S mobilem za reklamou, s počítačem za nákupy

Praha/New York – Mobilní telefony ve Spojených státech předstihly televizi. Průzkum společnosti InMobi ukázal, že Američané tráví víc času u svých mobilních telefonů než sledováním televize. Z času, který tráví u různých mediálních zařízení, patří mobilním telefonům více než čtvrtina. Průměrný Američan věnuje svému mobilnímu telefonu 144 minut denně, zatímco televizi věnuje 141 minut. Na vzestupu je užívání chytrých telefonů také v Česku a ruku v ruce s tím se firmy začínají stále více zajímat také o mobilní reklamu. Oproti té klasické televizní má navíc reklama v mobilu jednu neskonalou výhodu – lze ji lépe zaměřit na konkrétní cílovou skupinu.

Z průzkumu InMobi vyplynulo, že nejvíce ovlivňuje nákupní chování spotřebitelů právě reklama v mobilních zařízeních, jako jsou telefony a tablety. 59 procent respondentů průzkumu přiznalo, že je ovlivňuje právě mobilní reklama, v případě televize to bylo jen 57 procent. Ještě menší vliv na spotřebitele pak má reklama v počítači. Ta přiměje k nákupu pouze 34 procent dotázaných.

Mobily a tablety začínají pomalu objevovat i české firmy

Stoupající obliba mobilních zařízení a potenciální vysoká míra vlivu, který reklama v nich na spotřebitele má, už přilákala i některé české firmy. Zájem o reklamu do mobilu začíná pozvolně růst ruku v ruce s tím, jak v Česku přibývá mobilních telefonů i tabletů. „Zatím je mírný, firmy si tento typ reklamy spíše testují,“ řekl portálu ČT24 výkonný ředitel Ogilvy & Mather Ondřej Obluk.

Reklama v mobilech má navíc v porovnání s televizí jednu nespornou výhodu – lze ji snadno zacílit na konkrétní skupinu. Operátoři totiž mají k dispozici data, která umožňují zobrazit konkrétní sdělení např. pouze mužům starším 35 let bydlícím v Praze s měsíčním vyúčtováním nad tisíc korun. Jenže počítat je třeba také s nevýhodami mobilní reklamy. „Nevýhodou je menší formát obrazovky limitující rozsah reklamního sdělení,“ připomněl Obluk.

Typy mobilní reklamy

Reklama v mobilních aplikacích: Operační systémy pro mobilní telefony umožňují vývojářům umisťovat do svých aplikací reklamu, která může pomoci zaplatit např. náklady na vývoj aplikace. Reklamní pozice nakupují inzerenti, kteří do nich umisťují svou reklamu na zboží či služby.

Reklamní sdělení formou SMS: Tato forma mobilní reklamy je vhodná především pro uživatele, kteří prostřednictvím mobilu nesurfují na internetu, případně nemají ani chytrý telefon. Využití nachází především ve věrnostním marketingu. Představit si lze ale i další využití. Například SMS zpráva s nabídkou přijde uživateli telefonu právě ve chvíli, když prochází kolem prodejny dané firmy.

QR kódy propojují klasické inzeráty v novinách a v časopisech právě s chytrými telefony. V tištěných médiích obvykle mívá reklama jen omezený prostor, může být však doplněna QR kódem. Ten si uživatel vyfotí svým telefonem a na displeji se mu poté zobrazí další reklamní informace.

I když je reklama v mobilních telefonech v porovnání se Spojenými státy zatím v plenkách, mohou i tento segment do budoucna čekat slibné vyhlídky. „Potenciál v něm vidím, pokud se podaří najít rovnováha z pohledu uživatelů mezi rušivostí reklamy v těchto médiích a přidanou hodnotou, kterou jim přináší,“ soudí Obluk, který tvrdí, že pro české uživatele je reklama v mobilu stále ještě poměrně rušivá v porovnání s reklamou v televizi nebo v tisku, kde jsou na ni již Češi zvyklí. „Osobně nejvíce věřím reklamě v aplikacích,“ dodal.

Mobilní reklama umí přilákat, přes mobil se ale moc nakupuje

Někteří experti v souvislosti s mobilním marketingem ovšem upozorňují na další možné úskalí: Přes mobilní zařízení se nenakupuje zrovna pohodlně. Je to dáno tím, že množství internetových obchodů ještě nemá potřebné aplikace, které by umožnily snadné prohlížení jejich stránek a objednání zboží pomocí mobilního telefonu nebo tabletu. A tak od nich řada uživatelů zamíří k počítači. Průzkum marketingové společnosti Nielse ukázal, že po zhlédnutí reklamy v mobilu nakoupí zboží přes mobil pouze 5 procent uživatelů. 22 procent přejde ke klasickému počítači a nakoupí přes něj. Podobná situace panuje i v případě tabletů. Po zhlédnutí reklamy nakoupí přes tablet 8 procent spotřebitelů. Čtvrtina lidí raději přejde k počítači.

Jak reagují uživatelé na zhlédnutí mobilní reklamy?
Zdroj: ČT24/Nielsen

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 10 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 19 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 23 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
21. 12. 2025

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025
Načítání...