PŘEHLED: Ceny povinného ručení letos porostou o pět procent. Už teď se liší kraj od kraje a řidič od řidiče

2 minuty
Události: Ceny povinného ručení letos porostou o 5 procent
Zdroj: ČT24

Povinné ručení letos podraží. A to hlavně rizikovým skupinám řidičů, tedy mladým a také těm, kteří často bourají. Už teď se ale liší jeho ceny napříč kraji.

Za povinnost dnes nejvíc platí řidiči v Praze – a to jak s maximálními bonusy, tak bez nich. V průměru tam majitelé aut, kteří nebourali, platí zhruba 3 700 korun ročně. Ve většině ostatních krajů se cena pohybuje kolem tří tisíc, nejlevnější regiony jsou jih Čech a Vysočina, kde řidiči s plným bonusem zaplatí 2 800 korun.

V případě varianty bez bonusů jsou ceny ještě více rozdílné. Nejdražší povinné ručení je v Praze (8 557 Kč), a to o necelých 1 600 korun více než v Brně (6 971 Kč) a Plzni (6 964 Kč). Méně než 6 000 korun průměrně zaplatí pouze lidé v Českých Budějovicích (5 991 Kč). Srovnání provedla společnost Chytrý Honza letos v dubnu na cenách čtyř největších poskytovatelů povinného ručení.

Uvedené ceny jsou přitom podle kanceláře pojistitelů nyní na svém dně. Letos by tak měly pojistky podražit zhruba o pět procent.

Průměrné ceny povinného ručení podle krajů
Zdroj: Chytrý Honza

Kromě toho, jestli řidič bourá nebo ne, ovlivňují cenu pojištění i další faktory. „Je to hustota provozu, počet registrovaných aut v regionu a vlastně i pravděpodobnost dopravní nehody, což pojišťovny počítají různými způsoby. Mohou tam dokonce zasahovat i přírodní podmínky, námraza, vítr, stav silnic,“ upozorňuje manažer on-line prodeje společnosti Chytrý Honza Tomáš Čáp. 

Podle něj však v ceně hraje klíčovou roli ještě jedna věc: profil řidiče. A to jak jeho věk a řidičské zkušenosti, tak četnost využívání vozidla spojená s místem trvalého bydliště. „O těchto složkách, které jsou pro cenotvorbu velmi důležité, se totiž příliš nemluví,“ doplňuje Čáp. Do rizikové skupiny, která platí více, spadají řidiči do 21 a ti nad 75 let. 

Spořádaný řidič v Praze i tak zaplatí méně než rizikový v Ostravě

Například Daniel Walter řídí patnáct let. Aut vystřídal několik, to současné má dva roky. Za povinné ručení teď platí zhruba čtyři tisíce ročně. Už dlouho neboural a cena proto zahrnuje bonusy. „Jsem Pražák od narození, takže vždycky jsem měl auto registrováno v Praze na sebe, takže platím tu nejvyšší pražskou přirážku,“ říká Walter.

To Hynek Pavlů z Božejova na Vysočině platí za povinné ručení o zhruba 1200 korun méně. Řídí 22 let a i on má maximální bonusy. Pojišťovnu už několikrát vystřídal – i to pomohlo k lepší ceně. „Vždycky, když měním ten subjekt a snažím se najít tu lepší cenu, tak se zároveň snažím najít i lepší podmínky pojišťovny,“ doporučuje Pavlů.

Naopak Janě Pospíšilové povinné ručení každoročně zdražuje. Pojišťovnu chtěla změnit, ale nestihla to v termínu její smlouvy, tak musí počkat. „Za povinné ručení jsem letos zaplatila okolo 5600 korun, je to zhruba o tři stovky víc než loni,“ prozradila majitelka auta z Ostravy.

Za Fabii zaplatí majitelé méně než za Volkswagen Passat

Ceny se ale liší nejen u regionů, ale i typů aut. Nejprodávanějším vozem je dnes Škoda Octavia. „Její majitelé za povinné ručení průměrně zaplatí, v případě, že dosáhli na maximální bonusy, necelé čtyři tisíce korun ročně. S havarijním pojištěním je to více než deset tisíc korun. Bez bonusů je potom cena téměř dvojnásobná,“ uvedla společnost Chytrý Honza.

Zatímco například za Fabii zaplatí majitelé i s havarijním pojištěním přibližně tisíc korun měsíčně, za Volkswagen Passat klidně i přes tři tisíce, tedy téměř 40 tisíc ročně.

Průměrné ceny povinného a havarijního pojištění u nejprodávanějších aut v Česku (v Kč)
Zdroj: Wikipedia.org/Chytrý Honza

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zpětinásobit výkon větrných elektráren? Podle vznikající vlády je cíl nereálný

Vládní strategie počítá s cílem, aby v Česku do konce dekády vzrostl výkon větrných elektráren na jeden a půl gigawattu. Za pět let by se tak měl oproti současnosti zpětinásobit. Vznikající kabinet to ale nepovažuje za reálné. Podle zástupců oboru je ovšem řada projektů v přípravě a cíli se pořád ještě lze alespoň přiblížit.
před 19 hhodinami

Hospodářská krize v Libanonu vyhnala nahoru ceny elektřiny

Libanon, kdysi přezdívaný Švýcarsko Blízkého východu, uvázl v hluboké hospodářské krizi. Politická paralýza, bezpečnostní nestabilita a válka domácího teroristického hnutí Hizballáh s Izraelem z let 2023 a 2024 připravily tamní měnu o 97 procent hodnoty oproti roku 2019. Tyto problémy rovněž uvrhly osm z deseti obyvatel do vážných existenciálních problémů a zvýšily ceny elektřiny.
před 22 hhodinami

V rozpočtu může chybět až čtrnáct miliard na dávky, řekl Jurečka. Podle ANO je to víc

V návrhu rozpočtu na příští rok může chybět až čtrnáct miliard na sociální výdaje, připustil pro ČT ministr práce a sociálních věcí v demisi Marian Jurečka (KDU–ČSL). Ujistil však, že na důchody nebo dávky stát peníze prostě najít musí. Odmítl také kritiku hnutí ANO, že v resortu může scházet skoro 32 miliard korun. Pravděpodobná budoucí vládní koalice tvrdí, že v rozpočtu chybí celkem desítky miliard korun.
včera v 06:00

ŘSD nepodepisuje nové smlouvy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dál nepodepisuje kontrakty na nové projekty. K realizaci jsou sice připravené, jenže chybí peníze. V nejistotě se tak ocitají i klíčové stavby.
16. 11. 2025Aktualizováno16. 11. 2025

Hosté Událostí, komentářů z ekonomiky probírali povolenky ETS 2

V Událostech, komentářích z ekonomiky hovořili ekonom a hlavní poradce České bankovní asociace Miroslav Zámečník, hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda a europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) o emisních povolenkách ETS 2 nebo o plánech vznikající vlády převést poplatek za obnovitelné zdroje na rozpočet. Debatou provázela Nina Ortová.
16. 11. 2025Aktualizováno16. 11. 2025

Zrušení poplatků za obnovitelné zdroje vyjde na 18 miliard, říká Schillerová. Jurečka varuje před plošností

Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová v pořadu Otázky Václava Moravce kritizovala, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury chybí desítky miliard korun. „Dopravní stavby jsou pro nás absolutní priorita,“ uvedla. Ministr v demisi Marian Jurečka (KDU-ČSL) uznal, že tato složka je problematická. Podle ekonoma Jiřího Rusnoka by dávalo smysl kvůli dopravním stavbám i zvýšit deficit. Stejně jako Jurečka naopak kritizoval, aby schodek rostl kvůli plošnému dotování cen energií nebo snížení odvodů OSVČ.
16. 11. 2025

V návrhu rozpočtu dopravního fondu nejsou peníze na silnice druhé a třetí třídy

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů, uvedla vláda v demisi. Pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace regionům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, obává se předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
16. 11. 2025Aktualizováno16. 11. 2025

Schodek státního rozpočtu by mohl být vyšší, řekla Schillerová

Skutečný schodek státního rozpočtu by nakonec mohl být v příštím roce vyšší než zatím předpokládaných 286 miliard korun, připustila v rozhovoru pro ČT místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Její hnutí tvrdí, že ve výdajích návrhu rozpočtu, který připravila vláda v demisi Petra Fialy (ODS), může reálně chybět minimálně 85 miliard korun. Končící kabinet to ale odmítá.
15. 11. 2025
Načítání...