První A380 míří do Singapuru

Paříž - Společnost Airbus dnes v Toulouse s osmnáctiměsíčním zpožděním předala první exemplář největšího dopravního letounu světa Airbus A380. První komerční let společnosti Singapore Airlines se uskuteční 25. října na trati Singapur - Sydney. Letecké společnosti čekají na dalších 188 strojů, mezi zájemce o největší evropské letadlo patří například British Airlines.

Přestože u předání letadla v Toulouse chyběli nejvyšší zástupci francouzského státu, slavnostní ceremonie se uskutečnila za přítomnosti mnoha čestných hostů. Letadlo nese na trupu označení First to fly (První, které vzlétlo) a je v tradičních barvách singapurských aerolinek – modré a tmavě bílé. Může s ním cestovat 471 lidí – dvanáct v přepychové třídě lux, šedesát v klasické kategorii business class, zbytek je určen pro turistickou třídu. Posádka čítá kolem 30 lidí.

Singapure Airlines převezme celkem devatenáct strojů, již v příštím roce to budou tři kusy. Největší počet strojů je určen pro Emirates Airlines, které si objednaly celkem 55 kusů, druhým největším odběratelem pak je australská přepravní společnost Qantas – ta čeká na dvacet letadel. 24 objednávek z celkových 189 je předběžných. Podle zástupců výrobce bude možné v příštím roce dodat celkem 13 letounů.

Airbus A380 je po ruském Antonovu An-225, který se využívá pouze k přepravě nákladu, největším civilním letadlem – v úsporné verzi může přepravit přes 850 cestujících. Dolet stroje je přes 15 tisíc kilometrů. Airbus se může oproti předchůdcům pyšnit novou technologií a moderními materiály. Až 25 procent hmotnosti tvoří kompozitní materiály, 380 km drátů je vyrobeno z odlehčeného hliníku. Jako jediné letadlo má A380 dvě paluby po celé délce trupu a cestujícím nabízí více komfortu ve všech třídách – především pak širší sedačky a více místa pro nohy.

Katalogová cena Airbusu A380 se pohybuje kolem 300 milionů dolarů, tedy šest miliard korun. Vzhledem ke zpoždění dodávek se dá uvažovat také o určitých slevách, které by se mohly podle francouzského listu Parisien pohybovat kolem deseti procent. Výroba se naplno rozjede až v roce 2010, kdy by mělo být zhotoveno celkem 45 letadel. S tím souvisí také problém rentabilnosti celého systému (původně se odhadovala na 250 strojů) – dnes se mluví o nutné výrobě až 400 kusů.

Dnešní předání proběhlo za situace, kdy skoro celé bývalé vedení skupiny EADS, mateřské společnosti Airbusu, čelí podezření ze zneužití informací v obchodním styku, a to k prodeji akcií firmy. V souvislosti se zpožděním výroby se také spekuluje o nízké konkurenceschopnosti evropského superletounu ve vztahu k budoucímu vývoji na poli letecké dopravy. Vznik obřího letadla totiž vychází z předpokladu letecké dopravy soustředící se na uzlová letiště. Boeing naopak sází na přepravu cestujících přímo do koncového místa letu, čemuž je také přizpůsoben „konkurenční“ Boeing 787 Dreamliner. A380 se i proto lehce může stát sázkou do loterie.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zpětinásobit výkon větrných elektráren? Podle vznikající vlády je cíl nereálný

Vládní strategie počítá s cílem, aby v Česku do konce dekády vzrostl výkon větrných elektráren na jeden a půl gigawattu. Za pět let by se tak měl oproti současnosti zpětinásobit. Vznikající kabinet to ale nepovažuje za reálné. Podle zástupců oboru je ovšem řada projektů v přípravě a cíli se pořád ještě lze alespoň přiblížit.
před 10 hhodinami

Hospodářská krize v Libanonu vyhnala nahoru ceny elektřiny

Libanon, kdysi přezdívaný Švýcarsko Blízkého východu, uvázl v hluboké hospodářské krizi. Politická paralýza, bezpečnostní nestabilita a válka domácího teroristického hnutí Hizballáh s Izraelem z let 2023 a 2024 připravily tamní měnu o 97 procent hodnoty oproti roku 2019. Tyto problémy rovněž uvrhly osm z deseti obyvatel do vážných existenciálních problémů a zvýšily ceny elektřiny.
před 12 hhodinami

V rozpočtu může chybět až čtrnáct miliard na dávky, řekl Jurečka. Podle ANO je to víc

V návrhu rozpočtu na příští rok může chybět až čtrnáct miliard na sociální výdaje, připustil pro ČT ministr práce a sociálních věcí v demisi Marian Jurečka (KDU–ČSL). Ujistil však, že na důchody nebo dávky stát peníze prostě najít musí. Odmítl také kritiku hnutí ANO, že v resortu může scházet skoro 32 miliard korun. Pravděpodobná budoucí vládní koalice tvrdí, že v rozpočtu chybí celkem desítky miliard korun.
před 14 hhodinami

ŘSD nepodepisuje nové smlouvy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dál nepodepisuje kontrakty na nové projekty. K realizaci jsou sice připravené, jenže chybí peníze. V nejistotě se tak ocitají i klíčové stavby.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů z ekonomiky probírali povolenky ETS 2

V Událostech, komentářích z ekonomiky hovořili ekonom a hlavní poradce České bankovní asociace Miroslav Zámečník, hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda a europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) o emisních povolenkách ETS 2 nebo o plánech vznikající vlády převést poplatek za obnovitelné zdroje na rozpočet. Debatou provázela Nina Ortová.
včeraAktualizovánovčera v 20:26

Zrušení poplatků za obnovitelné zdroje vyjde na 18 miliard, říká Schillerová. Jurečka varuje před plošností

Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová v pořadu Otázky Václava Moravce kritizovala, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury chybí desítky miliard korun. „Dopravní stavby jsou pro nás absolutní priorita,“ uvedla. Ministr v demisi Marian Jurečka (KDU-ČSL) uznal, že tato složka je problematická. Podle ekonoma Jiřího Rusnoka by dávalo smysl kvůli dopravním stavbám i zvýšit deficit. Stejně jako Jurečka naopak kritizoval, aby schodek rostl kvůli plošnému dotování cen energií nebo snížení odvodů OSVČ.
včera v 17:29

V návrhu rozpočtu dopravního fondu nejsou peníze na silnice druhé a třetí třídy

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů, uvedla vláda v demisi. Pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace regionům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, obává se předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
včeraAktualizovánovčera v 14:17

Schodek státního rozpočtu by mohl být vyšší, řekla Schillerová

Skutečný schodek státního rozpočtu by nakonec mohl být v příštím roce vyšší než zatím předpokládaných 286 miliard korun, připustila v rozhovoru pro ČT místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Její hnutí tvrdí, že ve výdajích návrhu rozpočtu, který připravila vláda v demisi Petra Fialy (ODS), může reálně chybět minimálně 85 miliard korun. Končící kabinet to ale odmítá.
15. 11. 2025
Načítání...