Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ustoupil krajům a obcím a na silnicích první třídy, kde bude od roku 2020 nově zavedeno mýtné, ponechá možnost nulové sazby. Ťok to v úterý stvrdil podpisem memoranda se zástupci krajů a obcí.
O mýtném na některých silnicích první třídy rozhodnou kraje a obce. Ťok jim ustoupil
Ministerstvo tak ustoupilo samosprávám, které od začátku proti záměru rozšířit mýto na silnice první třídy protestovaly. Podle nich by zpoplatnění úseků přesunulo tranzitní kamionovou dopravu na menší silnice a do obcí.
Podle znění memoranda se ministerstvo rozhodlo požadavky krajů akceptovat. Zároveň však navrhuje, aby kraje určily konkrétní úseky, kde by naopak mohlo být zpoplatnění efektivní, ať už finančně nebo k regulaci tranzitní dopravy. Ministerstvo bude výběr krajů a obcí respektovat.
- O konkrétních úsecích, kde bude uplatněna nulová sazba, rozhodnou kraje a obce. Možnost nulové sazby se však nebude týkat zhruba 240 kilometrů silnic první třídy, jež jsou zpoplatněny už nyní. Mýtný systém se rozšíří o více než 900 kilometrů.
- Zdroj: ČTK
Podle Ťoka by poplatek mohl zůstat například na silnici I/26 z Plzně až na Folmavu na hranici s Německem nebo na silnici I/50 z Holubic ke slovenským hranicím. Obě silnice jsou podle ministra často využívány k objíždění zpoplatněných úseků.
Zástupci samospráv budou o zpoplatnění konkrétních úseků teprve jednat. Ťok chce dát krajům a obcím čas, podle něj není nutné na rozhodnutí spěchat.
Ministr dále upozornil, že zavedením nulové sazby se nemění rozsah mýtného systému po roce 2019. Satelitní technologie tak bude snímat i úseky bez poplatku. „Určitě zde budeme využívat mýtného systému, abychom mohli monitorovat to, co se na těch úsecích děje,“ vysvětlil.
Nasazení nulové sazby kritizovali mimo jiné dopravci. Podle nich tento krok vyvolává dojem, že rozšíření mýta bylo účelové, aby v tendru mohla být vybrána satelitní technologie. Ťok námitky odmítl s tím, že podobu mýtného tendru schválila vláda a uchazeči měli stejné podmínky. Satelitní technologie navíc podle něj bude mít v budoucnu i další využití, například k identifikaci zatížených úseků a k případnému rozšíření mýta.