Jílové u Prahy – V Jílovém u Prahy by měl vyrůst nový autobusový terminál. Přestože má ale město v ruce schválenou žádost o peníze i stavební povolení, středočeský hejtman David Rath nechce podepsat smlouvu. Podle krajského úřadu totiž není stavba v souladu s územním plánem. Město to odmítá a hejtmanovi hrozí žalobou. Za přípravné práce už totiž zaplatilo přes dva miliony korun.
Rath vystavil stopku autobusovému nádraží v Jílovém, radnice mu hrozí žalobou
Autobusy v Jílovém dnes začínají i končí své trasy přímo na náměstí. Chráněná památková zóna je tak zamořená zplodinami a hlukem, když se autobusy otáčejí, vznikají nepřehledné dopravní situace. Už několik let chce proto město vybudovat nový autobusový terminál. Zpracovalo tak projekt a žádalo o 43 milionů z Regionálního operačního programu.
Výbor regionální rady sice dotaci schválil, aby ale evropské peníze mohly začít plynout, musí být na žádosti také podpis předsedy výboru regionální rady, tím je hejtman. David Rath ale už rok podepsat odmítá, a to i přesto, že interní směrnice přikazují smlouvu uzavřít nejpozději do 70 dnů. Podle Ratha územní plán stavbu autobusového nádraží v dané lokalitě nedovoluje.
Radnice to odmítá. Argumentuje přitom pravomocným stavebním povolením. Podle hejtmana je ale stavební povolení v rozporu se zákonem, neodpovídá totiž územnímu plánu. „V územním plánu není vyloženě napsáno, že by autobusový terminál zde měl být umístěn, ale na druhou stranu není zde ani napsáno, že tam být nesmí,“ brání se bývalý vedoucí stavebního úřadu v Jílovém Ladislav Kerleha.
Terminál by měl podle plánů stát uprostřed klidové zóny, v těsném sousedství široké bytové zástavby. Proti tomu se už od počátku projektu ozývají kritické hlasy, petice obyvatel se dostala i na krajský úřad. „Byl to v podstatě jeden z hlavních důvodů, proč jsme tuto žádost začali podrobně šetřit,“ tvrdí Rath.
Lidé, kteří žijí v okolních domech a bytech, mají strach, že se zhorší kvalita jejich bydlení. Nádražím by totiž projíždělo až 200 autobusů denně. Hlavním odpůrcem je Vladimír Vladyka, jehož firma postavila jen pár metrů od plánovaného terminálu nové byty. Teď má problém je prodat. „Všichni čekají, jestli autobusové nádraží bude, nebo nebude. Každopádně je to pro mě znehodnocená investice v řádu desítek milionů korun,“ zlobí se podnikatel.
„Se všemi vlastníky okolních objektů jsme se dohodli, jaká opatření uděláme na jejich nemovitostech tak, aby byli touto stavbou obtěžováni co nejméně. Jedná se o různá protihluková opatření, výměny oken, úpravy fasády a stavbu protihlukové stěny,“ kontruje starosta Jílového Ladislav Čmelík (nez.). Podle Vladimíra Vladyky ale navržená opatření šíření hluku ani smogu z parkujících autobusů nezabrání.
Krajský úřad teď celý projekt znovu přezkoumává. David Rath je ale rozhodnutý smlouvu nepodepsat, dokud se rozpory v územním plánu nevyřeší. Město naopak očekává, že hejtman podepíše nejpozději do konce srpna. Pokud ne, starosta chce podat trestní oznámení a žádat náhradu škody.