Sdružení Test: Marešovo ferarri může vyjít soutěžící pěkně draho

Praha - Rozhlasová stanice Evropa 2 podle sdružení spotřebitelů Test své posluchače málo informuje o ceně SMS zpráv odesílaných do soutěže o osobní automobil Ferrari, který patřil moderátoru Leoši Marešovi. Vedení rádia Evropa 2 kritiku odmítlo a tvrdí, že posluchače o podmínkách soutěže informuje dostatečně.

Vedoucí poradenské linky spotřebitelského časopisu dTest Martina Vernerová upozornila, že telefonní číslo 900 11 20, na které mají soutěžící SMS zasílat, patří mezi nestandardně zpoplatněné. V případě čísla užívaného pro soutěž Evropy 2 stojí jedna SMS zpráva 20 korun. „Problémem je, že od Evropy 2 se o zvýšené ceně SMS často nedozví ani po několika hodinách poslechu,“ upozornila Vernerová.

Vernerová míní, že také informace na internetu jsou zavádějící. Část odkazů na webu Evropy 2 totiž vede na stránku, kde je informace o ceně SMS podle Vernerové „silně potlačena“. Druhá část odkazů směřuje na stránky, které informaci zveřejňují korektně. Většina posluchačů ale podle Vernerové nemá důvod webové stránky Evropy 2 vůbec navštívit a SMS posílá na základě výzvy ve vysílání bez informace o ceně zasílané SMS.

O ceně SMS informujeme, tvrdí Evropa 2

Radka Pilzová z mediální skupiny Lagardere Active ČR, do které rozhlasová stanice Evropa 2 patří, výtky sdružení Test odmítla jako neopodstatněné. „Informace o ceně SMS zveřejňujeme na webu i ve vysílání, kde zároveň odkazujeme na pravidla soutěže,“ sdělila Pilzová.

Rádio Evropa 2 podle sdružení Test při této soutěži o vůz Ferrari porušuje kodex Asociace poskytovatelů mobilních sítí, který stanoví, že cena musí být jasně stanovena ve všech médiích, aby bylo naprosto zřejmé, kolik bude služba zákazníka stát. Informace o ceně podle tohoto kodexu musí být uváděna vždy i v rádiu.

Kompletní SMS servis pro soutěž rádia Evropa 2 poskytuje společnost Advanced Telecom Services (ATS), která podle Pilzové služby zajišťuje v souladu s kodexem vydaným Asociací poskytovatelů mobilních sítí. „Celý koncept vznikal za konzultací s ATS, takže pravidla soutěže i komunikace reflektují tento kodex, a to bez ohledu na to, že se nás netýká. Přestože jsme se nijak nezavázali, po domluvě s ATS zmíněný kodex dodržujeme,“ dodala Pilzová.

Cena se dá vyčíst i z telefonního čísla

Cenu za tzv. prémiovou SMS na nestandardně zpoplatněnou linku s předvolbou 90x může podle Sdružení Test informovaný spotřebitel zjistit také z šesté a sedmé číslice telefonního čísla. V případě čísla užívaného pro soutěž Evropy 2, tedy jde o 20 korun. Problémem ovšem je, že o této pomůcce spotřebitelé většinou nevědí. Proto je tu právě zákon, podle kterého mají být lidé o ceně takové SMS informováni.

Nestandardně zpoplatněná telefonní čísla využívají při svých soutěžích i další rádia. Například rádio Impuls pro registraci do své hry Haló, tady Impulsovi 900 22 30. V tomto případě je cena jedné SMS 30 korun.