezidentem Africké asociace výrobců automobilů.

Předsedou představenstva automobilky Škoda Auto byl Schäfer zvolen 3. srpna 2020. Ve funkci nahradil Bernharda Maiera, který skončil v čele společnosti po necelých pěti letech.

Škoda Auto se pod Schäferovým vedením musela hlavně potýkat s dopady šíření covidu-19 a s nedostatkem součástek. Schäfer na interní konferenci managementu uvedl, že nebýt nedostatku polovodičů, dosáhla by Škoda Auto v roce 2021 rekordního výsledku, protože kapacity výroby byly vyprodané.

Pod jeho vedením Škoda představila několik nových automobilů. Měsíc po nástupu představoval důležitý symbol nové éry automobilky – elektrický model Enyaq. V září 2021 Škoda uvedla na trh novou Fabii. Začátkem června 2021 byla v závodě Chakan v indické Púně zahájena sériová výroba modelu Škoda Kushaq. Jde o první sériový model na bázi modulární platformy MQB-A0-IN, kterou společnost speciálně upravila pro indický trh.

Tato platforma, za kterou Škoda Auto převzala celosvětovou odpovědnost v rámci koncernu, se bude používat i pro další modely značek Volkswagen a Škoda. Ve střednědobém horizontu se plánuje nabídka modelu Kushaq také v ostatních rychle se rozvíjejících zemích. Nově představila Škoda také model Slavia, opět určený pro indický trh.

Schäfer také musel ve funkci řešit s odbory plánovaný přechod automobilky na výrobu elektromobilů, které mají do roku 2030 tvořit nejméně polovinu modelového portfolia automobilky Škoda Auto. Odbory mladoboleslavské automobilky v prosinci 2021 varovaly, že kvůli změnám ve výrobě způsobených přechodem na elektromobilitu by mohlo v dlouhodobém horizontu přijít o práci až deset tisíc zaměstnanců.

Schäfer ale obavy z možného propouštění odmítl už v září. V dopise zaměstnancům napsal, že Škoda získala od koncernu Volkswagen možnost vyrábět další elektromobily, takže bude možné pracovní místa v českých závodech zachovat.

Thomas Schäfer
Zdroj: ČTK/PR/Volkswagen AG

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

USA a Velká Británie dosáhly klíčové obchodní dohody

USA a Spojené království oznámily komplexní obchodní dohodu. Washington s okamžitou platností ruší cla na britskou ocel a hliník a snižuje dovozní sazbu na automobily na deset procent, píše ve čtvrtek odpoledne zpravodajský server BBC News. Podle britského premiéra Keira Starmera dohoda podpoří vzájemný obchod i tvorbu pracovních míst v obou zemích.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Europoslanci schválili změny emisních norem, automobilky získají více času

Europoslanci ve čtvrtek schválili změny emisních norem oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

České firmy nepůjde při dostavbě Dukovan obejít, řekl Vlček

Korejská společnost KHNP podepsala první závazné smlouvy o budoucí spolupráci s českými firmami na výstavbě nových bloků v Dukovanech. Měly by mít na starosti až šedesát procent obří zakázky. Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem ujistil, že samotný kontrakt obsahuje záruky, aby tuzemské firmy nebylo možné obcházet.
před 20 hhodinami

Energetický regulační úřad letos udělil rekordní pokuty

Energetický regulační úřad letos udělil rekordní sankce za praktiky proti spotřebitelům. Historicky nejvyšší šestimilionovou pokutu dostala společnost ELGAS Energy, spotřebitelé na ni poslali tisíce stížností. Skoro 1,5 milionu korun udělil úřad Lidové energii. Regulátor rozdal pokuty za víc než devět milionů korun. Nejčastěji si lidé stěžují na špatné vyúčtování.
7. 5. 2025

Vláda schválila připravovaný podpis dohody o Dukovanech s KHNP

Korejský ministr průmyslu, obchodu a energetiky An Tuk-kun věří, že Česko a Korea mohou překonat překážky, které vyvstaly při schvalování tendru na dostavbu dukovanské jaderné elektrárny. Po slavnostním podpisu smluv o budoucí spolupráci jednal s premiérem Petrem Fialou (ODS). Vláda zároveň schválila připravovaný podpis finální dohody s KHNP dopředu pro případ, až podpis kontraktu bude možný.
7. 5. 2025Aktualizováno7. 5. 2025

ČNB snížila úrokovou sazbu o čtvrt procentního bodu

Bankovní rada České národní banky (ČNB) snížila základní úrokovou sazbu o čtvrt procentního bodu na 3,5 procenta. Dostala se tak na nejnižší úroveň od začátku prosince 2021. Podle analytiků vývoj ekonomiky dával argumenty pro snížení sazby i pro její ponechání na 3,75 procenta. Guvernér ČNB Aleš Michl řekl, že prostor pro další snižování sazeb je omezený a tento krok je podmíněný tím, že v české ekonomice budou slábnout proinflační rizika.
7. 5. 2025Aktualizováno7. 5. 2025

Průmysl v březnu meziročně rostl lehce, stavebnictví výrazně

Stavební výroba v tuzemsku v březnu meziročně vzrostla o 12,1 procenta, dvouciferným tempem posílila produkce v pozemním i v inženýrském stavitelství, informoval Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj k růstu zčásti přispělo teplejší počasí a nízká srovnávací základna. Meziročně v březnu reálně stoupla i průmyslová výroba – o 1,4 procenta, tedy podobně jako v únoru, kdy vzrostla o 1,5 procenta. V porovnání s loňským březnem vzrostly i zakázky v sektoru, uvedli statistici.
7. 5. 2025

Evropská komise plánuje zákaz uzavírání nových smluv na ruský plyn

Evropská komise (EK) navrhne zákaz uzavírání nových smluv s dodavateli ruského plynu, stávající spotové smlouvy budou zastaveny do konce roku 2025. Oznámil to eurokomisař pro energetiku Dan Jörgensen, který ve Štrasburku představil plán, jak ukončit veškerý dovoz ruských fosilních paliv do Evropské unie (EU).
6. 5. 2025Aktualizováno6. 5. 2025
Načítání...