Praha - Rozhlasová stanice Evropa 2 podle sdružení spotřebitelů Test své posluchače málo informuje o ceně SMS zpráv odesílaných do soutěže o osobní automobil Ferrari, který patřil moderátoru Leoši Marešovi. Vedení rádia Evropa 2 kritiku odmítlo a tvrdí, že posluchače o podmínkách soutěže informuje dostatečně.
Sdružení Test: Marešovo ferarri může vyjít soutěžící pěkně draho
Vedoucí poradenské linky spotřebitelského časopisu dTest Martina Vernerová upozornila, že telefonní číslo 900 11 20, na které mají soutěžící SMS zasílat, patří mezi nestandardně zpoplatněné. V případě čísla užívaného pro soutěž Evropy 2 stojí jedna SMS zpráva 20 korun. „Problémem je, že od Evropy 2 se o zvýšené ceně SMS často nedozví ani po několika hodinách poslechu,“ upozornila Vernerová.
Vernerová míní, že také informace na internetu jsou zavádějící. Část odkazů na webu Evropy 2 totiž vede na stránku, kde je informace o ceně SMS podle Vernerové „silně potlačena“. Druhá část odkazů směřuje na stránky, které informaci zveřejňují korektně. Většina posluchačů ale podle Vernerové nemá důvod webové stránky Evropy 2 vůbec navštívit a SMS posílá na základě výzvy ve vysílání bez informace o ceně zasílané SMS.
O ceně SMS informujeme, tvrdí Evropa 2
Radka Pilzová z mediální skupiny Lagardere Active ČR, do které rozhlasová stanice Evropa 2 patří, výtky sdružení Test odmítla jako neopodstatněné. „Informace o ceně SMS zveřejňujeme na webu i ve vysílání, kde zároveň odkazujeme na pravidla soutěže,“ sdělila Pilzová.
Rádio Evropa 2 podle sdružení Test při této soutěži o vůz Ferrari porušuje kodex Asociace poskytovatelů mobilních sítí, který stanoví, že cena musí být jasně stanovena ve všech médiích, aby bylo naprosto zřejmé, kolik bude služba zákazníka stát. Informace o ceně podle tohoto kodexu musí být uváděna vždy i v rádiu.
Kompletní SMS servis pro soutěž rádia Evropa 2 poskytuje společnost Advanced Telecom Services (ATS), která podle Pilzové služby zajišťuje v souladu s kodexem vydaným Asociací poskytovatelů mobilních sítí. „Celý koncept vznikal za konzultací s ATS, takže pravidla soutěže i komunikace reflektují tento kodex, a to bez ohledu na to, že se nás netýká. Přestože jsme se nijak nezavázali, po domluvě s ATS zmíněný kodex dodržujeme,“ dodala Pilzová.
Cena se dá vyčíst i z telefonního čísla
Cenu za tzv. prémiovou SMS na nestandardně zpoplatněnou linku s předvolbou 90x může podle Sdružení Test informovaný spotřebitel zjistit také z šesté a sedmé číslice telefonního čísla. V případě čísla užívaného pro soutěž Evropy 2, tedy jde o 20 korun. Problémem ovšem je, že o této pomůcce spotřebitelé většinou nevědí. Proto je tu právě zákon, podle kterého mají být lidé o ceně takové SMS informováni.
Nestandardně zpoplatněná telefonní čísla využívají při svých soutěžích i další rádia. Například rádio Impuls pro registraci do své hry Haló, tady Impulsovi 900 22 30. V tomto případě je cena jedné SMS 30 korun.